Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623 |
Resumo: | This article has as its object of analysis the National Forum of Rural Education - FONEC and its role as an organizing political agent, educator and, at the same time, a space of mediation and political-ideological unity of the struggles engendered by social movements, unions and grassroots organizations for the right to education. Its relevance is also evident in its protagonism in the struggles for the elaboration and consolidation of public policies for Education for Rural Areas. Through a historical approach, this work will analyze the periods of construction, affirmation and expansion of this organizational instrument and the challenges that are imposed on it in the current context, considering the idea of its understanding as an intellectual collective of the working class, based on the Gramscian conceptions of such categories. |
id |
UNOESC-3_92d68143f2ac43487a096a3b8d0776ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29623 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in BrazilFonec: construyendo un intelectual orgánico colectivo de campesinos en BrasilFonec: a construção de um intelectual orgânico coletivo dos(as) camponeses(as) no BrasilEducação do CampoFONECIntelectual orgânico coletivoEducación en el campoFONECIntelectual orgánico coletivoRural EducationFONECCollective organic intellectualThis article has as its object of analysis the National Forum of Rural Education - FONEC and its role as an organizing political agent, educator and, at the same time, a space of mediation and political-ideological unity of the struggles engendered by social movements, unions and grassroots organizations for the right to education. Its relevance is also evident in its protagonism in the struggles for the elaboration and consolidation of public policies for Education for Rural Areas. Through a historical approach, this work will analyze the periods of construction, affirmation and expansion of this organizational instrument and the challenges that are imposed on it in the current context, considering the idea of its understanding as an intellectual collective of the working class, based on the Gramscian conceptions of such categories. Este artículo tiene como objeto de análisis el Foro Nacional de Educación del Campo - FONEC y su rol como agente político organizador, formador y, a la vez, espacio de mediación y unidad político-ideológica de las luchas engendradas por los movimientos sociales, sindicatos y organizaciones populares por el derecho a la educación. Su relevancia se manifiesta también en su protagonismo en las luchas por la elaboración y consolidación de políticas públicas de Educación del campo. A través de un enfoque histórico, este trabajo analizará los períodos de construcción, afirmación y expansión de este instrumento organizativo y los desafíos que se le imponen en el contexto actual, considerando la idea de su comprensión como intelectual colectivo de la clase trabajadora, basado en las concepciones de Gramscian de tales categorías. Este artigo tem como objeto de análise o Fórum Nacional de Educação do Campo FONEC e seu papel como agente político organizador, formador e, ao mesmo tempo, espaço de mediação e unidade político-ideológica das lutas engendradas pelos movimentos sociais, sindicais e organizações populares do campo pelo direito à educação. Sua relevância também se torna evidente por seu protagonismo nas lutas pela elaboração e consolidação de políticas públicas de Educação do Campo. Por meio de abordagem histórica, neste trabalho serão analisados os períodos de construção, afirmação e ampliação desse instrumento organizativo e os desafios que lhe são impostos no contexto atual, cogitando-se a ideia de considerá-lo um intelectual orgânico coletivo dos(as) camponeses(as), com base nas concepções gramscianas desse conceito.Este artigo tem como objeto de análise o Fórum Nacional de Educação do Campo − FONEC e seu papel como agente político organizador, formador e, ao mesmo tempo, espaço de mediação e unidade político-ideológica das lutas engendradas pelos movimentos sociais, sindicais e organizações populares do campo pelo direito à educação. Sua relevância também se torna evidente por seu protagonismo nas lutas pela elaboração e consolidação de políticas públicas de Educação do Campo. Por meio de abordagem histórica, neste trabalho serão analisados os períodos de construção, afirmação e ampliação desse instrumento organizativo e os desafios que lhe são impostos no contexto atual, cogitando-se a ideia de considerá-lo um intelectual orgânico coletivo dos(as) camponeses(as), com base nas concepções gramscianas desse conceito. Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2962310.18593/r.v47.29623Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29623Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e296232177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623/17519https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623/17520Copyright (c) 2022 Monica Castagna Molina, Clarice Aparecida dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMolina, Mônica CastagnaSantos, Clarice Aparecida dos2023-06-13T18:50:35Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29623Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:35Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil Fonec: construyendo un intelectual orgánico colectivo de campesinos en Brasil Fonec: a construção de um intelectual orgânico coletivo dos(as) camponeses(as) no Brasil |
title |
Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil |
spellingShingle |
Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil Molina, Mônica Castagna Educação do Campo FONEC Intelectual orgânico coletivo Educación en el campo FONEC Intelectual orgánico coletivo Rural Education FONEC Collective organic intellectual |
title_short |
Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil |
title_full |
Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil |
title_fullStr |
Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil |
title_full_unstemmed |
Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil |
title_sort |
Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil |
author |
Molina, Mônica Castagna |
author_facet |
Molina, Mônica Castagna Santos, Clarice Aparecida dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Clarice Aparecida dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Molina, Mônica Castagna Santos, Clarice Aparecida dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do Campo FONEC Intelectual orgânico coletivo Educación en el campo FONEC Intelectual orgánico coletivo Rural Education FONEC Collective organic intellectual |
topic |
Educação do Campo FONEC Intelectual orgânico coletivo Educación en el campo FONEC Intelectual orgánico coletivo Rural Education FONEC Collective organic intellectual |
description |
This article has as its object of analysis the National Forum of Rural Education - FONEC and its role as an organizing political agent, educator and, at the same time, a space of mediation and political-ideological unity of the struggles engendered by social movements, unions and grassroots organizations for the right to education. Its relevance is also evident in its protagonism in the struggles for the elaboration and consolidation of public policies for Education for Rural Areas. Through a historical approach, this work will analyze the periods of construction, affirmation and expansion of this organizational instrument and the challenges that are imposed on it in the current context, considering the idea of its understanding as an intellectual collective of the working class, based on the Gramscian conceptions of such categories. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623 10.18593/r.v47.29623 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v47.29623 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623/17519 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623/17520 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Monica Castagna Molina, Clarice Aparecida dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Monica Castagna Molina, Clarice Aparecida dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623 Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29623 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v47 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532269907968 |