Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Reginaldo Almeida da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Campos, Renata de Mendonça, Cruz, Giseli Barreto da, Nogueira, Monique Andries
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552
Resumo: In this paper it was discussed the role of Didactics for the professor´s academic career in health undergraduation courses. It aims to fill an observed gap in the specific literature relating difficulties and the needed adaptations experienced by teachers who act in higher education health courses, taking into consideration the common absence of technique-specific knowledge for teaching. By discussing preparation of these professionals for teaching, here we approach the technicism of their formation, the recommendations of the Ministry of Education regarding curriculum of those courses, and the methodological-teaching support in the preparation of disciplines in its theoretical and practical approaches.
id UNOESC-3_9a22865068c9508c26c44d51b4598039
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11552
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activitiesDocentes de cursos de la área de la saúde: el papel de la didática en la frontera de la profesión/profesorDocentes de cursos da área da saúde: o papel da didática na fronteira profissão/professorDidáticaDocência no Ensino SuperiorPrática docenteCiências da SaúdeDidácticaEnseñanza en la Educación SuperiorPráctica docenteCiencias de la SaludDidacticsUndergraduation teachingTeaching practicesHealth SciencesIn this paper it was discussed the role of Didactics for the professor´s academic career in health undergraduation courses. It aims to fill an observed gap in the specific literature relating difficulties and the needed adaptations experienced by teachers who act in higher education health courses, taking into consideration the common absence of technique-specific knowledge for teaching. By discussing preparation of these professionals for teaching, here we approach the technicism of their formation, the recommendations of the Ministry of Education regarding curriculum of those courses, and the methodological-teaching support in the preparation of disciplines in its theoretical and practical approaches.En este artículo se analiza el papel de la Didáctica en la enseñanza en la educación superior en el contexto de los cursos de licenciatura en la área de la salud. El texto tiene como objetivo llenar un vacío en la literatura sobre las dificultades y las adaptaciones necesarias y vivenciadas en la enseñanza superior, en los cursos de la salud, teniendo en cuenta la ausencia de formación técnica específica común para la enseñanza. Para discutir la preparación de estos profesionales para enseñar, para abordar las cuestiones relativas a la tecnicidad de la formación, las definiciones del Ministerio de Educación sobre los programas de formación y apoyo de enseñanza-metodológico en la elaboración de disciplinas en sus enfoques teóricos y prácticos.Neste artigo discute-se o papel da Didática no exercício da docência no Ensino Superior no contexto de cursos de graduação da área da saúde. O texto visa suprir uma lacuna na literatura específica sobre as dificuldades e as adaptações necessárias e vivenciadas por docentes desse nível de ensino em cursos da saúde, considerando a comum ausência de formação técnica específica para a docência. Ao discorrer sobre a preparação desses profissionais para ensinar, abordam-se questões relativas ao tecnicismo da formação, às definições do Ministério da Educação quanto aos currículos formativos e ao apoio didático-metodológico na elaboração das disciplinas em suas abordagens teóricas e práticas.    Palabras clave: Didáctica. Enseñanza en la Educación Superior. Práctica docente. Ciencias de la Salud.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1155210.18593/r.v42i1.11552Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-1542177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552/13713Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrindade, Reginaldo Almeida daCampos, Renata de MendonçaCruz, Giseli Barreto daNogueira, Monique Andries2019-11-19T17:22:50Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11552Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:22:50Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities
Docentes de cursos de la área de la saúde: el papel de la didática en la frontera de la profesión/profesor
Docentes de cursos da área da saúde: o papel da didática na fronteira profissão/professor
title Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities
spellingShingle Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities
Trindade, Reginaldo Almeida da
Didática
Docência no Ensino Superior
Prática docente
Ciências da Saúde
Didáctica
Enseñanza en la Educación Superior
Práctica docente
Ciencias de la Salud
Didactics
Undergraduation teaching
Teaching practices
Health Sciences
title_short Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities
title_full Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities
title_fullStr Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities
title_full_unstemmed Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities
title_sort Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities
author Trindade, Reginaldo Almeida da
author_facet Trindade, Reginaldo Almeida da
Campos, Renata de Mendonça
Cruz, Giseli Barreto da
Nogueira, Monique Andries
author_role author
author2 Campos, Renata de Mendonça
Cruz, Giseli Barreto da
Nogueira, Monique Andries
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Reginaldo Almeida da
Campos, Renata de Mendonça
Cruz, Giseli Barreto da
Nogueira, Monique Andries
dc.subject.por.fl_str_mv Didática
Docência no Ensino Superior
Prática docente
Ciências da Saúde
Didáctica
Enseñanza en la Educación Superior
Práctica docente
Ciencias de la Salud
Didactics
Undergraduation teaching
Teaching practices
Health Sciences
topic Didática
Docência no Ensino Superior
Prática docente
Ciências da Saúde
Didáctica
Enseñanza en la Educación Superior
Práctica docente
Ciencias de la Salud
Didactics
Undergraduation teaching
Teaching practices
Health Sciences
description In this paper it was discussed the role of Didactics for the professor´s academic career in health undergraduation courses. It aims to fill an observed gap in the specific literature relating difficulties and the needed adaptations experienced by teachers who act in higher education health courses, taking into consideration the common absence of technique-specific knowledge for teaching. By discussing preparation of these professionals for teaching, here we approach the technicism of their formation, the recommendations of the Ministry of Education regarding curriculum of those courses, and the methodological-teaching support in the preparation of disciplines in its theoretical and practical approaches.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552
10.18593/r.v42i1.11552
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552
identifier_str_mv 10.18593/r.v42i1.11552
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552/13713
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154
Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154
Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154
Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v42i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530118230016