Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552 |
Resumo: | In this paper it was discussed the role of Didactics for the professor´s academic career in health undergraduation courses. It aims to fill an observed gap in the specific literature relating difficulties and the needed adaptations experienced by teachers who act in higher education health courses, taking into consideration the common absence of technique-specific knowledge for teaching. By discussing preparation of these professionals for teaching, here we approach the technicism of their formation, the recommendations of the Ministry of Education regarding curriculum of those courses, and the methodological-teaching support in the preparation of disciplines in its theoretical and practical approaches. |
id |
UNOESC-3_9a22865068c9508c26c44d51b4598039 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11552 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activitiesDocentes de cursos de la área de la saúde: el papel de la didática en la frontera de la profesión/profesorDocentes de cursos da área da saúde: o papel da didática na fronteira profissão/professorDidáticaDocência no Ensino SuperiorPrática docenteCiências da SaúdeDidácticaEnseñanza en la Educación SuperiorPráctica docenteCiencias de la SaludDidacticsUndergraduation teachingTeaching practicesHealth SciencesIn this paper it was discussed the role of Didactics for the professor´s academic career in health undergraduation courses. It aims to fill an observed gap in the specific literature relating difficulties and the needed adaptations experienced by teachers who act in higher education health courses, taking into consideration the common absence of technique-specific knowledge for teaching. By discussing preparation of these professionals for teaching, here we approach the technicism of their formation, the recommendations of the Ministry of Education regarding curriculum of those courses, and the methodological-teaching support in the preparation of disciplines in its theoretical and practical approaches.En este artículo se analiza el papel de la Didáctica en la enseñanza en la educación superior en el contexto de los cursos de licenciatura en la área de la salud. El texto tiene como objetivo llenar un vacío en la literatura sobre las dificultades y las adaptaciones necesarias y vivenciadas en la enseñanza superior, en los cursos de la salud, teniendo en cuenta la ausencia de formación técnica específica común para la enseñanza. Para discutir la preparación de estos profesionales para enseñar, para abordar las cuestiones relativas a la tecnicidad de la formación, las definiciones del Ministerio de Educación sobre los programas de formación y apoyo de enseñanza-metodológico en la elaboración de disciplinas en sus enfoques teóricos y prácticos.Neste artigo discute-se o papel da Didática no exercício da docência no Ensino Superior no contexto de cursos de graduação da área da saúde. O texto visa suprir uma lacuna na literatura específica sobre as dificuldades e as adaptações necessárias e vivenciadas por docentes desse nível de ensino em cursos da saúde, considerando a comum ausência de formação técnica específica para a docência. Ao discorrer sobre a preparação desses profissionais para ensinar, abordam-se questões relativas ao tecnicismo da formação, às definições do Ministério da Educação quanto aos currículos formativos e ao apoio didático-metodológico na elaboração das disciplinas em suas abordagens teóricas e práticas. Palabras clave: Didáctica. Enseñanza en la Educación Superior. Práctica docente. Ciencias de la Salud.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1155210.18593/r.v42i1.11552Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-1542177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552/13713Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrindade, Reginaldo Almeida daCampos, Renata de MendonçaCruz, Giseli Barreto daNogueira, Monique Andries2019-11-19T17:22:50Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11552Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:22:50Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities Docentes de cursos de la área de la saúde: el papel de la didática en la frontera de la profesión/profesor Docentes de cursos da área da saúde: o papel da didática na fronteira profissão/professor |
title |
Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities |
spellingShingle |
Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities Trindade, Reginaldo Almeida da Didática Docência no Ensino Superior Prática docente Ciências da Saúde Didáctica Enseñanza en la Educación Superior Práctica docente Ciencias de la Salud Didactics Undergraduation teaching Teaching practices Health Sciences |
title_short |
Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities |
title_full |
Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities |
title_fullStr |
Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities |
title_full_unstemmed |
Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities |
title_sort |
Teacher of health sciences undergraduation: the role of didacticism in the frontier of profession and professor's activities |
author |
Trindade, Reginaldo Almeida da |
author_facet |
Trindade, Reginaldo Almeida da Campos, Renata de Mendonça Cruz, Giseli Barreto da Nogueira, Monique Andries |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Renata de Mendonça Cruz, Giseli Barreto da Nogueira, Monique Andries |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Reginaldo Almeida da Campos, Renata de Mendonça Cruz, Giseli Barreto da Nogueira, Monique Andries |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didática Docência no Ensino Superior Prática docente Ciências da Saúde Didáctica Enseñanza en la Educación Superior Práctica docente Ciencias de la Salud Didactics Undergraduation teaching Teaching practices Health Sciences |
topic |
Didática Docência no Ensino Superior Prática docente Ciências da Saúde Didáctica Enseñanza en la Educación Superior Práctica docente Ciencias de la Salud Didactics Undergraduation teaching Teaching practices Health Sciences |
description |
In this paper it was discussed the role of Didactics for the professor´s academic career in health undergraduation courses. It aims to fill an observed gap in the specific literature relating difficulties and the needed adaptations experienced by teachers who act in higher education health courses, taking into consideration the common absence of technique-specific knowledge for teaching. By discussing preparation of these professionals for teaching, here we approach the technicism of their formation, the recommendations of the Ministry of Education regarding curriculum of those courses, and the methodological-teaching support in the preparation of disciplines in its theoretical and practical approaches. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552 10.18593/r.v42i1.11552 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v42i1.11552 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11552/13713 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154 Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154 Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154 Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154 Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 133-154 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v42i1 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530118230016 |