Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morosini, Marilia Costa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090
Resumo: The internationalization of higher education has been expanding in the context of globalization and the Knowledge Society. Recently, multilateral organizations, led by the OECD, are proposing other forms of internationalization such as the curriculum. The article focuses on Internationalization of the Curriculum - IoC and the interference of multilateral organizations through the production of texts in this process. It is pointed out the complexity of conception that extends from professional training to the globalized market to the formation of the global citizen (UNESCO). To base the analyzes are used principles of knowledge state having as source international bibliography from multilateral organizations and / or derived.
id UNOESC-3_c30a37fa8d2eee50818803e7338b4161
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13090
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizationsInternacionalización del plan de estudios: producción en organismos multilateralesInternacionalização do currículo: produção em organismos multilateraisInternacionalização da Educação SuperiorInternacionalização do currículoOrganismos multilateraisEducação SuperiorInternacionalización de la Educación SuperiorInternacionalización de plan de estudiosOrganizaciones multilateralesEducación SuperiorHigher Education internationalizationInternationalization of the curriculumMultilateral organizationsHigher EducationThe internationalization of higher education has been expanding in the context of globalization and the Knowledge Society. Recently, multilateral organizations, led by the OECD, are proposing other forms of internationalization such as the curriculum. The article focuses on Internationalization of the Curriculum - IoC and the interference of multilateral organizations through the production of texts in this process. It is pointed out the complexity of conception that extends from professional training to the globalized market to the formation of the global citizen (UNESCO). To base the analyzes are used principles of knowledge state having as source international bibliography from multilateral organizations and / or derived.La internacionalización de la educación superior se ha ido expandiendo en el contexto de la globalización y la sociedad del conocimiento. Las organizaciones multilaterales, encabezados por la OCDE, van a proponer otras formas de internacionalización, como el plan de estudios. El artículo se centra en la internacionalización del Plan de estudios - IoC y la interferencia de las organizaciones multilaterales, a través de la producción de textos en el proceso. Se pone de relieve la complejidad del concepto que se extiende desde la formación profesional para el mercado global hasta la formación del ciudadano global (UNESCO). El apoyo de análisis son los principios del estado de conocimiento tiendo como recurso la literatura internacional provenientes de organismos multilaterales y / o decurrentes. A internacionalização da educação superior vem se expandindo no contexto da globalização e da Sociedade do Conhecimento. Recentemente, organismos multilaterais, capitaneados pela OCDE, passam a propor outras formas para a internacionalização, como a do currículo. O artigo tem como foco a Internacionalização do Currículo (IoC) e a interferência de organismos multilaterais, via produção de textos, nesse processo. É apontada a complexidade dessa concepção que se estende desde a formação profissional para o mercado globalizado até a formação do cidadão global pela Unesco. Para fundamentar as análises são utilizados princípios de estado de conhecimento tendo como fonte a bibliografia internacional oriunda de organismos multilaterais e/ou decorrentes.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1309010.18593/r.v43i1.13090Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-1322177-60590104-431110.18593/r.v43i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090/13655Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessMorosini, Marilia Costa2019-11-18T17:20:29Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13090Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T17:20:29Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations
Internacionalización del plan de estudios: producción en organismos multilaterales
Internacionalização do currículo: produção em organismos multilaterais
title Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations
spellingShingle Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations
Morosini, Marilia Costa
Internacionalização da Educação Superior
Internacionalização do currículo
Organismos multilaterais
Educação Superior
Internacionalización de la Educación Superior
Internacionalización de plan de estudios
Organizaciones multilaterales
Educación Superior
Higher Education internationalization
Internationalization of the curriculum
Multilateral organizations
Higher Education
title_short Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations
title_full Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations
title_fullStr Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations
title_full_unstemmed Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations
title_sort Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations
author Morosini, Marilia Costa
author_facet Morosini, Marilia Costa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morosini, Marilia Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Internacionalização da Educação Superior
Internacionalização do currículo
Organismos multilaterais
Educação Superior
Internacionalización de la Educación Superior
Internacionalización de plan de estudios
Organizaciones multilaterales
Educación Superior
Higher Education internationalization
Internationalization of the curriculum
Multilateral organizations
Higher Education
topic Internacionalização da Educação Superior
Internacionalização do currículo
Organismos multilaterais
Educação Superior
Internacionalización de la Educación Superior
Internacionalización de plan de estudios
Organizaciones multilaterales
Educación Superior
Higher Education internationalization
Internationalization of the curriculum
Multilateral organizations
Higher Education
description The internationalization of higher education has been expanding in the context of globalization and the Knowledge Society. Recently, multilateral organizations, led by the OECD, are proposing other forms of internationalization such as the curriculum. The article focuses on Internationalization of the Curriculum - IoC and the interference of multilateral organizations through the production of texts in this process. It is pointed out the complexity of conception that extends from professional training to the globalized market to the formation of the global citizen (UNESCO). To base the analyzes are used principles of knowledge state having as source international bibliography from multilateral organizations and / or derived.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090
10.18593/r.v43i1.13090
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i1.13090
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090/13655
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132
Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132
Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132
Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132
Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530150735872