Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090 |
Resumo: | The internationalization of higher education has been expanding in the context of globalization and the Knowledge Society. Recently, multilateral organizations, led by the OECD, are proposing other forms of internationalization such as the curriculum. The article focuses on Internationalization of the Curriculum - IoC and the interference of multilateral organizations through the production of texts in this process. It is pointed out the complexity of conception that extends from professional training to the globalized market to the formation of the global citizen (UNESCO). To base the analyzes are used principles of knowledge state having as source international bibliography from multilateral organizations and / or derived. |
id |
UNOESC-3_c30a37fa8d2eee50818803e7338b4161 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13090 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizationsInternacionalización del plan de estudios: producción en organismos multilateralesInternacionalização do currículo: produção em organismos multilateraisInternacionalização da Educação SuperiorInternacionalização do currículoOrganismos multilateraisEducação SuperiorInternacionalización de la Educación SuperiorInternacionalización de plan de estudiosOrganizaciones multilateralesEducación SuperiorHigher Education internationalizationInternationalization of the curriculumMultilateral organizationsHigher EducationThe internationalization of higher education has been expanding in the context of globalization and the Knowledge Society. Recently, multilateral organizations, led by the OECD, are proposing other forms of internationalization such as the curriculum. The article focuses on Internationalization of the Curriculum - IoC and the interference of multilateral organizations through the production of texts in this process. It is pointed out the complexity of conception that extends from professional training to the globalized market to the formation of the global citizen (UNESCO). To base the analyzes are used principles of knowledge state having as source international bibliography from multilateral organizations and / or derived.La internacionalización de la educación superior se ha ido expandiendo en el contexto de la globalización y la sociedad del conocimiento. Las organizaciones multilaterales, encabezados por la OCDE, van a proponer otras formas de internacionalización, como el plan de estudios. El artículo se centra en la internacionalización del Plan de estudios - IoC y la interferencia de las organizaciones multilaterales, a través de la producción de textos en el proceso. Se pone de relieve la complejidad del concepto que se extiende desde la formación profesional para el mercado global hasta la formación del ciudadano global (UNESCO). El apoyo de análisis son los principios del estado de conocimiento tiendo como recurso la literatura internacional provenientes de organismos multilaterales y / o decurrentes. A internacionalização da educação superior vem se expandindo no contexto da globalização e da Sociedade do Conhecimento. Recentemente, organismos multilaterais, capitaneados pela OCDE, passam a propor outras formas para a internacionalização, como a do currículo. O artigo tem como foco a Internacionalização do Currículo (IoC) e a interferência de organismos multilaterais, via produção de textos, nesse processo. É apontada a complexidade dessa concepção que se estende desde a formação profissional para o mercado globalizado até a formação do cidadão global pela Unesco. Para fundamentar as análises são utilizados princípios de estado de conhecimento tendo como fonte a bibliografia internacional oriunda de organismos multilaterais e/ou decorrentes.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1309010.18593/r.v43i1.13090Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-1322177-60590104-431110.18593/r.v43i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090/13655Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessMorosini, Marilia Costa2019-11-18T17:20:29Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13090Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T17:20:29Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations Internacionalización del plan de estudios: producción en organismos multilaterales Internacionalização do currículo: produção em organismos multilaterais |
title |
Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations |
spellingShingle |
Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations Morosini, Marilia Costa Internacionalização da Educação Superior Internacionalização do currículo Organismos multilaterais Educação Superior Internacionalización de la Educación Superior Internacionalización de plan de estudios Organizaciones multilaterales Educación Superior Higher Education internationalization Internationalization of the curriculum Multilateral organizations Higher Education |
title_short |
Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations |
title_full |
Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations |
title_fullStr |
Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations |
title_full_unstemmed |
Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations |
title_sort |
Internationalization of the curriculum: production in multilateral organizations |
author |
Morosini, Marilia Costa |
author_facet |
Morosini, Marilia Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morosini, Marilia Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internacionalização da Educação Superior Internacionalização do currículo Organismos multilaterais Educação Superior Internacionalización de la Educación Superior Internacionalización de plan de estudios Organizaciones multilaterales Educación Superior Higher Education internationalization Internationalization of the curriculum Multilateral organizations Higher Education |
topic |
Internacionalização da Educação Superior Internacionalização do currículo Organismos multilaterais Educação Superior Internacionalización de la Educación Superior Internacionalización de plan de estudios Organizaciones multilaterales Educación Superior Higher Education internationalization Internationalization of the curriculum Multilateral organizations Higher Education |
description |
The internationalization of higher education has been expanding in the context of globalization and the Knowledge Society. Recently, multilateral organizations, led by the OECD, are proposing other forms of internationalization such as the curriculum. The article focuses on Internationalization of the Curriculum - IoC and the interference of multilateral organizations through the production of texts in this process. It is pointed out the complexity of conception that extends from professional training to the globalized market to the formation of the global citizen (UNESCO). To base the analyzes are used principles of knowledge state having as source international bibliography from multilateral organizations and / or derived. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090 10.18593/r.v43i1.13090 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i1.13090 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13090/13655 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132 Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132 Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132 Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132 Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 115-132 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i1 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530150735872 |