Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castilho, Suely Dulce de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475
Resumo: This article aims to analyze the treatment that Brazilian researchers have given to the theme: internationalization of higher education. The research used articles available on the Portal de Periódicos of the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (CAPES). The study sought to link the analysis of the context of the planetary era to the inequalities between Western Europe and underdeveloped countries. The research undertaken here showed, among other things, that the internationalization between non-hegemonic countries and developed countries has been seen as a unilateral transference, rather than as solidary cooperation, and it points to the need for an international curricular project and critical and dialogic propositions, within a context in which diversity is delineated as a universal project.
id CAPES-1_060d3fc26134b3613db27f0669a96a01
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/475
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Internationalization of the graduate curriculum: questions for debatesInternationalization of the graduate curriculum: questions for debatesInternacionalização do currículo acadêmico de graduação: questões para debatesInternationalization. Higher Education. Curriculum.Internacionalização. Ensino Superior. Currículointernationalization – higher education – curriculum: Internacionalización. Educación Superior. Currículo.This article aims to analyze the treatment that Brazilian researchers have given to the theme: internationalization of higher education. The research used articles available on the Portal de Periódicos of the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (CAPES). The study sought to link the analysis of the context of the planetary era to the inequalities between Western Europe and underdeveloped countries. The research undertaken here showed, among other things, that the internationalization between non-hegemonic countries and developed countries has been seen as a unilateral transference, rather than as solidary cooperation, and it points to the need for an international curricular project and critical and dialogic propositions, within a context in which diversity is delineated as a universal project.O presente artigo tem como objetivo analisar o tratamento que pesquisadores brasileiros têm dispensado ao tema “Internacionalização do ensino superior”. A pesquisa utilizou como fonte os artigos disponíveis no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Procurou-se vincular as análises ao contexto da era planetária com as desigualdades entre o Ocidente Europeu e países subdesenvolvidos. A pesquisa aqui empreendida demonstrou, entre outras coisas, que a internacionalização entre países não hegemônicos e países desenvolvidos tem sido vista como uma transferência unilateral, em vez de uma cooperação solidária, e aponta para a necessidade de um projeto curricular internacional, com proposições críticas e dialógicas, no interior do qual a diversidade se delineie como projeto universal.Este artículo pretende analizar el tratamiento que los investigadores brasileños han dado al tema “Internalización de la educación superior”. La investigación utiliza como fuente los artículos disponibles en el Portal de Periódicos de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Se buscó vincular los análisis al contexto de la era planetaria con las desigualdades entre el Occidente Europeo y los países subdesarrollados. La investigación realizada aquí demostró, entre otras cosas, que la internalización entre países no hegemónicos y países desarrollados, se ha visto como una transferencia unilateral, diferente de una cooperación solidaria y apunta hacia la necesidad de un proyecto curricular internacional con proposiciones críticas y dialógicas, dentro del cual la diversidad se delinee como proyecto universal.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCastilho, Suely Dulce de2014-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/47510.21713/2358-2332.2015.v12.475RBPG; v. 12, n. 27 (2015)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 12, n. 27 (2015)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/475/52info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
Internacionalização do currículo acadêmico de graduação: questões para debates
title Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
spellingShingle Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
Castilho, Suely Dulce de
Internationalization. Higher Education. Curriculum.
Internacionalização. Ensino Superior. Currículo
internationalization – higher education – curriculum
: Internacionalización. Educación Superior. Currículo.
title_short Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
title_full Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
title_fullStr Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
title_full_unstemmed Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
title_sort Internationalization of the graduate curriculum: questions for debates
author Castilho, Suely Dulce de
author_facet Castilho, Suely Dulce de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Castilho, Suely Dulce de
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Internationalization. Higher Education. Curriculum.
Internacionalização. Ensino Superior. Currículo
internationalization – higher education – curriculum
: Internacionalización. Educación Superior. Currículo.
topic Internationalization. Higher Education. Curriculum.
Internacionalização. Ensino Superior. Currículo
internationalization – higher education – curriculum
: Internacionalización. Educación Superior. Currículo.
dc.description.none.fl_txt_mv This article aims to analyze the treatment that Brazilian researchers have given to the theme: internationalization of higher education. The research used articles available on the Portal de Periódicos of the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (CAPES). The study sought to link the analysis of the context of the planetary era to the inequalities between Western Europe and underdeveloped countries. The research undertaken here showed, among other things, that the internationalization between non-hegemonic countries and developed countries has been seen as a unilateral transference, rather than as solidary cooperation, and it points to the need for an international curricular project and critical and dialogic propositions, within a context in which diversity is delineated as a universal project.
O presente artigo tem como objetivo analisar o tratamento que pesquisadores brasileiros têm dispensado ao tema “Internacionalização do ensino superior”. A pesquisa utilizou como fonte os artigos disponíveis no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Procurou-se vincular as análises ao contexto da era planetária com as desigualdades entre o Ocidente Europeu e países subdesenvolvidos. A pesquisa aqui empreendida demonstrou, entre outras coisas, que a internacionalização entre países não hegemônicos e países desenvolvidos tem sido vista como uma transferência unilateral, em vez de uma cooperação solidária, e aponta para a necessidade de um projeto curricular internacional, com proposições críticas e dialógicas, no interior do qual a diversidade se delineie como projeto universal.
Este artículo pretende analizar el tratamiento que los investigadores brasileños han dado al tema “Internalización de la educación superior”. La investigación utiliza como fuente los artículos disponibles en el Portal de Periódicos de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Se buscó vincular los análisis al contexto de la era planetaria con las desigualdades entre el Occidente Europeo y los países subdesarrollados. La investigación realizada aquí demostró, entre otras cosas, que la internalización entre países no hegemónicos y países desarrollados, se ha visto como una transferencia unilateral, diferente de una cooperación solidaria y apunta hacia la necesidad de un proyecto curricular internacional con proposiciones críticas y dialógicas, dentro del cual la diversidad se delinee como proyecto universal.
description This article aims to analyze the treatment that Brazilian researchers have given to the theme: internationalization of higher education. The research used articles available on the Portal de Periódicos of the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (CAPES). The study sought to link the analysis of the context of the planetary era to the inequalities between Western Europe and underdeveloped countries. The research undertaken here showed, among other things, that the internationalization between non-hegemonic countries and developed countries has been seen as a unilateral transference, rather than as solidary cooperation, and it points to the need for an international curricular project and critical and dialogic propositions, within a context in which diversity is delineated as a universal project.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-09
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475
10.21713/2358-2332.2015.v12.475
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2015.v12.475
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/475/pdf
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/475/52
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 12, n. 27 (2015)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 12, n. 27 (2015)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987073582628864