National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Giovani Ferreira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24342
Resumo: This essay deals with the National Policy of Special Education in the Inclusive Education Perspective (PNEE-PEI), released in 2008 by the Brazilian federal government, with the purpose of taking a critique of the way it has been implemented in recent years and also presenting possibilities for the reformulation of this policy. The extraclass Specialized Educational Attendance model is rejected, defending an inclusive education proposal that incorporates legal provision of diversified services and supports to meet the specificities of the Special Education Target Audience (PAEE). The need to reorganize the common school, specialized teacher training and the participation of special schools in an inclusive educational system is discussed.
id UNOESC-3_e0da976db140294cd31974de5feb600e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24342
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticismPolítica nacional de educación especial en la perspectiva de la educación inclusiva: para una (auto)crítica propositivaPolítica nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva: por uma (auto)crítica propositivaPolítica de educação inclusivaEducação EspecialAtendimento Educacional EspecializadoPolítica de educación inclusivaEducación EspecialServicio Educativo EspecializadoInclusive education policySpecial educationSpecialized Educational ServiceThis essay deals with the National Policy of Special Education in the Inclusive Education Perspective (PNEE-PEI), released in 2008 by the Brazilian federal government, with the purpose of taking a critique of the way it has been implemented in recent years and also presenting possibilities for the reformulation of this policy. The extraclass Specialized Educational Attendance model is rejected, defending an inclusive education proposal that incorporates legal provision of diversified services and supports to meet the specificities of the Special Education Target Audience (PAEE). The need to reorganize the common school, specialized teacher training and the participation of special schools in an inclusive educational system is discussed.Este ensayo aborda la Política Nacional de Educación Especial en la Perspectiva de Educación Inclusiva (PNEE-PEI), publicada en 2008 por el gobierno federal brasileño, con el propósito de hacer una crítica de la forma en que se ha implementado en los últimos años y también presentar posibilidades para la reformulación de esta política. El modelo de Asistencia Educativa Especializada extraclase es rechazado, defendiendo una propuesta de educación inclusiva que incorpora la provisión legal de servicios y apoyos diversificados para cumplir con las especificidades de la Audiencia Objetivo de Educación Especial (PAEE). Se discute la necesidad de reorganizar la escuela común, la formación especializada de docentes y la participación de escuelas especiales en un sistema educativo inclusivo.Este ensaio aborda a Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (PNEE-PEI), divulgada em 2008 pelo governo federal brasileiro, com o objetivo de empreender uma crítica ao modo como esta foi implementada nos últimos anos e, também, de apresentar possibilidades para a reformulação dessa política. O modelo de Atendimento Educacional Especializado extraclasse é rechaçado, defendendo-se uma proposta de educação inclusiva que incorpore previsão legal de serviços e suportes diversificados para atender as especificidades do Público-Alvo da Educação Especial (PAEE). Discute-se a necessidade de reorganização da escola comum, da formação docente especializada e de participação das escolas especiais em um sistema educacional inclusivo.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2434210.18593/r.v46i.24342Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24342Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24342Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24342Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24342Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e243422177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24342/16047https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24342/16048Copyright (c) 2021 Giovani Ferreira Bezerrainfo:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Giovani Ferreira 2022-08-16T12:18:14Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24342Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:18:14Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticism
Política nacional de educación especial en la perspectiva de la educación inclusiva: para una (auto)crítica propositiva
Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva: por uma (auto)crítica propositiva
title National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticism
spellingShingle National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticism
Bezerra, Giovani Ferreira
Política de educação inclusiva
Educação Especial
Atendimento Educacional Especializado
Política de educación inclusiva
Educación Especial
Servicio Educativo Especializado
Inclusive education policy
Special education
Specialized Educational Service
title_short National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticism
title_full National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticism
title_fullStr National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticism
title_full_unstemmed National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticism
title_sort National policy of special education in the inclusive education perspective: for a propositive (self) criticism
author Bezerra, Giovani Ferreira
author_facet Bezerra, Giovani Ferreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Giovani Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Política de educação inclusiva
Educação Especial
Atendimento Educacional Especializado
Política de educación inclusiva
Educación Especial
Servicio Educativo Especializado
Inclusive education policy
Special education
Specialized Educational Service
topic Política de educação inclusiva
Educação Especial
Atendimento Educacional Especializado
Política de educación inclusiva
Educación Especial
Servicio Educativo Especializado
Inclusive education policy
Special education
Specialized Educational Service
description This essay deals with the National Policy of Special Education in the Inclusive Education Perspective (PNEE-PEI), released in 2008 by the Brazilian federal government, with the purpose of taking a critique of the way it has been implemented in recent years and also presenting possibilities for the reformulation of this policy. The extraclass Specialized Educational Attendance model is rejected, defending an inclusive education proposal that incorporates legal provision of diversified services and supports to meet the specificities of the Special Education Target Audience (PAEE). The need to reorganize the common school, specialized teacher training and the participation of special schools in an inclusive educational system is discussed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24342
10.18593/r.v46i.24342
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24342
identifier_str_mv 10.18593/r.v46i.24342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24342/16047
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24342/16048
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Giovani Ferreira Bezerra
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Giovani Ferreira Bezerra
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24342
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24342
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24342
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24342
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24342
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1787715257560465408