Writers, relationship with writing and experience: a field in art education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415 |
Resumo: | The purpose of this essay is to present part of a narrative and biographical research held with portuguese writers, focused on the relationship with writing (2006-2012). This research consisted in a biographical exploration of the life narratives of Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luisa Dacosta and Jorge Velhote, through witch we’ve interpreted the “experiential cosmos” of their writing activity in the wider context of his literary and educational itineraries. The approach on this issue, even if some years passed since I built it, continues to allow us to reflect on the singular movements that link the ways of living the experience of writing. From the point of view of the writers, and challenging new ideas about learning and writing, this paper aims to contribute to some of the reflection in art education. |
id |
UNOESC-3_f76e7e8442dc509ce77eb29035ee84f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16415 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Writers, relationship with writing and experience: a field in art educationÉcrivains, rapport a l’ecriture et experience: un champ en education artistiqueEscritores, relação com a escrita e experiência: um campo em educação artísticaEscritores, relação com a escrita e experiência: um campo em educação artísticaInterpretaçãoExperiênciaRelação com a escritaInterprétationExpérienceRapport à l’écritureInterpretationExperienceRelationship with writingInterpretaçãoExperiênciaRelação com a escritaThe purpose of this essay is to present part of a narrative and biographical research held with portuguese writers, focused on the relationship with writing (2006-2012). This research consisted in a biographical exploration of the life narratives of Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luisa Dacosta and Jorge Velhote, through witch we’ve interpreted the “experiential cosmos” of their writing activity in the wider context of his literary and educational itineraries. The approach on this issue, even if some years passed since I built it, continues to allow us to reflect on the singular movements that link the ways of living the experience of writing. From the point of view of the writers, and challenging new ideas about learning and writing, this paper aims to contribute to some of the reflection in art education.Le but de cet essai est de présenter une partie d’une recherche narrative et biographique avec des écrivains portugais sur le rapport à l’écriture (2006-2012). Cette recherche a consisté à l’explora tion biographique des récits de vie de Manuel Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luísa Dacosta et Jorge Velhote, à travers lequel nous avons interprété le cosmos expérientiel de leur activité d’écriture dans le contexte plus large de ses itinéraires littéraires et pédagogiques. L’approche sur cette question, même si quelques années écoulées depuis que je l’ai construit, continue de nous permettre de réfléchir sur les mouvements uniques qui relient les façons de vivre l’expérience de l’écriture. Du point de vue des écrivains, et en contestant des idées sur l’apprentissage et l’écriture, cet article vise à contribuer à la réflexion en éducation artistique.O objetivo neste ensaio é apresentar parte de um trabalho de interpretação resultante de uma investigação narrativa e biográfica realizada com escritores portugueses, cujo objeto incidiu na “relação com a escrita” (2006-2012). Tal trabalho constituiu-se numa exploração biográfica das narrativas de vida de Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luísa Dacosta e Jorge Velhote, no âmbito da qual procurou se aceder ao cosmos vivencial que foi e é a atividade de escrita daqueles escritores e, no contexto mais vasto, dos seus itinerários de vida literária e educativa. A abordagem em torno dessa questão, mesmo se já alguns anos passados desde que a construímos, continua a permitir-nos refletir a respeito dos movimentos singulares que tecem os modos de viver a experiência da escrita. Tendo por base esse quadro, com o presente texto pretendemos contribuir para alguma reflexão em educação artística.O objetivo neste ensaio é apresentar parte de um trabalho de interpretação resultante de uma investigação narrativa e biográfica realizada com escritores portugueses, cujo objeto incidiu na “relação com a escrita” (2006-2012). Tal trabalho constituiu-se numa exploração biográfica das narrativas de vida de Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luísa Dacosta e Jorge Velhote, no âmbito da qual procurou se aceder ao cosmos vivencial que foi e é a atividade de escrita daqueles escritores e, no contexto mais vasto, dos seus itinerários de vida literária e educativa. A abordagem em torno dessa questão, mesmo se já alguns anos passados desde que a construímos, continua a permitir-nos refletir a respeito dos movimentos singulares que tecem os modos de viver a experiência da escrita. Tendo por base esse quadro, com o presente texto pretendemos contribuir para alguma reflexão em educação artística.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1641510.18593/r.v43i3.16415Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-10882177-60590104-431110.18593/r.v43i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415/13594Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Paulo2019-11-11T17:38:12Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16415Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T17:38:12Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Writers, relationship with writing and experience: a field in art education Écrivains, rapport a l’ecriture et experience: un champ en education artistique Escritores, relação com a escrita e experiência: um campo em educação artística Escritores, relação com a escrita e experiência: um campo em educação artística |
title |
Writers, relationship with writing and experience: a field in art education |
spellingShingle |
Writers, relationship with writing and experience: a field in art education Nogueira, Paulo Interpretação Experiência Relação com a escrita Interprétation Expérience Rapport à l’écriture Interpretation Experience Relationship with writing Interpretação Experiência Relação com a escrita |
title_short |
Writers, relationship with writing and experience: a field in art education |
title_full |
Writers, relationship with writing and experience: a field in art education |
title_fullStr |
Writers, relationship with writing and experience: a field in art education |
title_full_unstemmed |
Writers, relationship with writing and experience: a field in art education |
title_sort |
Writers, relationship with writing and experience: a field in art education |
author |
Nogueira, Paulo |
author_facet |
Nogueira, Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interpretação Experiência Relação com a escrita Interprétation Expérience Rapport à l’écriture Interpretation Experience Relationship with writing Interpretação Experiência Relação com a escrita |
topic |
Interpretação Experiência Relação com a escrita Interprétation Expérience Rapport à l’écriture Interpretation Experience Relationship with writing Interpretação Experiência Relação com a escrita |
description |
The purpose of this essay is to present part of a narrative and biographical research held with portuguese writers, focused on the relationship with writing (2006-2012). This research consisted in a biographical exploration of the life narratives of Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luisa Dacosta and Jorge Velhote, through witch we’ve interpreted the “experiential cosmos” of their writing activity in the wider context of his literary and educational itineraries. The approach on this issue, even if some years passed since I built it, continues to allow us to reflect on the singular movements that link the ways of living the experience of writing. From the point of view of the writers, and challenging new ideas about learning and writing, this paper aims to contribute to some of the reflection in art education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415 10.18593/r.v43i3.16415 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i3.16415 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415/13594 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088 Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088 Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088 Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088 Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i3 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530579603456 |