Writers, relationship with writing and experience: a field in art education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Paulo
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415
Resumo: The purpose of this essay is to present part of a narrative and biographical research held with portuguese writers, focused on the relationship with writing (2006-2012). This research consisted in a biographical exploration of the life narratives of Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luisa Dacosta and Jorge Velhote, through witch we’ve interpreted the “experiential cosmos” of their writing activity in the wider context of his literary and educational itineraries. The approach on this issue, even if some years passed since I built it, continues to allow us to reflect on the singular movements that link the ways of living the experience of writing. From the point of view of the writers, and challenging new ideas about learning and writing, this paper aims to contribute to some of the reflection in art education.
id UNOESC-3_f76e7e8442dc509ce77eb29035ee84f7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16415
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Writers, relationship with writing and experience: a field in art educationÉcrivains, rapport a l’ecriture et experience: un champ en education artistiqueEscritores, relação com a escrita e experiência: um campo em educação artísticaEscritores, relação com a escrita e experiência: um campo em educação artísticaInterpretaçãoExperiênciaRelação com a escritaInterprétationExpérienceRapport à l’écritureInterpretationExperienceRelationship with writingInterpretaçãoExperiênciaRelação com a escritaThe purpose of this essay is to present part of a narrative and biographical research held with portuguese writers, focused on the relationship with writing (2006-2012). This research consisted in a biographical exploration of the life narratives of Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luisa Dacosta and Jorge Velhote, through witch we’ve interpreted the “experiential cosmos” of their writing activity in the wider context of his literary and educational itineraries. The approach on this issue, even if some years passed since I built it, continues to allow us to reflect on the singular movements that link the ways of living the experience of writing. From the point of view of the writers, and challenging new ideas about learning and writing, this paper aims to contribute to some of the reflection in art education.Le but de cet essai est de présenter une partie d’une recherche narrative et biographique avec des écrivains portugais sur le rapport à l’écriture (2006-2012). Cette recherche a consisté à l’explora tion biographique des récits de vie de Manuel Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luísa Dacosta et Jorge Velhote, à travers lequel nous avons interprété le cosmos expérientiel de leur activité d’écriture dans le contexte plus large de ses itinéraires littéraires et pédagogiques. L’approche sur cette question, même si quelques années écoulées depuis que je l’ai construit, continue de nous permettre de réfléchir sur les mouvements uniques qui relient les façons de vivre l’expérience de l’écriture. Du point de vue des écrivains, et en contestant des idées sur l’apprentissage et l’écriture, cet article vise à contribuer à la réflexion en éducation artistique.O objetivo neste ensaio é apresentar parte de um trabalho de interpretação resultante de uma investigação narrativa e biográfica realizada com escritores portugueses, cujo objeto incidiu na “relação com a escrita” (2006-2012). Tal trabalho constituiu-se numa exploração biográfica das narrativas de vida de Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luísa Dacosta e Jorge Velhote, no âmbito da qual procurou se aceder ao cosmos vivencial que foi e é a atividade de escrita daqueles escritores e, no contexto mais vasto, dos seus itinerários de vida literária e educativa. A abordagem em torno dessa questão, mesmo se já alguns anos passados desde que a construímos, continua a permitir-nos refletir a respeito dos movimentos singulares que tecem os modos de viver a experiência da escrita. Tendo por base esse quadro, com o presente texto pretendemos contribuir para alguma reflexão em educação artística.O objetivo neste ensaio é apresentar parte de um trabalho de interpretação resultante de uma investigação narrativa e biográfica realizada com escritores portugueses, cujo objeto incidiu na “relação com a escrita” (2006-2012). Tal trabalho constituiu-se numa exploração biográfica das narrativas de vida de Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luísa Dacosta e Jorge Velhote, no âmbito da qual procurou se aceder ao cosmos vivencial que foi e é a atividade de escrita daqueles escritores e, no contexto mais vasto, dos seus itinerários de vida literária e educativa. A abordagem em torno dessa questão, mesmo se já alguns anos passados desde que a construímos, continua a permitir-nos refletir a respeito dos movimentos singulares que tecem os modos de viver a experiência da escrita. Tendo por base esse quadro, com o presente texto pretendemos contribuir para alguma reflexão em educação artística.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1641510.18593/r.v43i3.16415Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-10882177-60590104-431110.18593/r.v43i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415/13594Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Paulo2019-11-11T17:38:12Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16415Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T17:38:12Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Writers, relationship with writing and experience: a field in art education
Écrivains, rapport a l’ecriture et experience: un champ en education artistique
Escritores, relação com a escrita e experiência: um campo em educação artística
Escritores, relação com a escrita e experiência: um campo em educação artística
title Writers, relationship with writing and experience: a field in art education
spellingShingle Writers, relationship with writing and experience: a field in art education
Nogueira, Paulo
Interpretação
Experiência
Relação com a escrita
Interprétation
Expérience
Rapport à l’écriture
Interpretation
Experience
Relationship with writing
Interpretação
Experiência
Relação com a escrita
title_short Writers, relationship with writing and experience: a field in art education
title_full Writers, relationship with writing and experience: a field in art education
title_fullStr Writers, relationship with writing and experience: a field in art education
title_full_unstemmed Writers, relationship with writing and experience: a field in art education
title_sort Writers, relationship with writing and experience: a field in art education
author Nogueira, Paulo
author_facet Nogueira, Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Interpretação
Experiência
Relação com a escrita
Interprétation
Expérience
Rapport à l’écriture
Interpretation
Experience
Relationship with writing
Interpretação
Experiência
Relação com a escrita
topic Interpretação
Experiência
Relação com a escrita
Interprétation
Expérience
Rapport à l’écriture
Interpretation
Experience
Relationship with writing
Interpretação
Experiência
Relação com a escrita
description The purpose of this essay is to present part of a narrative and biographical research held with portuguese writers, focused on the relationship with writing (2006-2012). This research consisted in a biographical exploration of the life narratives of Manuel António Pina, Mário Cláudio, Ana Luísa Amaral, Luisa Dacosta and Jorge Velhote, through witch we’ve interpreted the “experiential cosmos” of their writing activity in the wider context of his literary and educational itineraries. The approach on this issue, even if some years passed since I built it, continues to allow us to reflect on the singular movements that link the ways of living the experience of writing. From the point of view of the writers, and challenging new ideas about learning and writing, this paper aims to contribute to some of the reflection in art education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415
10.18593/r.v43i3.16415
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i3.16415
dc.language.iso.fl_str_mv por
por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16415/13594
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088
Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088
Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088
Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088
Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1071-1088
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i3
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530579603456