Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Maria de Lourdes Pinto
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Dall Igna, Fernando Rodrigo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13093
Resumo: The article presents, from a mapping, the profile of research groups in Higher Education registered in the Directory of Research of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq) in public universities of the southern region of Brazil. The research is bibliographical and documentary, having as historical-critical analysis methodology. The discussions contribute to identify the thematic axes that lead to the production of scientific knowledge through research in Higher Education in Brazil, highlighting as consequence the effective and much discussed idea of (re) academic productivism at a world level and its repercussions in Brazil.
id UNOESC-3_faa59bc117135fb3206ae91b58f8fd85
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13093
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?Grupos de investigación en educación superior: ¿por dónde anda la producción del conocimiento científico?Grupos de investigação em educação superior: por onde anda a produção do conhecimento científico?Grupos de pesquisa em educação superiorPolíticas de educação superiorProdução do conhecimento no ensino superiorGrupos de investigación en educación superiorPolíticas de educación superiorProducción del conocimiento en la enseñanza superiorHigher education research groupsHigher education policiesKnowledge production in higher educationThe article presents, from a mapping, the profile of research groups in Higher Education registered in the Directory of Research of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq) in public universities of the southern region of Brazil. The research is bibliographical and documentary, having as historical-critical analysis methodology. The discussions contribute to identify the thematic axes that lead to the production of scientific knowledge through research in Higher Education in Brazil, highlighting as consequence the effective and much discussed idea of (re) academic productivism at a world level and its repercussions in Brazil.El artículo presenta, a partir de un mapeo, el perfil de los grupos de investigación en Educación Superior registrados en el Diretório de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) en universidades públicas de la región Sur de Brasil. La investigación es bibliográfica y documental, teniendo como metodología de análisis la histórico-crítica. Las discusiones contribuyen para identificar los ejes temáticos hacia los que caminan la producción del conocimiento científico vía investigación en la Educación Superior en Brasil, destacando como consecuencia la efectiva y tan discutida idea de (re)productivismo académico en nivel mundial y sus repercusiones en Brasil.No artigo apresenta-se, a partir de um mapeamento, o perfil dos grupos de pesquisa em educação superior cadastrados no Diretório de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) em universidades públicas da região Sul do Brasil. A investigação é bibliográfica e documental, tendo como metodologia de análise a histórico-crítica. As discussões contribuem para identificar os eixos temáticos que caminham à produção do conhecimento científico via pesquisa na educação superior no Brasil, destacando como consequência a efetiva e tão discutida ideia de (re)produtivismo acadêmico em nível mundial e suas repercussões no Brasil.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1309310.18593/r.v43i1.13093Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-204Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-204Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-204Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-204Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-2042177-60590104-431110.18593/r.v43i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13093/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13093/13658Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Maria de Lourdes PintoDall Igna, Fernando Rodrigo2019-11-18T17:29:38Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13093Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T17:29:38Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?
Grupos de investigación en educación superior: ¿por dónde anda la producción del conocimiento científico?
Grupos de investigação em educação superior: por onde anda a produção do conhecimento científico?
title Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?
spellingShingle Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?
Almeida, Maria de Lourdes Pinto
Grupos de pesquisa em educação superior
Políticas de educação superior
Produção do conhecimento no ensino superior
Grupos de investigación en educación superior
Políticas de educación superior
Producción del conocimiento en la enseñanza superior
Higher education research groups
Higher education policies
Knowledge production in higher education
title_short Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?
title_full Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?
title_fullStr Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?
title_full_unstemmed Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?
title_sort Research groups in higher education: where is the production of scientific knowledge?
author Almeida, Maria de Lourdes Pinto
author_facet Almeida, Maria de Lourdes Pinto
Dall Igna, Fernando Rodrigo
author_role author
author2 Dall Igna, Fernando Rodrigo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Maria de Lourdes Pinto
Dall Igna, Fernando Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Grupos de pesquisa em educação superior
Políticas de educação superior
Produção do conhecimento no ensino superior
Grupos de investigación en educación superior
Políticas de educación superior
Producción del conocimiento en la enseñanza superior
Higher education research groups
Higher education policies
Knowledge production in higher education
topic Grupos de pesquisa em educação superior
Políticas de educação superior
Produção do conhecimento no ensino superior
Grupos de investigación en educación superior
Políticas de educación superior
Producción del conocimiento en la enseñanza superior
Higher education research groups
Higher education policies
Knowledge production in higher education
description The article presents, from a mapping, the profile of research groups in Higher Education registered in the Directory of Research of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq) in public universities of the southern region of Brazil. The research is bibliographical and documentary, having as historical-critical analysis methodology. The discussions contribute to identify the thematic axes that lead to the production of scientific knowledge through research in Higher Education in Brazil, highlighting as consequence the effective and much discussed idea of (re) academic productivism at a world level and its repercussions in Brazil.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13093
10.18593/r.v43i1.13093
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13093
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i1.13093
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13093/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13093/13658
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-204
Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-204
Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-204
Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-204
Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 185-204
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530155978752