Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thiesen, Juares Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Cerny, Rosely Zen, Durli, Zenilde
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/19731
Resumo: This article is the result of a study underway in the realm of the Observatory of Curricular Policies of Santa Catarina (OPCSC), linked to the Federal University of Santa Catarina. The purpose is to analyze aspects related to the process and the scope of the collective exercise of research-education based on the trajectory of the Observatory. Using a qualitative approach, it was guided by participant observation at encounters of the researchers and on the analysis of documents and texts produced in the realm of the collective study. As a group, the evidences in terms of results, demonstrate the successful exercise of the research-education and the power of collective investigation involving the objects of interest of the observatory the field of curriculum studies.
id UNOESC-3_fcd6efdb357630db78d78233ed4d9ad3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/19731
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatoryPolíticas curriculares en Santa Catarina: ejercicio colectivo de un observatorio de investigaciónPolíticas curriculares em Santa Catarina: exercício coletivo e alcances de um observatório de pesquisaPolíticas curricularesCurrículoObservatório de políticas curricularesPolíticas curricularesCurrículoObservatorio de políticas curricularesCurricular policiesCurriculumObservatory of curriculum policiesThis article is the result of a study underway in the realm of the Observatory of Curricular Policies of Santa Catarina (OPCSC), linked to the Federal University of Santa Catarina. The purpose is to analyze aspects related to the process and the scope of the collective exercise of research-education based on the trajectory of the Observatory. Using a qualitative approach, it was guided by participant observation at encounters of the researchers and on the analysis of documents and texts produced in the realm of the collective study. As a group, the evidences in terms of results, demonstrate the successful exercise of the research-education and the power of collective investigation involving the objects of interest of the observatory the field of curriculum studies.El artículo resulta de la investigación en desarrollo dentro del Observatorio de Política Curricular de Santa Catarina (OPCSC), vinculado a la Universidad Federal de Santa Catarina. Su objetivo es analizar aspectos relacionados con el proceso y el alcance del ejercicio colectivo de investigación- formación a partir de la trayectoria del observatorio. Basado en el enfoque cualitativo, el trabajo fue guiado por la observación participante en las reuniones de investigadores y en el análisis de documentos/textos producidos en el contexto de la investigación colectiva. En conjunto, la evidencia en términos de resultados demuestra el ejercicio exitoso de la capacitación en investigación y el poder de la investigación colectiva que involucra los objetos de interés del observatorio en el campo de los estudios curriculares.O artigo resulta de pesquisa em desenvolvimento no âmbito do Observatório de Políticas Curriculares de Santa Catarina (OPCSC), vinculado à Universidade Federal de Santa Catarina. E tem por objetivo analisar aspectos relativos ao processo e ao alcance do exercício coletivo de pesquisa-formação a partir da trajetória do Observatório. Com base na abordagem qualitativa, orientou-se pela observação participante nos encontros dos pesquisadores e na análise dos documentos/textos produzidos no âmbito da pesquisa coletiva. No conjunto, as evidências em termos de resultados, demonstram o exitoso exercício da pesquisa-formação e a potência da investigação coletiva envolvendo os objetos de interesse do Observatório no campo dos estudos curriculares.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1973110.18593/r.v44i3.19731Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-16Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-16Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-16Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-16Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-162177-60590104-431110.18593/r.v44i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/19731/14019https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/19731/14020Thiesen, Juares SilvaCerny, Rosely ZenDurli, Zenildeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-16T14:18:49Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/19731Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:18:49Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory
Políticas curriculares en Santa Catarina: ejercicio colectivo de un observatorio de investigación
Políticas curriculares em Santa Catarina: exercício coletivo e alcances de um observatório de pesquisa
title Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory
spellingShingle Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory
Thiesen, Juares Silva
Políticas curriculares
Currículo
Observatório de políticas curriculares
Políticas curriculares
Currículo
Observatorio de políticas curriculares
Curricular policies
Curriculum
Observatory of curriculum policies
title_short Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory
title_full Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory
title_fullStr Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory
title_full_unstemmed Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory
title_sort Curricular policies in Santa Catarina: collective exercise and reaches of a research observatory
author Thiesen, Juares Silva
author_facet Thiesen, Juares Silva
Cerny, Rosely Zen
Durli, Zenilde
author_role author
author2 Cerny, Rosely Zen
Durli, Zenilde
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Thiesen, Juares Silva
Cerny, Rosely Zen
Durli, Zenilde
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas curriculares
Currículo
Observatório de políticas curriculares
Políticas curriculares
Currículo
Observatorio de políticas curriculares
Curricular policies
Curriculum
Observatory of curriculum policies
topic Políticas curriculares
Currículo
Observatório de políticas curriculares
Políticas curriculares
Currículo
Observatorio de políticas curriculares
Curricular policies
Curriculum
Observatory of curriculum policies
description This article is the result of a study underway in the realm of the Observatory of Curricular Policies of Santa Catarina (OPCSC), linked to the Federal University of Santa Catarina. The purpose is to analyze aspects related to the process and the scope of the collective exercise of research-education based on the trajectory of the Observatory. Using a qualitative approach, it was guided by participant observation at encounters of the researchers and on the analysis of documents and texts produced in the realm of the collective study. As a group, the evidences in terms of results, demonstrate the successful exercise of the research-education and the power of collective investigation involving the objects of interest of the observatory the field of curriculum studies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/19731
10.18593/r.v44i3.19731
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/19731
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i3.19731
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/19731/14019
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/19731/14020
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-16
Roteiro; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Roteiro; 1-16
Roteiro; Vol. 44 No. 3 (2019): Roteiro; 1-16
Roteiro; v. 44 n. 3 (2019): Roteiro; 1-16
Roteiro; Vol. 44 N.º 3 (2019): Roteiro; 1-16
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i3
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530721161216