Alfabetização: o texto e o contexto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Raíssa Martins de [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120310
Resumo: This paper is the result of a research about literacy concept from official documents, dictionaries and linguists. As an expansion of literacy concept was observed through last century, this investigation searched for an opposite way, in other words, a contraction of the literacy concept in order to clarify its nature and this way to be the starting point for literacy teachers. The best way to literacy happens was also part of the research, then the text was considered like that, since it is a real communicative situation. Besides it should be a meaning system which can be accessed again any time. It would include many kinds of texts – oral or written – as long as they were recorded somehow. The best text form was investigated as well, in other words, the best speech genre for teaching literacy, once there are important elements which should be considered during the literacy acquisition, such as the encouragement to read and to think about the correct writing of the words. In the end, considerations were made concerning the literacy teacher‘s awareness about the context change when the text is used in a scholar context and about the skills acquired by the students which should be transported to other texts in varied contexts
id UNSP_01515968902519f4b5853d9a41ebb40c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120310
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Alfabetização: o texto e o contextoAlfabetizaçãoTextosContexto (Linguistica)ComunicaçãoThis paper is the result of a research about literacy concept from official documents, dictionaries and linguists. As an expansion of literacy concept was observed through last century, this investigation searched for an opposite way, in other words, a contraction of the literacy concept in order to clarify its nature and this way to be the starting point for literacy teachers. The best way to literacy happens was also part of the research, then the text was considered like that, since it is a real communicative situation. Besides it should be a meaning system which can be accessed again any time. It would include many kinds of texts – oral or written – as long as they were recorded somehow. The best text form was investigated as well, in other words, the best speech genre for teaching literacy, once there are important elements which should be considered during the literacy acquisition, such as the encouragement to read and to think about the correct writing of the words. In the end, considerations were made concerning the literacy teacher‘s awareness about the context change when the text is used in a scholar context and about the skills acquired by the students which should be transported to other texts in varied contextsEste trabalho é o resultado da investigação sobre o conceito de alfabetização a partir de documentos oficiais, dicionários e lingüistas. Como foi observada uma expansão da definição de alfabetização durante o século passado, a pesquisa procurou fazer caminho inverso, isto é, recuar o conceito de alfabetização para que haja maior clareza de sua natureza e, dessa maneira, seja ponto de partida para alfabetizadores. Também fez parte da investigação o melhor meio para que ocorra o processo de aquisição da escrita, sendo o texto apontado como melhor caminho, uma vez que se caracteriza por ser uma situação real de comunicação. Além disso, ele deve ser um sistema de significados que pode ser acessado novamente a qualquer momento, o que englobaria vários tipos de produção textual, oral ou escrito, desde que fossem registrados de alguma maneira. Também foi pesquisada qual a melhor forma de texto, ou seja, o melhor gênero do discurso para que se dê a alfabetização, uma vez que há elementos importantes que devem ser levados em conta durante a aquisição da escrita, como o incentivo à leitura e à reflexão sobre a grafia das palavras. Ao final, foram feitas considerações a respeito da consciência do alfabetizador sobre a mudança do contexto textual durante a utilização do texto em contexto escolar e a respeito das habilidades adquiridas pelos alunos que deverão ser transportadas para outros textos em contextos diversosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Raíssa Martins de [UNESP]2015-03-23T15:25:46Z2015-03-23T15:25:46Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Raíssa Martins de. Alfabetização: o texto e o contexto. 2010. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2010.http://hdl.handle.net/11449/120310000634248oliveira_rm_tcc_arafcl.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T17:50:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120310Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:16:59.223805Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Alfabetização: o texto e o contexto
title Alfabetização: o texto e o contexto
spellingShingle Alfabetização: o texto e o contexto
Oliveira, Raíssa Martins de [UNESP]
Alfabetização
Textos
Contexto (Linguistica)
Comunicação
title_short Alfabetização: o texto e o contexto
title_full Alfabetização: o texto e o contexto
title_fullStr Alfabetização: o texto e o contexto
title_full_unstemmed Alfabetização: o texto e o contexto
title_sort Alfabetização: o texto e o contexto
author Oliveira, Raíssa Martins de [UNESP]
author_facet Oliveira, Raíssa Martins de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mazzeu, Francisco José Carvalho [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Raíssa Martins de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Textos
Contexto (Linguistica)
Comunicação
topic Alfabetização
Textos
Contexto (Linguistica)
Comunicação
description This paper is the result of a research about literacy concept from official documents, dictionaries and linguists. As an expansion of literacy concept was observed through last century, this investigation searched for an opposite way, in other words, a contraction of the literacy concept in order to clarify its nature and this way to be the starting point for literacy teachers. The best way to literacy happens was also part of the research, then the text was considered like that, since it is a real communicative situation. Besides it should be a meaning system which can be accessed again any time. It would include many kinds of texts – oral or written – as long as they were recorded somehow. The best text form was investigated as well, in other words, the best speech genre for teaching literacy, once there are important elements which should be considered during the literacy acquisition, such as the encouragement to read and to think about the correct writing of the words. In the end, considerations were made concerning the literacy teacher‘s awareness about the context change when the text is used in a scholar context and about the skills acquired by the students which should be transported to other texts in varied contexts
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-03-23T15:25:46Z
2015-03-23T15:25:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Raíssa Martins de. Alfabetização: o texto e o contexto. 2010. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2010.
http://hdl.handle.net/11449/120310
000634248
oliveira_rm_tcc_arafcl.pdf
identifier_str_mv OLIVEIRA, Raíssa Martins de. Alfabetização: o texto e o contexto. 2010. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2010.
000634248
oliveira_rm_tcc_arafcl.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/120310
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128339388399616