Cidade educadora: por que tornar-se uma?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Munhoz, Isabela Marin
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/216377
Resumo: The concept of the educating city emerged in the 1990s in Barcelona, Spain, where the first International Congress of Educating Cities was held, resulting in the Charter of Educating Cities. This charter refers to the city's intentionality and responsibility towards the education, promotion, and development of all its inhabitants, starting with children and young people, awakening a sense of responsibility and community by prioritizing the capacity for dialogue, confrontation, and solidarity. The central idea is that it is not only the school that educates, the city can intentionally educate in an informal way. The present research aims to conceptualize the educating city, its principles and possible impasses; to identify experiences of cities that are educating, and to point out ways for cities to become educating. The research is of an applied nature, the approach to the problem is qualitative and the technical procedure adopted is bibliographical research.
id UNSP_016873c04f8237d27336eabe8f813d20
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/216377
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Cidade educadora: por que tornar-se uma?Educating city: why become oneEducating cityCidade educadoraThe concept of the educating city emerged in the 1990s in Barcelona, Spain, where the first International Congress of Educating Cities was held, resulting in the Charter of Educating Cities. This charter refers to the city's intentionality and responsibility towards the education, promotion, and development of all its inhabitants, starting with children and young people, awakening a sense of responsibility and community by prioritizing the capacity for dialogue, confrontation, and solidarity. The central idea is that it is not only the school that educates, the city can intentionally educate in an informal way. The present research aims to conceptualize the educating city, its principles and possible impasses; to identify experiences of cities that are educating, and to point out ways for cities to become educating. The research is of an applied nature, the approach to the problem is qualitative and the technical procedure adopted is bibliographical research.O conceito de Cidade Educadora surge na década de 1990, em Barcelona, na Espanha, onde foi realizado o primeiro Congresso Internacional das Cidades Educadoras e do qual resultou a Carta das Cidades Educadoras. Esta carta refere-se à intencionalidade e à responsabilidade da cidade com a formação, promoção e desenvolvimento de todos os seus habitantes, a começar pelas crianças e pelos jovens, despertando sentido de responsabilidade e de comunidade priorizando-se a capacidade de diálogo, de confrontação e de solidariedade. A ideia central é de que não é apenas a escola que educa, a cidade pode educar intencionalmente de maneira informal. A presente pesquisa visa conceituar Cidade Educadora, seus princípios e possíveis impasses; levantar experiências de cidades que são educadoras e apontar caminhos para as cidades tornarem-se educadoras. A pesquisa é de natureza aplicada, a abordagem do problema é qualitativa e o procedimento técnico adotado é pesquisa bibliográfica.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Klein, Ana Maria [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Munhoz, Isabela Marin2022-02-07T19:17:09Z2022-02-07T19:17:09Z2021-11-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/216377porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-12-11T18:58:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/216377Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-12-11T18:58:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cidade educadora: por que tornar-se uma?
Educating city: why become one
title Cidade educadora: por que tornar-se uma?
spellingShingle Cidade educadora: por que tornar-se uma?
Munhoz, Isabela Marin
Educating city
Cidade educadora
title_short Cidade educadora: por que tornar-se uma?
title_full Cidade educadora: por que tornar-se uma?
title_fullStr Cidade educadora: por que tornar-se uma?
title_full_unstemmed Cidade educadora: por que tornar-se uma?
title_sort Cidade educadora: por que tornar-se uma?
author Munhoz, Isabela Marin
author_facet Munhoz, Isabela Marin
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Klein, Ana Maria [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Munhoz, Isabela Marin
dc.subject.por.fl_str_mv Educating city
Cidade educadora
topic Educating city
Cidade educadora
description The concept of the educating city emerged in the 1990s in Barcelona, Spain, where the first International Congress of Educating Cities was held, resulting in the Charter of Educating Cities. This charter refers to the city's intentionality and responsibility towards the education, promotion, and development of all its inhabitants, starting with children and young people, awakening a sense of responsibility and community by prioritizing the capacity for dialogue, confrontation, and solidarity. The central idea is that it is not only the school that educates, the city can intentionally educate in an informal way. The present research aims to conceptualize the educating city, its principles and possible impasses; to identify experiences of cities that are educating, and to point out ways for cities to become educating. The research is of an applied nature, the approach to the problem is qualitative and the technical procedure adopted is bibliographical research.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-16
2022-02-07T19:17:09Z
2022-02-07T19:17:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/216377
url http://hdl.handle.net/11449/216377
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1826303639696703488