A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Martins, Lígia Márcia [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572013000100015
http://hdl.handle.net/11449/110237
Resumo: Discussing skill issues is dealing with what is most recent and usual in the field of education. Skill teaching has already entered the classroom, influenced teachers's vocabulary and has been a fixture in the educational projects and curriculum proposals. But in what aspect is pedagogy focused on skills different from other pedagogical theories to become so fundamental to schooling? Why do governments increasingly adopt skill teaching as a strategy and as goals of state education? Somehow we will treat these questions by looking at the concrete fundamentals of Skill Pedagogy Skill, its philosophical, political and economic bases to enable its incorporation into contemporary school practice.
id UNSP_01fdef7116e55bc5739822c0754ea2d5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/110237
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitosLa escuela pública y las habilidades para el mercado: realidad y mitos escuela pública y mercadoPublic school and the market: reality and mythsCompetênciapedagogiaensinoCompetencepedagogyteachingDiscussing skill issues is dealing with what is most recent and usual in the field of education. Skill teaching has already entered the classroom, influenced teachers's vocabulary and has been a fixture in the educational projects and curriculum proposals. But in what aspect is pedagogy focused on skills different from other pedagogical theories to become so fundamental to schooling? Why do governments increasingly adopt skill teaching as a strategy and as goals of state education? Somehow we will treat these questions by looking at the concrete fundamentals of Skill Pedagogy Skill, its philosophical, political and economic bases to enable its incorporation into contemporary school practice.Versar sobre a questão das competências é tratar do que há de mais recente e usual no campo da educação. O ensino de competências já adentrou as salas de aula, se incorporou ao vocabulário docente e se tornou elemento obrigatório nos planos de ensino, projetos pedagógicos e propostas curriculares. Mas em que a pedagogia centrada nas competências se diferencia das demais teorias pedagógicas, para se tornar tão fundamental à educação escolar? Por que, a cada dia, cada vez mais governos adotam o ensino de competências como estratégia e finalidade do ensino estatal? De modo geral, trataremos desses questionamentos, observando o fundamento concreto da Pedagogia das Competências, sua fundamentação filosófica e as bases políticas e econômicas que permitem a sua incorporação à prática escolar contemporânea.Tratar del tema de las habilidades es considerar lo que hay de más reciente y habitual en el campo de la educación. La enseñanza de habilidades ya entró en las aulas, se incorporó al vocabulario docente y se tornó elemento obligatorio en los planes de enseñanza, proyectos pedagógicos y propuestas curriculares. Sin embargo, cómo la pedagogía centrada en las habilidades se diferencia de las demás teorías pedagógicas para hacerse tan fundamental a la educación escolar? Por qué cada día, cada vez más gobiernos adoptan la enseñanza de habilidades como estrategia y finalidad de la enseñanza estatal? Este trabajo trata de estos cuestionamientos considerando el fundamento concreto de la Pedagogía de las Habilidades, su fundamento filosófico y las bases políticas y económicas que permiten su incorporación en práctica escolar contemporánea.Universidade Estadual PaulistaUNESP Faculdade de Ciências curso de Graduação em PsicologiaUniversidade Estadual PaulistaUNESP Faculdade de Ciências curso de Graduação em PsicologiaAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP]Martins, Lígia Márcia [UNESP]2014-10-01T13:08:56Z2014-10-01T13:08:56Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article141-149application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572013000100015Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 17, n. 1, p. 141-149, 2013.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/11023710.1590/S1413-85572013000100015S1413-85572013000100015S1413-85572013000100015.pdf4750238843129381SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110237Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T15:53:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos
La escuela pública y las habilidades para el mercado: realidad y mitos escuela pública y mercado
Public school and the market: reality and myths
title A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos
spellingShingle A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos
Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP]
Competência
pedagogia
ensino
Competence
pedagogy
teaching
title_short A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos
title_full A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos
title_fullStr A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos
title_full_unstemmed A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos
title_sort A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos
author Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP]
author_facet Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP]
Martins, Lígia Márcia [UNESP]
author_role author
author2 Martins, Lígia Márcia [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP]
Martins, Lígia Márcia [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Competência
pedagogia
ensino
Competence
pedagogy
teaching
topic Competência
pedagogia
ensino
Competence
pedagogy
teaching
description Discussing skill issues is dealing with what is most recent and usual in the field of education. Skill teaching has already entered the classroom, influenced teachers's vocabulary and has been a fixture in the educational projects and curriculum proposals. But in what aspect is pedagogy focused on skills different from other pedagogical theories to become so fundamental to schooling? Why do governments increasingly adopt skill teaching as a strategy and as goals of state education? Somehow we will treat these questions by looking at the concrete fundamentals of Skill Pedagogy Skill, its philosophical, political and economic bases to enable its incorporation into contemporary school practice.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-01
2014-10-01T13:08:56Z
2014-10-01T13:08:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572013000100015
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 17, n. 1, p. 141-149, 2013.
1413-8557
http://hdl.handle.net/11449/110237
10.1590/S1413-85572013000100015
S1413-85572013000100015
S1413-85572013000100015.pdf
4750238843129381
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572013000100015
http://hdl.handle.net/11449/110237
identifier_str_mv Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 17, n. 1, p. 141-149, 2013.
1413-8557
10.1590/S1413-85572013000100015
S1413-85572013000100015
S1413-85572013000100015.pdf
4750238843129381
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
0,225
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 141-149
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046712881709056