A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572013000100015 http://hdl.handle.net/11449/110237 |
Resumo: | Discussing skill issues is dealing with what is most recent and usual in the field of education. Skill teaching has already entered the classroom, influenced teachers's vocabulary and has been a fixture in the educational projects and curriculum proposals. But in what aspect is pedagogy focused on skills different from other pedagogical theories to become so fundamental to schooling? Why do governments increasingly adopt skill teaching as a strategy and as goals of state education? Somehow we will treat these questions by looking at the concrete fundamentals of Skill Pedagogy Skill, its philosophical, political and economic bases to enable its incorporation into contemporary school practice. |
id |
UNSP_01fdef7116e55bc5739822c0754ea2d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/110237 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitosLa escuela pública y las habilidades para el mercado: realidad y mitos escuela pública y mercadoPublic school and the market: reality and mythsCompetênciapedagogiaensinoCompetencepedagogyteachingDiscussing skill issues is dealing with what is most recent and usual in the field of education. Skill teaching has already entered the classroom, influenced teachers's vocabulary and has been a fixture in the educational projects and curriculum proposals. But in what aspect is pedagogy focused on skills different from other pedagogical theories to become so fundamental to schooling? Why do governments increasingly adopt skill teaching as a strategy and as goals of state education? Somehow we will treat these questions by looking at the concrete fundamentals of Skill Pedagogy Skill, its philosophical, political and economic bases to enable its incorporation into contemporary school practice.Versar sobre a questão das competências é tratar do que há de mais recente e usual no campo da educação. O ensino de competências já adentrou as salas de aula, se incorporou ao vocabulário docente e se tornou elemento obrigatório nos planos de ensino, projetos pedagógicos e propostas curriculares. Mas em que a pedagogia centrada nas competências se diferencia das demais teorias pedagógicas, para se tornar tão fundamental à educação escolar? Por que, a cada dia, cada vez mais governos adotam o ensino de competências como estratégia e finalidade do ensino estatal? De modo geral, trataremos desses questionamentos, observando o fundamento concreto da Pedagogia das Competências, sua fundamentação filosófica e as bases políticas e econômicas que permitem a sua incorporação à prática escolar contemporânea.Tratar del tema de las habilidades es considerar lo que hay de más reciente y habitual en el campo de la educación. La enseñanza de habilidades ya entró en las aulas, se incorporó al vocabulario docente y se tornó elemento obligatorio en los planes de enseñanza, proyectos pedagógicos y propuestas curriculares. Sin embargo, cómo la pedagogía centrada en las habilidades se diferencia de las demás teorías pedagógicas para hacerse tan fundamental a la educación escolar? Por qué cada día, cada vez más gobiernos adoptan la enseñanza de habilidades como estrategia y finalidad de la enseñanza estatal? Este trabajo trata de estos cuestionamientos considerando el fundamento concreto de la Pedagogía de las Habilidades, su fundamento filosófico y las bases políticas y económicas que permiten su incorporación en práctica escolar contemporánea.Universidade Estadual PaulistaUNESP Faculdade de Ciências curso de Graduação em PsicologiaUniversidade Estadual PaulistaUNESP Faculdade de Ciências curso de Graduação em PsicologiaAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP]Martins, Lígia Márcia [UNESP]2014-10-01T13:08:56Z2014-10-01T13:08:56Z2013-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article141-149application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572013000100015Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 17, n. 1, p. 141-149, 2013.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/11023710.1590/S1413-85572013000100015S1413-85572013000100015S1413-85572013000100015.pdf4750238843129381SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110237Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T15:53:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos La escuela pública y las habilidades para el mercado: realidad y mitos escuela pública y mercado Public school and the market: reality and myths |
title |
A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos |
spellingShingle |
A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP] Competência pedagogia ensino Competence pedagogy teaching |
title_short |
A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos |
title_full |
A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos |
title_fullStr |
A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos |
title_full_unstemmed |
A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos |
title_sort |
A escola pública e as competências para o mercado: realidade e mitos |
author |
Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP] |
author_facet |
Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP] Martins, Lígia Márcia [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Lígia Márcia [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Saulo Rodrigues De [UNESP] Martins, Lígia Márcia [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência pedagogia ensino Competence pedagogy teaching |
topic |
Competência pedagogia ensino Competence pedagogy teaching |
description |
Discussing skill issues is dealing with what is most recent and usual in the field of education. Skill teaching has already entered the classroom, influenced teachers's vocabulary and has been a fixture in the educational projects and curriculum proposals. But in what aspect is pedagogy focused on skills different from other pedagogical theories to become so fundamental to schooling? Why do governments increasingly adopt skill teaching as a strategy and as goals of state education? Somehow we will treat these questions by looking at the concrete fundamentals of Skill Pedagogy Skill, its philosophical, political and economic bases to enable its incorporation into contemporary school practice. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-01 2014-10-01T13:08:56Z 2014-10-01T13:08:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572013000100015 Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 17, n. 1, p. 141-149, 2013. 1413-8557 http://hdl.handle.net/11449/110237 10.1590/S1413-85572013000100015 S1413-85572013000100015 S1413-85572013000100015.pdf 4750238843129381 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572013000100015 http://hdl.handle.net/11449/110237 |
identifier_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 17, n. 1, p. 141-149, 2013. 1413-8557 10.1590/S1413-85572013000100015 S1413-85572013000100015 S1413-85572013000100015.pdf 4750238843129381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional 0,225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
141-149 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803046712881709056 |