Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/118226 |
Resumo: | This work presents a proposal for teaching financial mathematics to students from secondary school using mathematics investigation. This methodology is used for many researchers and this work follows the main ideas of Fonseca, Brunheira, and Ponte (1999) and Skovsmose (2000). With this methodology, we intend to develop activities that approximate real situations of daily life and we aim to help students to understand and make decisions about single commercial and finances negotiations. Such activities have open questions that provide students the opportunity to think about mathematical subjects like loans, financing and saving account. We show a short description of studies about the importance of financial education in secondary school and university. Our proposal is applied in Secondary School because we considering to use contents of this area in a very simple way, dealing with mathematical ideas in order to develop skills of critical analysis. We suggest a qualitative research with phenomenological approach, as a possibility analysis of collected data from this teaching proposal |
id |
UNSP_043dc5f08396ff6d9a721002094a7aee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/118226 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigaçãoMatemática - Estudo e ensinoDidáticaThis work presents a proposal for teaching financial mathematics to students from secondary school using mathematics investigation. This methodology is used for many researchers and this work follows the main ideas of Fonseca, Brunheira, and Ponte (1999) and Skovsmose (2000). With this methodology, we intend to develop activities that approximate real situations of daily life and we aim to help students to understand and make decisions about single commercial and finances negotiations. Such activities have open questions that provide students the opportunity to think about mathematical subjects like loans, financing and saving account. We show a short description of studies about the importance of financial education in secondary school and university. Our proposal is applied in Secondary School because we considering to use contents of this area in a very simple way, dealing with mathematical ideas in order to develop skills of critical analysis. We suggest a qualitative research with phenomenological approach, as a possibility analysis of collected data from this teaching proposalEste trabalho apresenta uma possibilidade de ensino da Matemática Financeira para alunos do Ensino Fundamental, utilizando a investigação matemática, defendida por Fonseca, Brunheira, e Ponte (1999) e Skovsmose (2000). Com esta estratégia de ação, a investigação matemática, pretende-se propor atividades que se aproximem de situações reais que temos em nosso cotidiano visando auxiliar o aluno a entender e tomar decisões diante de questões relacionadas a transações comerciais e financeiras. Tais atividades possuem questionamentos abertos que dão ao aluno a oportunidade de reflexão sobre assuntos que envolvem conteúdo matemático como empréstimos bancário, financiamento e juros de poupança. Apresentamos um breve relato de trabalhos que mostram a importância da educação financeira nas escolas aplicada ao Ensino Médio e Superior. Construímos nossa proposta voltada ao Ensino Fundamental considerando a possibilidade de usar conteúdos relacionados a essa área do conhecimento para tratar de ideias matemáticas, bem como desenvolver a competência de análise e crítica. Sugerimos, como possibilidade de análise dos dados coletados em trabalho de campo realizado a partir desta proposta de ensino, a pesquisa qualitativa com abordagem fenomenológica, explicitando seus procedimentosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Barros, Talitha Santana de [UNESP]2015-03-23T15:07:02Z2015-03-23T15:07:02Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBARROS, Talitha Santana de. Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2012.http://hdl.handle.net/11449/118226000708074barros_ts_tcc_guara.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:52:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118226Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:49:40.732833Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação |
title |
Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação |
spellingShingle |
Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação Barros, Talitha Santana de [UNESP] Matemática - Estudo e ensino Didática |
title_short |
Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação |
title_full |
Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação |
title_fullStr |
Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação |
title_full_unstemmed |
Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação |
title_sort |
Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação |
author |
Barros, Talitha Santana de [UNESP] |
author_facet |
Barros, Talitha Santana de [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Paulo, Rosa Monteiro [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Talitha Santana de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - Estudo e ensino Didática |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Didática |
description |
This work presents a proposal for teaching financial mathematics to students from secondary school using mathematics investigation. This methodology is used for many researchers and this work follows the main ideas of Fonseca, Brunheira, and Ponte (1999) and Skovsmose (2000). With this methodology, we intend to develop activities that approximate real situations of daily life and we aim to help students to understand and make decisions about single commercial and finances negotiations. Such activities have open questions that provide students the opportunity to think about mathematical subjects like loans, financing and saving account. We show a short description of studies about the importance of financial education in secondary school and university. Our proposal is applied in Secondary School because we considering to use contents of this area in a very simple way, dealing with mathematical ideas in order to develop skills of critical analysis. We suggest a qualitative research with phenomenological approach, as a possibility analysis of collected data from this teaching proposal |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-03-23T15:07:02Z 2015-03-23T15:07:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARROS, Talitha Santana de. Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2012. http://hdl.handle.net/11449/118226 000708074 barros_ts_tcc_guara.pdf |
identifier_str_mv |
BARROS, Talitha Santana de. Educação financeira: uma possibilidade de ensino a partir dos cenários para investigação. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2012. 000708074 barros_ts_tcc_guara.pdf |
url |
http://hdl.handle.net/11449/118226 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128986503446528 |