Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialética

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira Junior, Pedro Belchior Da
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Arnoni, Maria Eliza Brefere [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172013000300018
http://hdl.handle.net/11449/109992
Resumo: The model used in Brazilian schools, based on both traditional and progressive education, transmits information without worrying to show the real meaning of things, and without taking into consideration the previous knowledge of the pupil. How to work with the contents of human knowledge in a meaningful way? One alternative way is the Methodology of Dialectical Mediation (MDM), which consists in four steps or pedagogical moments, rescuing, problem posing, systematizing and producing. This theoretical option considers the educational work as a relationship involving teaching, learning and contents, which are taken as independent moments tightly connected to the ongoing work, instead of isolated elements or static terms. The aim of the present work is to clarify the Methodology of Dialectical Mediation and develop a class proposal according to the MDM approach to the problem of the free falling bodies (gravity, material means and shape). To evaluate the methodology, questionnaires were applied after experiments, with the involvement of students at each predominant moment. The results suggested that the MMD, combined with experimental activity, is a tool that enhances the overcoming of immediate knowledge, allowing students to reach a better understanding of the scientific knowledge.
id UNSP_044e67119e6da004ad7d887a3b304345
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109992
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialéticaThe physics of early years: study of free falling bodies by the methodology of dialectical mediationphysics educationmethodology of dialectical mediationFísicaEducaçãometodologia da mediação dialéticaThe model used in Brazilian schools, based on both traditional and progressive education, transmits information without worrying to show the real meaning of things, and without taking into consideration the previous knowledge of the pupil. How to work with the contents of human knowledge in a meaningful way? One alternative way is the Methodology of Dialectical Mediation (MDM), which consists in four steps or pedagogical moments, rescuing, problem posing, systematizing and producing. This theoretical option considers the educational work as a relationship involving teaching, learning and contents, which are taken as independent moments tightly connected to the ongoing work, instead of isolated elements or static terms. The aim of the present work is to clarify the Methodology of Dialectical Mediation and develop a class proposal according to the MDM approach to the problem of the free falling bodies (gravity, material means and shape). To evaluate the methodology, questionnaires were applied after experiments, with the involvement of students at each predominant moment. The results suggested that the MMD, combined with experimental activity, is a tool that enhances the overcoming of immediate knowledge, allowing students to reach a better understanding of the scientific knowledge.O modelo usado nas escolas brasileiras, baseado nos tipos de educação tradicional e progressiva, transmite as informações sem a preocupação de mostrar o significado real dos fatos, não levando em conta o conhecimento da criança. Mas, como trabalhar os conteúdos do conhecimento humano de maneira significativa? Uma das alternativas seria a Metodologia da Mediação Dialética (MMD), composta por quatro etapas ou momentos pedagógicos: resgatando, problematizando, sistematizando e produzindo. Essa opção teórica entende o trabalho educativo como uma relação processual entre ensino, aprendizagem e conteúdo, considerando-os como momentos independentes e indissoluvelmente vinculados desse trabalho, e não como elementos isolados ou termos estáticos. Assim, o objetivo do trabalho foi esclarecer a Metodologia da Mediação Dialética e desenvolver uma proposta de aula segundo a MMD focando-se na temática da queda livre dos corpos (força gravitacional, meio material e forma dos corpos). Para avaliar a metodologia, foram aplicados questionários após os experimentos visando obter o envolvimento dos alunos em cada um dos momentos predominantes. Os resultados demonstraram que a MMD (aliada à atividade experimental) é um instrumento que potencializa a superação do saber imediato, via contradições, permitindo ao aluno compreender o saber científico.Faculdade de Educação, Ciências e Artes Dom BoscoUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas Departamento de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas Departamento de EducaçãoSociedade Brasileira de FísicaFaculdade de Educação, Ciências e Artes Dom BoscoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silveira Junior, Pedro Belchior DaArnoni, Maria Eliza Brefere [UNESP]2014-10-01T13:08:44Z2014-10-01T13:08:44Z2013-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-8application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172013000300018Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 35, n. 3, p. 1-8, 2013.1806-1117http://hdl.handle.net/11449/10999210.1590/S1806-11172013000300018S1806-11172013000300018WOS:000326657400018S1806-11172013000300018.pdf7966298304820370SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Ensino de Física0,202info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-25T06:13:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109992Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:58:40.359232Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialética
The physics of early years: study of free falling bodies by the methodology of dialectical mediation
title Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialética
spellingShingle Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialética
Silveira Junior, Pedro Belchior Da
physics education
methodology of dialectical mediation
Física
Educação
metodologia da mediação dialética
title_short Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialética
title_full Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialética
title_fullStr Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialética
title_full_unstemmed Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialética
title_sort Física dos anos iniciais: estudo sobre a queda livre dos corpos através da metodologia da mediação dialética
author Silveira Junior, Pedro Belchior Da
author_facet Silveira Junior, Pedro Belchior Da
Arnoni, Maria Eliza Brefere [UNESP]
author_role author
author2 Arnoni, Maria Eliza Brefere [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Faculdade de Educação, Ciências e Artes Dom Bosco
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira Junior, Pedro Belchior Da
Arnoni, Maria Eliza Brefere [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv physics education
methodology of dialectical mediation
Física
Educação
metodologia da mediação dialética
topic physics education
methodology of dialectical mediation
Física
Educação
metodologia da mediação dialética
description The model used in Brazilian schools, based on both traditional and progressive education, transmits information without worrying to show the real meaning of things, and without taking into consideration the previous knowledge of the pupil. How to work with the contents of human knowledge in a meaningful way? One alternative way is the Methodology of Dialectical Mediation (MDM), which consists in four steps or pedagogical moments, rescuing, problem posing, systematizing and producing. This theoretical option considers the educational work as a relationship involving teaching, learning and contents, which are taken as independent moments tightly connected to the ongoing work, instead of isolated elements or static terms. The aim of the present work is to clarify the Methodology of Dialectical Mediation and develop a class proposal according to the MDM approach to the problem of the free falling bodies (gravity, material means and shape). To evaluate the methodology, questionnaires were applied after experiments, with the involvement of students at each predominant moment. The results suggested that the MMD, combined with experimental activity, is a tool that enhances the overcoming of immediate knowledge, allowing students to reach a better understanding of the scientific knowledge.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-01
2014-10-01T13:08:44Z
2014-10-01T13:08:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172013000300018
Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 35, n. 3, p. 1-8, 2013.
1806-1117
http://hdl.handle.net/11449/109992
10.1590/S1806-11172013000300018
S1806-11172013000300018
WOS:000326657400018
S1806-11172013000300018.pdf
7966298304820370
url http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172013000300018
http://hdl.handle.net/11449/109992
identifier_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 35, n. 3, p. 1-8, 2013.
1806-1117
10.1590/S1806-11172013000300018
S1806-11172013000300018
WOS:000326657400018
S1806-11172013000300018.pdf
7966298304820370
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Física
0,202
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-8
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128588996673536