Modelo de avaliação de impacto ambiental utilizando a teoria dos conjuntos fuzzy: um estudo de caso para a indústria automobilística
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/123142 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-05-2015/000828054.pdf |
Resumo: | The process of Environmental Impact Assessment (EIA) emerged in the 1960s, in US and began to be used in Brazil, from the 1970s, mainly for environmental licensing. It consists of a set of procedures used to predict, recover and / or mitigate the damage caused to the environment. Studies for the optimization of this process are often made in order to seek tools that help in decision making and speeding up the release of environmental licenses. The main methods used for prediction and assessment of impacts are: checklists, interaction matrices, interaction networks, overlay maps and simulation models. This work presents a methodology that applies the Fuzzy Set Theory to be used in the EIA process. The intention is to show a tool to assist in the environmental impact assessment and / or allows it to be carried out more widely. From the parameters: duration, temporality, reversibility and Magnitude, presented in the impact assessment matrix of the Environmental Impact Statement (EIS) of an automobile enterprise, was built two rules-based systems to determine the significance and relevance of impacts. The results were very significant so that the use of the methodology demonstrated much interesting to make integrated analysis of the parameters, which usually not occur in EIAs because these make analysis a fragmented way without explaining the form of aggregation of variables |
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Modelo de avaliação de impacto ambiental utilizando a teoria dos conjuntos fuzzy: um estudo de caso para a indústria automobilísticaEnvironmental impact assessment model using the fuzzy set theory: a case study for the automotive industryImpacto ambiental - AvaliaçãoConjuntos difusosSistemas difusosThe process of Environmental Impact Assessment (EIA) emerged in the 1960s, in US and began to be used in Brazil, from the 1970s, mainly for environmental licensing. It consists of a set of procedures used to predict, recover and / or mitigate the damage caused to the environment. Studies for the optimization of this process are often made in order to seek tools that help in decision making and speeding up the release of environmental licenses. The main methods used for prediction and assessment of impacts are: checklists, interaction matrices, interaction networks, overlay maps and simulation models. This work presents a methodology that applies the Fuzzy Set Theory to be used in the EIA process. The intention is to show a tool to assist in the environmental impact assessment and / or allows it to be carried out more widely. From the parameters: duration, temporality, reversibility and Magnitude, presented in the impact assessment matrix of the Environmental Impact Statement (EIS) of an automobile enterprise, was built two rules-based systems to determine the significance and relevance of impacts. The results were very significant so that the use of the methodology demonstrated much interesting to make integrated analysis of the parameters, which usually not occur in EIAs because these make analysis a fragmented way without explaining the form of aggregation of variablesO processo de Avaliação de Impacto Ambiental (AIA) surgiu na década de 1960, nos EUA e começou a ser utilizado no Brasil, a partir da década de 1970, principalmente para fins de licenciamento ambiental. É composto por um conjunto de procedimentos utilizados para prever, recuperar e/ou mitigar os danos causados ao meio ambiente. Estudos para a otimização desse processo são feitos frequentemente de forma a buscar ferramentas que auxiliem na tomada de decisão e agilização na liberação de licenças ambientais. Os principais métodos utilizados para a previsão e avaliação de impactos são: listas de verificação, matrizes e redes de interação, superposição de mapas e modelos de simulação. Esta dissertação apresenta uma metodologia que aplica a Teoria dos Conjuntos Fuzzy para ser utilizada no processo de AIA. A intenção é mostrar uma ferramenta que auxilie na análise de impacto ambiental e/ou possibilite que a mesma seja realizada de forma mais abrangente. A partir dos parâmetros Duração, Temporalidade, Reversibilidade e Magnitude, apresentados na matriz de avaliação do Estudo de Impacto Ambiental (EIA) de um empreendimento automobilístico, construiu-se dois sistemas baseados em regras para determinar a Significância e a Relevância dos impactos. Os resultados foram bastante significativos de modo que o uso da metodologia mostrou-se bastante interessante por fazer uma análise integrada dos parâmetros, o que geralmente não acontece nos EIAs que fazem análise de forma fragmentada sem esclarecer a forma de agregação das variáveisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Roveda, José Arnaldo Frutuoso [UNESP]Ribeiro, Admilson Írio [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)França, Lucirene Vitória Góes [UNESP]2015-05-14T16:52:58Z2015-05-14T16:52:58Z2015-02-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis106 f. : il.application/pdfFRANÇA, Lucirene Vitória Góes. Modelo de avaliação de impacto ambiental utilizando a teoria dos conjuntos fuzzy: um estudo de caso para a indústria automobilística. 2015. 106 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus Experimental de Sorocaba, 2015.http://hdl.handle.net/11449/123142000828054http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-05-2015/000828054.pdf33004170001P659079131075506840000-0003-0655-6838Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-13T06:13:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123142Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:35:44.640183Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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