Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pastana, Marcela [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7385
http://hdl.handle.net/11449/125058
Resumo: Practices of violence such as physical and verbal aggression, provocations, humiliations and exclusion that occur mainly among young people in schools are named as bullying and the aim of this qualitative-descriptive study was to investigate how this phenomenon is represented by magazines directed to teenage girls. The analysis was conducted in fifteen articles of four Brazilian magazines: Capricho, Todateen, Atrevida and Yes Teen through thematic categories: 1) Definitions and explanations about bullying; 2) Magazines’ proposals to the confrontation against bullying (2.1 Campaigns and orientations against bullying; 2.2 Advices about how to act in the presence of bullying; 2.3 Examples of “overcoming” to people who suffered bullying and 2.4 Advices given to people who practice bullying). It was identified the presence of hierarchies, stereotypes and the incentive to competition. There is the predominance of normative and excluding patterns, advices that individualize the issue and lack of critical reflection.
id UNSP_090daf46e5c42e79ecd06bcef9bbbd13
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125058
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentesAnalysis of the theme bullying in feminine magazines for teensAnálisis del tema bullying en revistas femeninas para adolescentesBullyingMídiaAdolescenciaBullyingMediaAdolescentePractices of violence such as physical and verbal aggression, provocations, humiliations and exclusion that occur mainly among young people in schools are named as bullying and the aim of this qualitative-descriptive study was to investigate how this phenomenon is represented by magazines directed to teenage girls. The analysis was conducted in fifteen articles of four Brazilian magazines: Capricho, Todateen, Atrevida and Yes Teen through thematic categories: 1) Definitions and explanations about bullying; 2) Magazines’ proposals to the confrontation against bullying (2.1 Campaigns and orientations against bullying; 2.2 Advices about how to act in the presence of bullying; 2.3 Examples of “overcoming” to people who suffered bullying and 2.4 Advices given to people who practice bullying). It was identified the presence of hierarchies, stereotypes and the incentive to competition. There is the predominance of normative and excluding patterns, advices that individualize the issue and lack of critical reflection.Prácticas de violencia como agresiones físicas y verbales, provocaciones, humillaciones y exclusiones que ocurren principalmente entre jóvenes en las escuelas son llamadas de bullying y el objeto de este estudio cualitativo-descriptivo fue investigar cómo este fenómeno es representado por las revistas dirigidas a las chicas adolescentes. El análisis se realizó en 15 materias de cuatro revistas brasileñas: Capricho, Todateen, Atrevida y Yes Teen a partir de categorías temáticas: 1) Definiciones y explicaciones sobre el bullying; 2) Propuestas de las revistas para el enfrentamiento del bullying (2,1 Campañas y orientaciones contra el bullying, 2.2 Consejos sobre cómo actuar frente al bullying, 2.3Ejemplos de “superación” para quien sufrió bullying y 2.4 Consejos dados a quien practica el bullying). Se identificó y discutió la presencia de jerarquías, estereotipos y del incentivo a la competición. Hay la predominancia de patrones normativos y excluyentes, consejos que individualizan la cuestión y la ausencia de reflexión crítica.Práticas de violência como agressões físicas e verbais, provocações, humilhações e exclusões que ocorrem principalmente entre jovens nas escolas são chamadas de bullying e o objetivo deste estudo qualitativo-descritivo foi investigar como este fenômeno é representado pelas revistas direcionadas para garotas adolescentes. A análise foi realizada em 15 matérias de quatro revistas brasileiras: Capricho, Todateen, Atrevida e Yes Teen a partir de categorias temáticas: 1) Definições e explicações sobre o bullying; 2) Propostas das revistas para o enfrentamento do bullying (2.1 Campanhas e orientações contra o bullying, 2.2 Conselhos sobre como agir diante do bullying, 2.3 Exemplos de "superação" para quem sofreu bullying e 2.4. Conselhos dados a quem pratica o bullying). Foi identificada e discutida a presença de hierarquias, estereótipos e do incentivo à competição. Há a predominância de padrões normativos e excludentes, conselhos que individualizam a questão e ausência de reflexão crítica. Palavras-chave: Bullying. Mídia. Adolescência.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]Pastana, Marcela [UNESP]2015-07-15T18:28:18Z2015-07-15T18:28:18Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article179-196application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7385Educação: teoria e prática, v. 24, n. 45, p. 179-196, 2014.1981-8106http://hdl.handle.net/11449/125058ISSN1981-8106-2014-24-45-179-196.pdf418187005680125Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação: teoria e práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125058Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:18:52.303340Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes
Analysis of the theme bullying in feminine magazines for teens
Análisis del tema bullying en revistas femeninas para adolescentes
title Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes
spellingShingle Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes
Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]
Bullying
Mídia
Adolescencia
Bullying
Media
Adolescente
title_short Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes
title_full Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes
title_fullStr Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes
title_full_unstemmed Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes
title_sort Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes
author Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]
author_facet Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]
Pastana, Marcela [UNESP]
author_role author
author2 Pastana, Marcela [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]
Pastana, Marcela [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Bullying
Mídia
Adolescencia
Bullying
Media
Adolescente
topic Bullying
Mídia
Adolescencia
Bullying
Media
Adolescente
description Practices of violence such as physical and verbal aggression, provocations, humiliations and exclusion that occur mainly among young people in schools are named as bullying and the aim of this qualitative-descriptive study was to investigate how this phenomenon is represented by magazines directed to teenage girls. The analysis was conducted in fifteen articles of four Brazilian magazines: Capricho, Todateen, Atrevida and Yes Teen through thematic categories: 1) Definitions and explanations about bullying; 2) Magazines’ proposals to the confrontation against bullying (2.1 Campaigns and orientations against bullying; 2.2 Advices about how to act in the presence of bullying; 2.3 Examples of “overcoming” to people who suffered bullying and 2.4 Advices given to people who practice bullying). It was identified the presence of hierarchies, stereotypes and the incentive to competition. There is the predominance of normative and excluding patterns, advices that individualize the issue and lack of critical reflection.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:28:18Z
2015-07-15T18:28:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7385
Educação: teoria e prática, v. 24, n. 45, p. 179-196, 2014.
1981-8106
http://hdl.handle.net/11449/125058
ISSN1981-8106-2014-24-45-179-196.pdf
418187005680125
url http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7385
http://hdl.handle.net/11449/125058
identifier_str_mv Educação: teoria e prática, v. 24, n. 45, p. 179-196, 2014.
1981-8106
ISSN1981-8106-2014-24-45-179-196.pdf
418187005680125
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação: teoria e prática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 179-196
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128789526347776