Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7385 http://hdl.handle.net/11449/125058 |
Resumo: | Practices of violence such as physical and verbal aggression, provocations, humiliations and exclusion that occur mainly among young people in schools are named as bullying and the aim of this qualitative-descriptive study was to investigate how this phenomenon is represented by magazines directed to teenage girls. The analysis was conducted in fifteen articles of four Brazilian magazines: Capricho, Todateen, Atrevida and Yes Teen through thematic categories: 1) Definitions and explanations about bullying; 2) Magazines’ proposals to the confrontation against bullying (2.1 Campaigns and orientations against bullying; 2.2 Advices about how to act in the presence of bullying; 2.3 Examples of “overcoming” to people who suffered bullying and 2.4 Advices given to people who practice bullying). It was identified the presence of hierarchies, stereotypes and the incentive to competition. There is the predominance of normative and excluding patterns, advices that individualize the issue and lack of critical reflection. |
id |
UNSP_090daf46e5c42e79ecd06bcef9bbbd13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125058 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentesAnalysis of the theme bullying in feminine magazines for teensAnálisis del tema bullying en revistas femeninas para adolescentesBullyingMídiaAdolescenciaBullyingMediaAdolescentePractices of violence such as physical and verbal aggression, provocations, humiliations and exclusion that occur mainly among young people in schools are named as bullying and the aim of this qualitative-descriptive study was to investigate how this phenomenon is represented by magazines directed to teenage girls. The analysis was conducted in fifteen articles of four Brazilian magazines: Capricho, Todateen, Atrevida and Yes Teen through thematic categories: 1) Definitions and explanations about bullying; 2) Magazines’ proposals to the confrontation against bullying (2.1 Campaigns and orientations against bullying; 2.2 Advices about how to act in the presence of bullying; 2.3 Examples of “overcoming” to people who suffered bullying and 2.4 Advices given to people who practice bullying). It was identified the presence of hierarchies, stereotypes and the incentive to competition. There is the predominance of normative and excluding patterns, advices that individualize the issue and lack of critical reflection.Prácticas de violencia como agresiones físicas y verbales, provocaciones, humillaciones y exclusiones que ocurren principalmente entre jóvenes en las escuelas son llamadas de bullying y el objeto de este estudio cualitativo-descriptivo fue investigar cómo este fenómeno es representado por las revistas dirigidas a las chicas adolescentes. El análisis se realizó en 15 materias de cuatro revistas brasileñas: Capricho, Todateen, Atrevida y Yes Teen a partir de categorías temáticas: 1) Definiciones y explicaciones sobre el bullying; 2) Propuestas de las revistas para el enfrentamiento del bullying (2,1 Campañas y orientaciones contra el bullying, 2.2 Consejos sobre cómo actuar frente al bullying, 2.3Ejemplos de “superación” para quien sufrió bullying y 2.4 Consejos dados a quien practica el bullying). Se identificó y discutió la presencia de jerarquías, estereotipos y del incentivo a la competición. Hay la predominancia de patrones normativos y excluyentes, consejos que individualizan la cuestión y la ausencia de reflexión crítica.Práticas de violência como agressões físicas e verbais, provocações, humilhações e exclusões que ocorrem principalmente entre jovens nas escolas são chamadas de bullying e o objetivo deste estudo qualitativo-descritivo foi investigar como este fenômeno é representado pelas revistas direcionadas para garotas adolescentes. A análise foi realizada em 15 matérias de quatro revistas brasileiras: Capricho, Todateen, Atrevida e Yes Teen a partir de categorias temáticas: 1) Definições e explicações sobre o bullying; 2) Propostas das revistas para o enfrentamento do bullying (2.1 Campanhas e orientações contra o bullying, 2.2 Conselhos sobre como agir diante do bullying, 2.3 Exemplos de "superação" para quem sofreu bullying e 2.4. Conselhos dados a quem pratica o bullying). Foi identificada e discutida a presença de hierarquias, estereótipos e do incentivo à competição. Há a predominância de padrões normativos e excludentes, conselhos que individualizam a questão e ausência de reflexão crítica. Palavras-chave: Bullying. Mídia. Adolescência.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]Pastana, Marcela [UNESP]2015-07-15T18:28:18Z2015-07-15T18:28:18Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article179-196application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7385Educação: teoria e prática, v. 24, n. 45, p. 179-196, 2014.1981-8106http://hdl.handle.net/11449/125058ISSN1981-8106-2014-24-45-179-196.pdf418187005680125Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação: teoria e práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125058Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:18:52.303340Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes Analysis of the theme bullying in feminine magazines for teens Análisis del tema bullying en revistas femeninas para adolescentes |
title |
Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes |
spellingShingle |
Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP] Bullying Mídia Adolescencia Bullying Media Adolescente |
title_short |
Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes |
title_full |
Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes |
title_fullStr |
Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes |
title_full_unstemmed |
Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes |
title_sort |
Análise do tema bullying em revistas femininas para adolescentes |
author |
Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP] |
author_facet |
Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP] Pastana, Marcela [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Pastana, Marcela [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP] Pastana, Marcela [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying Mídia Adolescencia Bullying Media Adolescente |
topic |
Bullying Mídia Adolescencia Bullying Media Adolescente |
description |
Practices of violence such as physical and verbal aggression, provocations, humiliations and exclusion that occur mainly among young people in schools are named as bullying and the aim of this qualitative-descriptive study was to investigate how this phenomenon is represented by magazines directed to teenage girls. The analysis was conducted in fifteen articles of four Brazilian magazines: Capricho, Todateen, Atrevida and Yes Teen through thematic categories: 1) Definitions and explanations about bullying; 2) Magazines’ proposals to the confrontation against bullying (2.1 Campaigns and orientations against bullying; 2.2 Advices about how to act in the presence of bullying; 2.3 Examples of “overcoming” to people who suffered bullying and 2.4 Advices given to people who practice bullying). It was identified the presence of hierarchies, stereotypes and the incentive to competition. There is the predominance of normative and excluding patterns, advices that individualize the issue and lack of critical reflection. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:28:18Z 2015-07-15T18:28:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7385 Educação: teoria e prática, v. 24, n. 45, p. 179-196, 2014. 1981-8106 http://hdl.handle.net/11449/125058 ISSN1981-8106-2014-24-45-179-196.pdf 418187005680125 |
url |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7385 http://hdl.handle.net/11449/125058 |
identifier_str_mv |
Educação: teoria e prática, v. 24, n. 45, p. 179-196, 2014. 1981-8106 ISSN1981-8106-2014-24-45-179-196.pdf 418187005680125 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação: teoria e prática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
179-196 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128789526347776 |