Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Minto, Lalo Watanabe [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3560
http://hdl.handle.net/11449/115533
Resumo: This article discusses the relationships between the educational levels in São Paulo, focusing in some aspects such as the integration process (higher and basic education) and the access to the public higher education institutions. Starting on analyses of those relations in the context of the educational policy of the last decades, we question the eicacy of the recent proposition named Pimesp (Program of inclusion with merit in the public higher education of São Paulo) to transform the great structural lines of these access mechanisms and integration. It is supported that programs like this, in one hand, are not new and, in the other hand, they reinforce some tendencies which are already in progress in the policies to the Brazilian higher education since 1990s. Besides that, they are not able to improve the efective conditions of the secondary public education. In the inal part we state that to face these conditions of access and the possibility of a greater integration between the levels of teaching is necessary a set of systemic educational policies, with massive public investments, long term planning, among other things that are not on the horizons of Pimesp.
id UNSP_0aadb082115a661047a522be37430cf9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115533
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o PimespSecondary and higher education in são paulo: critical notes on PIMESPPolítica educacionalensino médioEnsino SuperiorCotasPimespThis article discusses the relationships between the educational levels in São Paulo, focusing in some aspects such as the integration process (higher and basic education) and the access to the public higher education institutions. Starting on analyses of those relations in the context of the educational policy of the last decades, we question the eicacy of the recent proposition named Pimesp (Program of inclusion with merit in the public higher education of São Paulo) to transform the great structural lines of these access mechanisms and integration. It is supported that programs like this, in one hand, are not new and, in the other hand, they reinforce some tendencies which are already in progress in the policies to the Brazilian higher education since 1990s. Besides that, they are not able to improve the efective conditions of the secondary public education. In the inal part we state that to face these conditions of access and the possibility of a greater integration between the levels of teaching is necessary a set of systemic educational policies, with massive public investments, long term planning, among other things that are not on the horizons of Pimesp.O presente artigo trata das relações entre os níveis educacionais no Estado de São Paulo, com foco em aspectos dos processos de integração entre ensino médio e ensino superior e de acesso às instituições públicas superiores. Partindo da análise dessas relações no contexto da política educacional vigente nos últimos anos, questiona-se a eicácia de propostas como a do Programa de Inclusão com Mérito no Ensino Superior Público Paulista (Pimesp) para alterar estruturalmente esses mecanismos de acesso e integração. Salienta-se, ainda, que programas desse tipo reforçam tendências já vigentes nas políticas para o ensino superior brasileiro desde os anos 1990, não sendo propriamente uma novidade, bem como não contribuem para a melhoria das condições efetivas de funcionamento do ensino médio público. Conclui-se que o enfrentamento dessas condições de acesso e a possibilidade de uma maior integração entre níveis pressupõem políticas educacionais de caráter sistêmico, investimentos maciços, planejamento e perspectiva de longo prazo, entre outras questões que não estão nos horizontes do Pimesp.Docente do Departamento de Administração e Supervisão Escolar (DASE), da Universidade Estadual Paulista – Campus de Marília.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Minto, Lalo Watanabe [UNESP]2015-02-24T13:58:10Z2015-02-24T13:58:10Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article53-68application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3560Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 53-68, 2014.1518-7926http://hdl.handle.net/11449/115533ISSN15187926-2014-14-02-53-68.pdf6084129097745589Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115533Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp
Secondary and higher education in são paulo: critical notes on PIMESP
title Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp
spellingShingle Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp
Minto, Lalo Watanabe [UNESP]
Política educacional
ensino médio
Ensino Superior
Cotas
Pimesp
title_short Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp
title_full Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp
title_fullStr Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp
title_full_unstemmed Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp
title_sort Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp
author Minto, Lalo Watanabe [UNESP]
author_facet Minto, Lalo Watanabe [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Minto, Lalo Watanabe [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
ensino médio
Ensino Superior
Cotas
Pimesp
topic Política educacional
ensino médio
Ensino Superior
Cotas
Pimesp
description This article discusses the relationships between the educational levels in São Paulo, focusing in some aspects such as the integration process (higher and basic education) and the access to the public higher education institutions. Starting on analyses of those relations in the context of the educational policy of the last decades, we question the eicacy of the recent proposition named Pimesp (Program of inclusion with merit in the public higher education of São Paulo) to transform the great structural lines of these access mechanisms and integration. It is supported that programs like this, in one hand, are not new and, in the other hand, they reinforce some tendencies which are already in progress in the policies to the Brazilian higher education since 1990s. Besides that, they are not able to improve the efective conditions of the secondary public education. In the inal part we state that to face these conditions of access and the possibility of a greater integration between the levels of teaching is necessary a set of systemic educational policies, with massive public investments, long term planning, among other things that are not on the horizons of Pimesp.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:58:10Z
2015-02-24T13:58:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3560
Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 53-68, 2014.
1518-7926
http://hdl.handle.net/11449/115533
ISSN15187926-2014-14-02-53-68.pdf
6084129097745589
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3560
http://hdl.handle.net/11449/115533
identifier_str_mv Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 53-68, 2014.
1518-7926
ISSN15187926-2014-14-02-53-68.pdf
6084129097745589
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 53-68
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128146286837760