Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3560 http://hdl.handle.net/11449/115533 |
Resumo: | This article discusses the relationships between the educational levels in São Paulo, focusing in some aspects such as the integration process (higher and basic education) and the access to the public higher education institutions. Starting on analyses of those relations in the context of the educational policy of the last decades, we question the eicacy of the recent proposition named Pimesp (Program of inclusion with merit in the public higher education of São Paulo) to transform the great structural lines of these access mechanisms and integration. It is supported that programs like this, in one hand, are not new and, in the other hand, they reinforce some tendencies which are already in progress in the policies to the Brazilian higher education since 1990s. Besides that, they are not able to improve the efective conditions of the secondary public education. In the inal part we state that to face these conditions of access and the possibility of a greater integration between the levels of teaching is necessary a set of systemic educational policies, with massive public investments, long term planning, among other things that are not on the horizons of Pimesp. |
id |
UNSP_0aadb082115a661047a522be37430cf9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115533 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o PimespSecondary and higher education in são paulo: critical notes on PIMESPPolítica educacionalensino médioEnsino SuperiorCotasPimespThis article discusses the relationships between the educational levels in São Paulo, focusing in some aspects such as the integration process (higher and basic education) and the access to the public higher education institutions. Starting on analyses of those relations in the context of the educational policy of the last decades, we question the eicacy of the recent proposition named Pimesp (Program of inclusion with merit in the public higher education of São Paulo) to transform the great structural lines of these access mechanisms and integration. It is supported that programs like this, in one hand, are not new and, in the other hand, they reinforce some tendencies which are already in progress in the policies to the Brazilian higher education since 1990s. Besides that, they are not able to improve the efective conditions of the secondary public education. In the inal part we state that to face these conditions of access and the possibility of a greater integration between the levels of teaching is necessary a set of systemic educational policies, with massive public investments, long term planning, among other things that are not on the horizons of Pimesp.O presente artigo trata das relações entre os níveis educacionais no Estado de São Paulo, com foco em aspectos dos processos de integração entre ensino médio e ensino superior e de acesso às instituições públicas superiores. Partindo da análise dessas relações no contexto da política educacional vigente nos últimos anos, questiona-se a eicácia de propostas como a do Programa de Inclusão com Mérito no Ensino Superior Público Paulista (Pimesp) para alterar estruturalmente esses mecanismos de acesso e integração. Salienta-se, ainda, que programas desse tipo reforçam tendências já vigentes nas políticas para o ensino superior brasileiro desde os anos 1990, não sendo propriamente uma novidade, bem como não contribuem para a melhoria das condições efetivas de funcionamento do ensino médio público. Conclui-se que o enfrentamento dessas condições de acesso e a possibilidade de uma maior integração entre níveis pressupõem políticas educacionais de caráter sistêmico, investimentos maciços, planejamento e perspectiva de longo prazo, entre outras questões que não estão nos horizontes do Pimesp.Docente do Departamento de Administração e Supervisão Escolar (DASE), da Universidade Estadual Paulista – Campus de Marília.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Minto, Lalo Watanabe [UNESP]2015-02-24T13:58:10Z2015-02-24T13:58:10Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article53-68application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3560Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 53-68, 2014.1518-7926http://hdl.handle.net/11449/115533ISSN15187926-2014-14-02-53-68.pdf6084129097745589Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115533Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp Secondary and higher education in são paulo: critical notes on PIMESP |
title |
Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp |
spellingShingle |
Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp Minto, Lalo Watanabe [UNESP] Política educacional ensino médio Ensino Superior Cotas Pimesp |
title_short |
Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp |
title_full |
Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp |
title_fullStr |
Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp |
title_full_unstemmed |
Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp |
title_sort |
Ensino médio e ensino superior em São Paulo: notas críticas sobre o Pimesp |
author |
Minto, Lalo Watanabe [UNESP] |
author_facet |
Minto, Lalo Watanabe [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Minto, Lalo Watanabe [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política educacional ensino médio Ensino Superior Cotas Pimesp |
topic |
Política educacional ensino médio Ensino Superior Cotas Pimesp |
description |
This article discusses the relationships between the educational levels in São Paulo, focusing in some aspects such as the integration process (higher and basic education) and the access to the public higher education institutions. Starting on analyses of those relations in the context of the educational policy of the last decades, we question the eicacy of the recent proposition named Pimesp (Program of inclusion with merit in the public higher education of São Paulo) to transform the great structural lines of these access mechanisms and integration. It is supported that programs like this, in one hand, are not new and, in the other hand, they reinforce some tendencies which are already in progress in the policies to the Brazilian higher education since 1990s. Besides that, they are not able to improve the efective conditions of the secondary public education. In the inal part we state that to face these conditions of access and the possibility of a greater integration between the levels of teaching is necessary a set of systemic educational policies, with massive public investments, long term planning, among other things that are not on the horizons of Pimesp. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:58:10Z 2015-02-24T13:58:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3560 Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 53-68, 2014. 1518-7926 http://hdl.handle.net/11449/115533 ISSN15187926-2014-14-02-53-68.pdf 6084129097745589 |
url |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/3560 http://hdl.handle.net/11449/115533 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista, v. 14, n. 2, p. 53-68, 2014. 1518-7926 ISSN15187926-2014-14-02-53-68.pdf 6084129097745589 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
53-68 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128146286837760 |