Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/Aids

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Christovam, Amauri Rogério
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Thomazelli, Caroline, Frabetti, Karol Conti, Moretto, Laísa Aparecida [UNESP], Silva, Nilma Renildes da [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2811
http://hdl.handle.net/11449/134918
Resumo: The Socio-Historical Psychology Theory understands human development constituted by the social and historical relations, in whom the individual belongs, and understanding the meaning of adolescence as a time and built. The social psychology, in this theoretical approach, proposes, among others, the category Social Representations (SR) for analysis and discussion of psychosocial phenomena. This study aimed to investigate the SR of adolescents about sexually transmitted diseases (STD/SIDA), by means of a questionnaire in order to know their vulnerabilities to spread of STD/SIDA. After the identification of vulnerabilities, an intervention was performed through a group processes with adolescents 11 to 15 years, users of services CRAS of a city in São Paulo State, to provide subsidies in relation to education for sexuality. Based on data collected and discussed, it can be stated that among the multiple determinants of the increased incidence, as the Epidemiological Bulletin 2011/MS, the lack of safe sex practices contributes to the vulnerability of adolescents. Emphasizes the need to know their Social Representations proposing an intervention, not to reproduce the imposition of „packages awareness of safe sex practices,” homogeneous and universal, it does little to promote health and education of adolescents.
id UNSP_0ac1614df4f903a66330ee3827f708dc
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134918
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/AidsEducation for sexuality: intervention in a group of adolescents assisted by crass, from knowledge of their social representations in relation to STD/ SIDASocial representationsAdolescenceEducation for sexualityRepresentações sociaisAdolescênciaEducação para a sexualidadeThe Socio-Historical Psychology Theory understands human development constituted by the social and historical relations, in whom the individual belongs, and understanding the meaning of adolescence as a time and built. The social psychology, in this theoretical approach, proposes, among others, the category Social Representations (SR) for analysis and discussion of psychosocial phenomena. This study aimed to investigate the SR of adolescents about sexually transmitted diseases (STD/SIDA), by means of a questionnaire in order to know their vulnerabilities to spread of STD/SIDA. After the identification of vulnerabilities, an intervention was performed through a group processes with adolescents 11 to 15 years, users of services CRAS of a city in São Paulo State, to provide subsidies in relation to education for sexuality. Based on data collected and discussed, it can be stated that among the multiple determinants of the increased incidence, as the Epidemiological Bulletin 2011/MS, the lack of safe sex practices contributes to the vulnerability of adolescents. Emphasizes the need to know their Social Representations proposing an intervention, not to reproduce the imposition of „packages awareness of safe sex practices,” homogeneous and universal, it does little to promote health and education of adolescents.A Teoria Psicológica Sócio-Histórica compreende o desenvolvimento humano como constituído nas e pelas relações sociais e históricas, sendo a adolescência um momento significado e construído - logo, histórico. A Psicologia Social, nesta abordagem teórica, propõe, entre outras, a categoria Representações Sociais (RS) para análise e discussão dos fenômenos psicossociais. Este trabalho objetivou investigar as RS de adolescentes sobre Doenças Sexualmente Transmissíveis (DST/AIDS) por meio de um questionário, visando conhecer suas vulnerabilidades ao contágio das DST/AIDS. Após essa identificação, foi realizada uma intervenção, por meio de um grupo focal com adolescentes de 11 a 15 anos, usuários dos serviços do CRAS de uma cidade do interior paulista, a fim de oferecer subsídios em relação à educação para a sexualidade. Conforme os dados coletados e discutidos, pode-se afirmar que, dentre as múltiplas determinações do aumento da incidência de DST/ AIDS, conforme o Boletim Epidemiológico de 2011/MS, o desconhecimento sobre práticas sexuais seguras contribui para a vulnerabilidade de adolescentes. Enfatiza-se a necessidade de conhecer suas RS ao propor uma intervenção, para que não se reproduzam imposições de “pacotes de conscientização de práticas sexuais seguras” de maneira homogênea e universal, que pouco contribui na promoção à saúde.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Christovam, Amauri RogérioThomazelli, CarolineFrabetti, Karol ContiMoretto, Laísa Aparecida [UNESP]Silva, Nilma Renildes da [UNESP]2016-03-02T12:58:59Z2016-03-02T12:58:59Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article97-114application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2811Educação em Revista, v. 13, n. 1, p. 97-114, 2012.2236-5192http://hdl.handle.net/11449/134918ISSN2236-5192-2012-13-01-97-114.pdf09041891635844840000-0001-8458-3431Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134918Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T15:53:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/Aids
Education for sexuality: intervention in a group of adolescents assisted by crass, from knowledge of their social representations in relation to STD/ SIDA
title Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/Aids
spellingShingle Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/Aids
Christovam, Amauri Rogério
Social representations
Adolescence
Education for sexuality
Representações sociais
Adolescência
Educação para a sexualidade
title_short Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/Aids
title_full Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/Aids
title_fullStr Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/Aids
title_full_unstemmed Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/Aids
title_sort Educação para a sexualidade: intervenção em um grupo de adolescentes assistidos pelo cras, a partir do conhecimento de suas representações sociais em relação às DST/Aids
author Christovam, Amauri Rogério
author_facet Christovam, Amauri Rogério
Thomazelli, Caroline
Frabetti, Karol Conti
Moretto, Laísa Aparecida [UNESP]
Silva, Nilma Renildes da [UNESP]
author_role author
author2 Thomazelli, Caroline
Frabetti, Karol Conti
Moretto, Laísa Aparecida [UNESP]
Silva, Nilma Renildes da [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Christovam, Amauri Rogério
Thomazelli, Caroline
Frabetti, Karol Conti
Moretto, Laísa Aparecida [UNESP]
Silva, Nilma Renildes da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Social representations
Adolescence
Education for sexuality
Representações sociais
Adolescência
Educação para a sexualidade
topic Social representations
Adolescence
Education for sexuality
Representações sociais
Adolescência
Educação para a sexualidade
description The Socio-Historical Psychology Theory understands human development constituted by the social and historical relations, in whom the individual belongs, and understanding the meaning of adolescence as a time and built. The social psychology, in this theoretical approach, proposes, among others, the category Social Representations (SR) for analysis and discussion of psychosocial phenomena. This study aimed to investigate the SR of adolescents about sexually transmitted diseases (STD/SIDA), by means of a questionnaire in order to know their vulnerabilities to spread of STD/SIDA. After the identification of vulnerabilities, an intervention was performed through a group processes with adolescents 11 to 15 years, users of services CRAS of a city in São Paulo State, to provide subsidies in relation to education for sexuality. Based on data collected and discussed, it can be stated that among the multiple determinants of the increased incidence, as the Epidemiological Bulletin 2011/MS, the lack of safe sex practices contributes to the vulnerability of adolescents. Emphasizes the need to know their Social Representations proposing an intervention, not to reproduce the imposition of „packages awareness of safe sex practices,” homogeneous and universal, it does little to promote health and education of adolescents.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:58:59Z
2016-03-02T12:58:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2811
Educação em Revista, v. 13, n. 1, p. 97-114, 2012.
2236-5192
http://hdl.handle.net/11449/134918
ISSN2236-5192-2012-13-01-97-114.pdf
0904189163584484
0000-0001-8458-3431
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2811
http://hdl.handle.net/11449/134918
identifier_str_mv Educação em Revista, v. 13, n. 1, p. 97-114, 2012.
2236-5192
ISSN2236-5192-2012-13-01-97-114.pdf
0904189163584484
0000-0001-8458-3431
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 97-114
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649738348691456