A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100017
http://hdl.handle.net/11449/109594
Resumo: The relationship between affective-emotional problems and school learning is present in areas of Psychology and Education. In the present study, of theoretical and bibliographic characteristics, we investigated elements that might confirm the thesis of the historicity of cognitive and affective processes, giving to these processes a social and symbolic connotation . Through the Historic-Cultural Psychology we approached the subject-object relationship and affective-cognitive unit proposing to overcome the subjectivist and organicist thinking. The study suggested the importance for us to (re) think the relationships that the subject establishes with the environment, the role of knowledge and practical conditions of life and education. Besides, it highlighted the activity as a main category in the constitution of needs and motives, as well in the formation of desires and the objectification of them. In this way, it enhances the learning and promotes the development, considering that the formation of subjectivity in each subject is the effect of an educative process that shall be object of study of both Psychology and Education.
id UNSP_0babae432ddcfaa03f926482733d8585
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109594
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educaçãoLa relación sujeto-objeto y la unidad afectivo-cognitiva: contribuiciones a la psicología y la educaciónThe subject-object relationship and the cognitive affective unit: contributions to psychology and educationPsicologia Histórico-Culturaleducaçãoafeto-cogniçãoHistoric-cultural psychologyeducationaffection-cognitionThe relationship between affective-emotional problems and school learning is present in areas of Psychology and Education. In the present study, of theoretical and bibliographic characteristics, we investigated elements that might confirm the thesis of the historicity of cognitive and affective processes, giving to these processes a social and symbolic connotation . Through the Historic-Cultural Psychology we approached the subject-object relationship and affective-cognitive unit proposing to overcome the subjectivist and organicist thinking. The study suggested the importance for us to (re) think the relationships that the subject establishes with the environment, the role of knowledge and practical conditions of life and education. Besides, it highlighted the activity as a main category in the constitution of needs and motives, as well in the formation of desires and the objectification of them. In this way, it enhances the learning and promotes the development, considering that the formation of subjectivity in each subject is the effect of an educative process that shall be object of study of both Psychology and Education.A relação entre problemas afetivo-emocionais e aprendizagem escolar se faz presente nas áreas da Psicologia e da Educação. Este estudo, de caráter teórico-bibliográfico, pesquisou elementos que confirmassem a tese da historicidade dos processos cognitivos e afetivos, dando a esses processos uma conotação social e simbólica, e por meio da Psicologia Histórico-Cultural abordou a relação entre sujeito e objeto e a unidade afetivo-cognitiva, propondo a superação do pensamento organicista e subjetivista. Sugeriu a importância de (re)pensar as relações que o sujeito estabelece com o entorno e o papel do conhecimento e das condições concretas de vida e de educação, e destacou a atividade como categoria fundamental na constituição das necessidades e motivos, bem como na formação de desejos e na objetivação desses, potencializando a aprendizagem e movendo o desenvolvimento, já que a formação da subjetividade em cada sujeito é efeito de um processo educativo que deve ser objeto de estudo tanto da Psicologia quanto da Educação.La relación entre problemas afectivo-emocionales y aprendizaje escolar está presente en las áreas de Psicología y Educación. Este estudio, de carácter teórico-bibliográfico, investigó elementos que confirmaran la tesis de la historicidad de los procesos cognitivos y afectivos dándoles una connotación social y simbólica. Por medio de la Psicología Histórico-Cultural abordó la relación entre sujeto y objeto y la unidad afectivo-cognitiva, proponiendo superar el pensamiento organicista y subjetivista. Se sugiere la importancia de (re)pensar las relaciones que el sujeto establece con el entorno y el papel del conocimiento y de las condiciones concretas de vida e de educación. Se destaca, también, la actividad como categoría fundamental en la constitución de las necesidades y motivos, así como en la formación de deseos y en la objetivación de ellos, mejorando el aprendizaje y impulsando el desarrollo, ya que la formación de la subjetividad en cada sujeto es efecto de un proceso educativo que debe ser objeto de estudio tanto de la Psicología como de la Educación.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]2014-09-30T18:18:30Z2014-09-30T18:18:30Z2014-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article161-167application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100017Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 161-167, 2014.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/10959410.1590/S1413-85572014000100017S1413-85572014000100017S1413-85572014000100017.pdf03777622067246140000-0002-1864-1178SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-28T06:47:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109594Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-28T06:47:42Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação
La relación sujeto-objeto y la unidad afectivo-cognitiva: contribuiciones a la psicología y la educación
The subject-object relationship and the cognitive affective unit: contributions to psychology and education
title A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação
spellingShingle A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação
Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
Psicologia Histórico-Cultural
educação
afeto-cognição
Historic-cultural psychology
education
affection-cognition
title_short A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação
title_full A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação
title_fullStr A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação
title_full_unstemmed A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação
title_sort A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação
author Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
author_facet Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia Histórico-Cultural
educação
afeto-cognição
Historic-cultural psychology
education
affection-cognition
topic Psicologia Histórico-Cultural
educação
afeto-cognição
Historic-cultural psychology
education
affection-cognition
description The relationship between affective-emotional problems and school learning is present in areas of Psychology and Education. In the present study, of theoretical and bibliographic characteristics, we investigated elements that might confirm the thesis of the historicity of cognitive and affective processes, giving to these processes a social and symbolic connotation . Through the Historic-Cultural Psychology we approached the subject-object relationship and affective-cognitive unit proposing to overcome the subjectivist and organicist thinking. The study suggested the importance for us to (re) think the relationships that the subject establishes with the environment, the role of knowledge and practical conditions of life and education. Besides, it highlighted the activity as a main category in the constitution of needs and motives, as well in the formation of desires and the objectification of them. In this way, it enhances the learning and promotes the development, considering that the formation of subjectivity in each subject is the effect of an educative process that shall be object of study of both Psychology and Education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-30T18:18:30Z
2014-09-30T18:18:30Z
2014-06-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100017
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 161-167, 2014.
1413-8557
http://hdl.handle.net/11449/109594
10.1590/S1413-85572014000100017
S1413-85572014000100017
S1413-85572014000100017.pdf
0377762206724614
0000-0002-1864-1178
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100017
http://hdl.handle.net/11449/109594
identifier_str_mv Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 161-167, 2014.
1413-8557
10.1590/S1413-85572014000100017
S1413-85572014000100017
S1413-85572014000100017.pdf
0377762206724614
0000-0002-1864-1178
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
0,225
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 161-167
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047485704241152