A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educação
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100017 http://hdl.handle.net/11449/109594 |
Resumo: | The relationship between affective-emotional problems and school learning is present in areas of Psychology and Education. In the present study, of theoretical and bibliographic characteristics, we investigated elements that might confirm the thesis of the historicity of cognitive and affective processes, giving to these processes a social and symbolic connotation . Through the Historic-Cultural Psychology we approached the subject-object relationship and affective-cognitive unit proposing to overcome the subjectivist and organicist thinking. The study suggested the importance for us to (re) think the relationships that the subject establishes with the environment, the role of knowledge and practical conditions of life and education. Besides, it highlighted the activity as a main category in the constitution of needs and motives, as well in the formation of desires and the objectification of them. In this way, it enhances the learning and promotes the development, considering that the formation of subjectivity in each subject is the effect of an educative process that shall be object of study of both Psychology and Education. |
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A relação sujeito-objeto e a unidade afetivo-cognitiva: contribuições para a psicologia e para a educaçãoLa relación sujeto-objeto y la unidad afectivo-cognitiva: contribuiciones a la psicología y la educaciónThe subject-object relationship and the cognitive affective unit: contributions to psychology and educationPsicologia Histórico-Culturaleducaçãoafeto-cogniçãoHistoric-cultural psychologyeducationaffection-cognitionThe relationship between affective-emotional problems and school learning is present in areas of Psychology and Education. In the present study, of theoretical and bibliographic characteristics, we investigated elements that might confirm the thesis of the historicity of cognitive and affective processes, giving to these processes a social and symbolic connotation . Through the Historic-Cultural Psychology we approached the subject-object relationship and affective-cognitive unit proposing to overcome the subjectivist and organicist thinking. The study suggested the importance for us to (re) think the relationships that the subject establishes with the environment, the role of knowledge and practical conditions of life and education. Besides, it highlighted the activity as a main category in the constitution of needs and motives, as well in the formation of desires and the objectification of them. In this way, it enhances the learning and promotes the development, considering that the formation of subjectivity in each subject is the effect of an educative process that shall be object of study of both Psychology and Education.A relação entre problemas afetivo-emocionais e aprendizagem escolar se faz presente nas áreas da Psicologia e da Educação. Este estudo, de caráter teórico-bibliográfico, pesquisou elementos que confirmassem a tese da historicidade dos processos cognitivos e afetivos, dando a esses processos uma conotação social e simbólica, e por meio da Psicologia Histórico-Cultural abordou a relação entre sujeito e objeto e a unidade afetivo-cognitiva, propondo a superação do pensamento organicista e subjetivista. Sugeriu a importância de (re)pensar as relações que o sujeito estabelece com o entorno e o papel do conhecimento e das condições concretas de vida e de educação, e destacou a atividade como categoria fundamental na constituição das necessidades e motivos, bem como na formação de desejos e na objetivação desses, potencializando a aprendizagem e movendo o desenvolvimento, já que a formação da subjetividade em cada sujeito é efeito de um processo educativo que deve ser objeto de estudo tanto da Psicologia quanto da Educação.La relación entre problemas afectivo-emocionales y aprendizaje escolar está presente en las áreas de Psicología y Educación. Este estudio, de carácter teórico-bibliográfico, investigó elementos que confirmaran la tesis de la historicidad de los procesos cognitivos y afectivos dándoles una connotación social y simbólica. Por medio de la Psicología Histórico-Cultural abordó la relación entre sujeto y objeto y la unidad afectivo-cognitiva, proponiendo superar el pensamiento organicista y subjetivista. Se sugiere la importancia de (re)pensar las relaciones que el sujeto establece con el entorno y el papel del conocimiento y de las condiciones concretas de vida e de educación. Se destaca, también, la actividad como categoría fundamental en la constitución de las necesidades y motivos, así como en la formación de deseos y en la objetivación de ellos, mejorando el aprendizaje y impulsando el desarrollo, ya que la formación de la subjetividad en cada sujeto es efecto de un proceso educativo que debe ser objeto de estudio tanto de la Psicología como de la Educación.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gomes, Cláudia Aparecida Valderramas [UNESP]2014-09-30T18:18:30Z2014-09-30T18:18:30Z2014-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article161-167application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100017Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 161-167, 2014.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/10959410.1590/S1413-85572014000100017S1413-85572014000100017S1413-85572014000100017.pdf03777622067246140000-0002-1864-1178SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-28T06:47:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109594Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:08:17.526182Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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