Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201507608 http://hdl.handle.net/11449/158118 |
Resumo: | The normalization is the language of the present world, the identity is in the logic of the subject that it act and order the sign so propagated to your progress. In this context, the speech utterances of including formed and performed in line with that language, leaning in your logic and your sign, ignoring all dissonances generated by experience, the difference that the highlights and the event that the mean. The purpose of this article is, to regain the dispersion contained in that speech, discusses it and indicate another glimpse into the relationship with the disabled in family and school contexts. To this end, we appeal to the thought of Michel Foucault to analyze the emergence of speeches about the inclusion and to discuss the possibilities for that so-called inclusive practices give greater visibility to the difference and the event, arising from the relationship. |
id |
UNSP_0befdb822687c789e8d6911019852d39 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/158118 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolarDifference, subjectivation and education: another look about school inclusioninclusiondifferencedisabilitieseventFoucaultinclusãodiferençadeficiênciaacontecimentoFoucaultThe normalization is the language of the present world, the identity is in the logic of the subject that it act and order the sign so propagated to your progress. In this context, the speech utterances of including formed and performed in line with that language, leaning in your logic and your sign, ignoring all dissonances generated by experience, the difference that the highlights and the event that the mean. The purpose of this article is, to regain the dispersion contained in that speech, discusses it and indicate another glimpse into the relationship with the disabled in family and school contexts. To this end, we appeal to the thought of Michel Foucault to analyze the emergence of speeches about the inclusion and to discuss the possibilities for that so-called inclusive practices give greater visibility to the difference and the event, arising from the relationship.A normalização é a linguagem do mundo atual, a identidade se constitui no princípio da lógica dos sujeitos que nele atuam, e a ordem é o signo tão propagado de seu progresso. Nesse contexto, os enunciados do discurso da inclusão se formaram e se apresentaram em consonância com essa linguagem, apoiando-se em sua lógica e em seu signo, ignorando todas as dissonâncias geradas pela experiência, pela diferença que a singulariza e pelo acontecimento que a significa. O propósito deste artigo é, ao recobrar a dispersão contida naquele discurso, problematizá-lo e indicar outro olhar sobre a relação com os deficientes, nos contextos familiar e escolar. Para tanto, recorreremos ao pensamento de Michel Foucault, para analisar a emergência dos discursos sobre a inclusão e para discutir as possibilidades de que práticas ditas inclusivas confiram maior visibilidade à diferença e ao acontecimento, decorrentes da relação com as pessoas deficientes, na escola.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de Administração e Supervisão EscolarUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de Administração e Supervisão EscolarUNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pagni, Pedro Angelo2018-11-12T17:28:25Z2018-11-12T17:28:25Z2015-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article87-103application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201507608Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 26, n. 1, p. 87-103, 2015.0103-7307http://hdl.handle.net/11449/15811810.1590/0103-7307201507608S0103-73072015000100087S0103-73072015000100087.pdf41073473968693620000-0001-7505-4896SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158118Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolar Difference, subjectivation and education: another look about school inclusion |
title |
Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolar |
spellingShingle |
Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolar Pagni, Pedro Angelo inclusion difference disabilities event Foucault inclusão diferença deficiência acontecimento Foucault |
title_short |
Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolar |
title_full |
Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolar |
title_fullStr |
Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolar |
title_full_unstemmed |
Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolar |
title_sort |
Diferença, subjetivação e educação: um olhar outro sobre a inclusão escolar |
author |
Pagni, Pedro Angelo |
author_facet |
Pagni, Pedro Angelo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pagni, Pedro Angelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
inclusion difference disabilities event Foucault inclusão diferença deficiência acontecimento Foucault |
topic |
inclusion difference disabilities event Foucault inclusão diferença deficiência acontecimento Foucault |
description |
The normalization is the language of the present world, the identity is in the logic of the subject that it act and order the sign so propagated to your progress. In this context, the speech utterances of including formed and performed in line with that language, leaning in your logic and your sign, ignoring all dissonances generated by experience, the difference that the highlights and the event that the mean. The purpose of this article is, to regain the dispersion contained in that speech, discusses it and indicate another glimpse into the relationship with the disabled in family and school contexts. To this end, we appeal to the thought of Michel Foucault to analyze the emergence of speeches about the inclusion and to discuss the possibilities for that so-called inclusive practices give greater visibility to the difference and the event, arising from the relationship. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-01 2018-11-12T17:28:25Z 2018-11-12T17:28:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201507608 Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 26, n. 1, p. 87-103, 2015. 0103-7307 http://hdl.handle.net/11449/158118 10.1590/0103-7307201507608 S0103-73072015000100087 S0103-73072015000100087.pdf 4107347396869362 0000-0001-7505-4896 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201507608 http://hdl.handle.net/11449/158118 |
identifier_str_mv |
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 26, n. 1, p. 87-103, 2015. 0103-7307 10.1590/0103-7307201507608 S0103-73072015000100087 S0103-73072015000100087.pdf 4107347396869362 0000-0001-7505-4896 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pro-Posições |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
87-103 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128166952173568 |