O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adoue, Silvia Beatriz [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/24496/13810
http://hdl.handle.net/11449/125339
Resumo: This paper explores the contradictions between models conflicting today in Brazilian universities. The conglomeration of isolated institutions, integrated and multifunctional university and university-enterprise, service provider. This last model attempts to integrate higher education institutions to supply chains dominated by capital. Public universities were designed to provide innovative services and train staff researchers for such activity. The training of skilled workforce would be fundamentally task of private universities. But in any case, the onus would be on this training students. This model has been driven from the 1990s, with "instruction manuals" of the World Bank, and in 2000, with the IMF recommendations and, in the case of Latin American universities, Fundación Universia, sponsored by the Santander Bank. The question remains: the university will be able to organize the productive forces which have around research goals and staff training for independent development.
id UNSP_0ccc85a35831dc73a6fc2d543dcc5032
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125339
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade públicaHigher educationIntegrated UniversityUniversity-businessEducação superiorUniversidade integradaUniversidade-empresaThis paper explores the contradictions between models conflicting today in Brazilian universities. The conglomeration of isolated institutions, integrated and multifunctional university and university-enterprise, service provider. This last model attempts to integrate higher education institutions to supply chains dominated by capital. Public universities were designed to provide innovative services and train staff researchers for such activity. The training of skilled workforce would be fundamentally task of private universities. But in any case, the onus would be on this training students. This model has been driven from the 1990s, with "instruction manuals" of the World Bank, and in 2000, with the IMF recommendations and, in the case of Latin American universities, Fundación Universia, sponsored by the Santander Bank. The question remains: the university will be able to organize the productive forces which have around research goals and staff training for independent development.Este artigo trata das contradições entre modelos de educação superior que se sucedem no Brasil e que convivem de maneira conflitante hoje na universidade brasileira. O conglomerado de instituições isoladas, a universidade integrada e multifuncional e a universidade-empresa, prestadora de serviços. Esse último modelo tenta integrar as instituições de ensino superior às cadeias produtivas dominadas pelo grande capital. As universidades públicas estariam destinadas a prestar serviços de inovação e formar os quadros pesquisadores para tal atividade. A formação de força de trabalho especializada seria tarefa fundamentalmente das universidades privadas. Mas, em todo caso, o ônus dessa formação recairia sobre os estudantes. Esse modelo vem sendo impulsionado a partir dos anos de 1990, com os “manuais de instruções” do Banco Mundial, e nos anos 2000, com as recomendações do FMI e, no caso das universidades ibero-americanas, pela Fundação Universia, patrocinada pelo Banco Santander. A questão que permanece é se a universidade conseguirá organizar as forças produtivas das quais dispõe em torno de objetivos de pesquisa e formação de quadros para um desenvolvimento independente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Avenida João Soares e Arruda, 1004 - Bloco 2 - A - Sala 7, Jardim das Laranjeiras, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Avenida João Soares e Arruda, 1004 - Bloco 2 - A - Sala 7, Jardim das Laranjeiras, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Adoue, Silvia Beatriz [UNESP]2015-07-15T18:28:56Z2015-07-15T18:28:56Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article120-127application/pdfhttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/24496/13810Revista Espaço Acadêmico, v. 14, n. 162, p. 120-127, 2014.1519-6186http://hdl.handle.net/11449/125339ISSN1519-6186-2014-14-162-120-127.pdf7689349985474087Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Espaço Acadêmicoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T20:06:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125339Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-10T20:06:28Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública
title O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública
spellingShingle O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública
Adoue, Silvia Beatriz [UNESP]
Higher education
Integrated University
University-business
Educação superior
Universidade integrada
Universidade-empresa
title_short O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública
title_full O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública
title_fullStr O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública
title_full_unstemmed O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública
title_sort O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública
author Adoue, Silvia Beatriz [UNESP]
author_facet Adoue, Silvia Beatriz [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Adoue, Silvia Beatriz [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education
Integrated University
University-business
Educação superior
Universidade integrada
Universidade-empresa
topic Higher education
Integrated University
University-business
Educação superior
Universidade integrada
Universidade-empresa
description This paper explores the contradictions between models conflicting today in Brazilian universities. The conglomeration of isolated institutions, integrated and multifunctional university and university-enterprise, service provider. This last model attempts to integrate higher education institutions to supply chains dominated by capital. Public universities were designed to provide innovative services and train staff researchers for such activity. The training of skilled workforce would be fundamentally task of private universities. But in any case, the onus would be on this training students. This model has been driven from the 1990s, with "instruction manuals" of the World Bank, and in 2000, with the IMF recommendations and, in the case of Latin American universities, Fundación Universia, sponsored by the Santander Bank. The question remains: the university will be able to organize the productive forces which have around research goals and staff training for independent development.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:28:56Z
2015-07-15T18:28:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/24496/13810
Revista Espaço Acadêmico, v. 14, n. 162, p. 120-127, 2014.
1519-6186
http://hdl.handle.net/11449/125339
ISSN1519-6186-2014-14-162-120-127.pdf
7689349985474087
url http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/24496/13810
http://hdl.handle.net/11449/125339
identifier_str_mv Revista Espaço Acadêmico, v. 14, n. 162, p. 120-127, 2014.
1519-6186
ISSN1519-6186-2014-14-162-120-127.pdf
7689349985474087
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Espaço Acadêmico
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 120-127
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649554445238272