O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/24496/13810 http://hdl.handle.net/11449/125339 |
Resumo: | This paper explores the contradictions between models conflicting today in Brazilian universities. The conglomeration of isolated institutions, integrated and multifunctional university and university-enterprise, service provider. This last model attempts to integrate higher education institutions to supply chains dominated by capital. Public universities were designed to provide innovative services and train staff researchers for such activity. The training of skilled workforce would be fundamentally task of private universities. But in any case, the onus would be on this training students. This model has been driven from the 1990s, with "instruction manuals" of the World Bank, and in 2000, with the IMF recommendations and, in the case of Latin American universities, Fundación Universia, sponsored by the Santander Bank. The question remains: the university will be able to organize the productive forces which have around research goals and staff training for independent development. |
id |
UNSP_0ccc85a35831dc73a6fc2d543dcc5032 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125339 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade públicaHigher educationIntegrated UniversityUniversity-businessEducação superiorUniversidade integradaUniversidade-empresaThis paper explores the contradictions between models conflicting today in Brazilian universities. The conglomeration of isolated institutions, integrated and multifunctional university and university-enterprise, service provider. This last model attempts to integrate higher education institutions to supply chains dominated by capital. Public universities were designed to provide innovative services and train staff researchers for such activity. The training of skilled workforce would be fundamentally task of private universities. But in any case, the onus would be on this training students. This model has been driven from the 1990s, with "instruction manuals" of the World Bank, and in 2000, with the IMF recommendations and, in the case of Latin American universities, Fundación Universia, sponsored by the Santander Bank. The question remains: the university will be able to organize the productive forces which have around research goals and staff training for independent development.Este artigo trata das contradições entre modelos de educação superior que se sucedem no Brasil e que convivem de maneira conflitante hoje na universidade brasileira. O conglomerado de instituições isoladas, a universidade integrada e multifuncional e a universidade-empresa, prestadora de serviços. Esse último modelo tenta integrar as instituições de ensino superior às cadeias produtivas dominadas pelo grande capital. As universidades públicas estariam destinadas a prestar serviços de inovação e formar os quadros pesquisadores para tal atividade. A formação de força de trabalho especializada seria tarefa fundamentalmente das universidades privadas. Mas, em todo caso, o ônus dessa formação recairia sobre os estudantes. Esse modelo vem sendo impulsionado a partir dos anos de 1990, com os “manuais de instruções” do Banco Mundial, e nos anos 2000, com as recomendações do FMI e, no caso das universidades ibero-americanas, pela Fundação Universia, patrocinada pelo Banco Santander. A questão que permanece é se a universidade conseguirá organizar as forças produtivas das quais dispõe em torno de objetivos de pesquisa e formação de quadros para um desenvolvimento independente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Avenida João Soares e Arruda, 1004 - Bloco 2 - A - Sala 7, Jardim das Laranjeiras, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Avenida João Soares e Arruda, 1004 - Bloco 2 - A - Sala 7, Jardim das Laranjeiras, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Adoue, Silvia Beatriz [UNESP]2015-07-15T18:28:56Z2015-07-15T18:28:56Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article120-127application/pdfhttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/24496/13810Revista Espaço Acadêmico, v. 14, n. 162, p. 120-127, 2014.1519-6186http://hdl.handle.net/11449/125339ISSN1519-6186-2014-14-162-120-127.pdf7689349985474087Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Espaço Acadêmicoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T20:06:28Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125339Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:19:19.958116Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública |
title |
O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública |
spellingShingle |
O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública Adoue, Silvia Beatriz [UNESP] Higher education Integrated University University-business Educação superior Universidade integrada Universidade-empresa |
title_short |
O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública |
title_full |
O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública |
title_fullStr |
O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública |
title_full_unstemmed |
O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública |
title_sort |
O engavetamento de modelos de ensino superior dentro da universidade pública |
author |
Adoue, Silvia Beatriz [UNESP] |
author_facet |
Adoue, Silvia Beatriz [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Adoue, Silvia Beatriz [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher education Integrated University University-business Educação superior Universidade integrada Universidade-empresa |
topic |
Higher education Integrated University University-business Educação superior Universidade integrada Universidade-empresa |
description |
This paper explores the contradictions between models conflicting today in Brazilian universities. The conglomeration of isolated institutions, integrated and multifunctional university and university-enterprise, service provider. This last model attempts to integrate higher education institutions to supply chains dominated by capital. Public universities were designed to provide innovative services and train staff researchers for such activity. The training of skilled workforce would be fundamentally task of private universities. But in any case, the onus would be on this training students. This model has been driven from the 1990s, with "instruction manuals" of the World Bank, and in 2000, with the IMF recommendations and, in the case of Latin American universities, Fundación Universia, sponsored by the Santander Bank. The question remains: the university will be able to organize the productive forces which have around research goals and staff training for independent development. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:28:56Z 2015-07-15T18:28:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/24496/13810 Revista Espaço Acadêmico, v. 14, n. 162, p. 120-127, 2014. 1519-6186 http://hdl.handle.net/11449/125339 ISSN1519-6186-2014-14-162-120-127.pdf 7689349985474087 |
url |
http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/24496/13810 http://hdl.handle.net/11449/125339 |
identifier_str_mv |
Revista Espaço Acadêmico, v. 14, n. 162, p. 120-127, 2014. 1519-6186 ISSN1519-6186-2014-14-162-120-127.pdf 7689349985474087 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Espaço Acadêmico |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
120-127 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128632610095104 |