A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistas.ufg.br/index.php/musica/article/view/21594
http://hdl.handle.net/11449/243520
Resumo: In this paper we study the main modalities of music education in Brazil and how they can be compared to different views worldwide. Recognition that modern practices in music education are inserted in contemporary knowledge paradigms shows their relevance to a changing world. According to this contemporary paradigm the practices included herein point to alternatives in the relationship between men and themselves, men and other men and men and the environment. They also encourage cooperation, the relationship among the arts, the conduction of actions ruled by the principles of ecology and the recovery of values lost or weakened.
id UNSP_0db56bab3fcf02befd3bb6e485725ecb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/243520
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significadosBrazilian music education and three World explanatory models: In search of meaningsTheory of complexityMusic educationAcoustic ecologyCreative behaviorIn this paper we study the main modalities of music education in Brazil and how they can be compared to different views worldwide. Recognition that modern practices in music education are inserted in contemporary knowledge paradigms shows their relevance to a changing world. According to this contemporary paradigm the practices included herein point to alternatives in the relationship between men and themselves, men and other men and men and the environment. They also encourage cooperation, the relationship among the arts, the conduction of actions ruled by the principles of ecology and the recovery of values lost or weakened.Neste artigo estudam-se modalidades de educação musical predominantes no Brasil e seu alinhamento a diferentes visões de mundo. O reconhecimento de que modernas práticas de educação musical estão inseridas em paradigma contemporâneo do conhecimento, mostra sua pertinência para um mundo em mudança. Em consonância com ele, as práticas aqui lembradas apontam para alternativas no relacionamento do homem consigo mesmo, com outros homens e o meio ambiente, estimulam a cooperação, a relação entre as artes, a condução de ações pelos princípios da ecologia e a recuperação de valores perdidos ou debilitados.Universidade Estadual Paulista, São Paulo, SPUniversidade Estadual Paulista, São Paulo, SPUniv Federal GoiasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira [UNESP]2022-04-28T18:58:10Z2014-05-20T15:34:52Z2022-04-28T18:58:10Z2014-05-20T15:34:52Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article191-203application/pdfhttp://www.revistas.ufg.br/index.php/musica/article/view/21594Musica Hodie, v. 12, n. 1, p. 191-203, 2012.Musica Hodie. Goiania Go: Univ Federal Goias, v. 12, n. 1, p. 191-203, 2012.1676-3939http://hdl.handle.net/11449/243520WOS:0003132177000152-s2.0-84872331586WOS000313217700015.pdf3530066753313245ScopusWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMusica Hodie0,115info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-04T06:10:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/243520Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:53:52.639961Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados
Brazilian music education and three World explanatory models: In search of meanings
title A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados
spellingShingle A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados
Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira [UNESP]
Theory of complexity
Music education
Acoustic ecology
Creative behavior
title_short A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados
title_full A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados
title_fullStr A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados
title_full_unstemmed A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados
title_sort A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados
author Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira [UNESP]
author_facet Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Theory of complexity
Music education
Acoustic ecology
Creative behavior
topic Theory of complexity
Music education
Acoustic ecology
Creative behavior
description In this paper we study the main modalities of music education in Brazil and how they can be compared to different views worldwide. Recognition that modern practices in music education are inserted in contemporary knowledge paradigms shows their relevance to a changing world. According to this contemporary paradigm the practices included herein point to alternatives in the relationship between men and themselves, men and other men and men and the environment. They also encourage cooperation, the relationship among the arts, the conduction of actions ruled by the principles of ecology and the recovery of values lost or weakened.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2014-05-20T15:34:52Z
2014-05-20T15:34:52Z
2022-04-28T18:58:10Z
2022-04-28T18:58:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistas.ufg.br/index.php/musica/article/view/21594
Musica Hodie, v. 12, n. 1, p. 191-203, 2012.
Musica Hodie. Goiania Go: Univ Federal Goias, v. 12, n. 1, p. 191-203, 2012.
1676-3939
http://hdl.handle.net/11449/243520
WOS:000313217700015
2-s2.0-84872331586
WOS000313217700015.pdf
3530066753313245
url http://www.revistas.ufg.br/index.php/musica/article/view/21594
http://hdl.handle.net/11449/243520
identifier_str_mv Musica Hodie, v. 12, n. 1, p. 191-203, 2012.
Musica Hodie. Goiania Go: Univ Federal Goias, v. 12, n. 1, p. 191-203, 2012.
1676-3939
WOS:000313217700015
2-s2.0-84872331586
WOS000313217700015.pdf
3530066753313245
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Musica Hodie
0,115
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 191-203
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Univ Federal Goias
publisher.none.fl_str_mv Univ Federal Goias
dc.source.none.fl_str_mv Scopus
Web of Science
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128718502100992