A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significados
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.revistas.ufg.br/index.php/musica/article/view/21594 http://hdl.handle.net/11449/243520 |
Resumo: | In this paper we study the main modalities of music education in Brazil and how they can be compared to different views worldwide. Recognition that modern practices in music education are inserted in contemporary knowledge paradigms shows their relevance to a changing world. According to this contemporary paradigm the practices included herein point to alternatives in the relationship between men and themselves, men and other men and men and the environment. They also encourage cooperation, the relationship among the arts, the conduction of actions ruled by the principles of ecology and the recovery of values lost or weakened. |
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A educação musical brasileira e três modelos explicativos de mundo: em busca de significadosBrazilian music education and three World explanatory models: In search of meaningsTheory of complexityMusic educationAcoustic ecologyCreative behaviorIn this paper we study the main modalities of music education in Brazil and how they can be compared to different views worldwide. Recognition that modern practices in music education are inserted in contemporary knowledge paradigms shows their relevance to a changing world. According to this contemporary paradigm the practices included herein point to alternatives in the relationship between men and themselves, men and other men and men and the environment. They also encourage cooperation, the relationship among the arts, the conduction of actions ruled by the principles of ecology and the recovery of values lost or weakened.Neste artigo estudam-se modalidades de educação musical predominantes no Brasil e seu alinhamento a diferentes visões de mundo. O reconhecimento de que modernas práticas de educação musical estão inseridas em paradigma contemporâneo do conhecimento, mostra sua pertinência para um mundo em mudança. Em consonância com ele, as práticas aqui lembradas apontam para alternativas no relacionamento do homem consigo mesmo, com outros homens e o meio ambiente, estimulam a cooperação, a relação entre as artes, a condução de ações pelos princípios da ecologia e a recuperação de valores perdidos ou debilitados.Universidade Estadual Paulista, São Paulo, SPUniversidade Estadual Paulista, São Paulo, SPUniv Federal GoiasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira [UNESP]2022-04-28T18:58:10Z2014-05-20T15:34:52Z2022-04-28T18:58:10Z2014-05-20T15:34:52Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article191-203application/pdfhttp://www.revistas.ufg.br/index.php/musica/article/view/21594Musica Hodie, v. 12, n. 1, p. 191-203, 2012.Musica Hodie. Goiania Go: Univ Federal Goias, v. 12, n. 1, p. 191-203, 2012.1676-3939http://hdl.handle.net/11449/243520WOS:0003132177000152-s2.0-84872331586WOS000313217700015.pdf3530066753313245ScopusWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMusica Hodie0,115info:eu-repo/semantics/openAccess2024-10-02T19:17:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/243520Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-10-02T19:17:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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