Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000100009 http://hdl.handle.net/11449/117889 |
Resumo: | The Brazilian Journal of Special Education was first published in 1992 and has been continuously evaluated internally by scholars of the Brazilian Association of Researchers in Special Education, and externally, by Capes and ANPEd. The last evaluation made by Capes indicated a Qualis A2 for the Brazilian Journal of Special Education. The aim of this article is to discuss these evaluations in order to improve the quality of the journal. The proposed evaluation focused on qualitative parameters presented by the Anped assessment, and statistical parameters available by SciELO. The result of this analysis is that the Brazilian Journal of Special Education has similar parameters to journals qualified as A1, and sometimes even higher than those. Discussion of quality improvement of the journal indicated: 1) the need to receive articles via internet through its peer review system; 2) assignment of coeditors to ensure the evaluation flow of submitted manuscripts; 3) investment in infrastructure, such as purchase of computers and software to improve editing and publishing. |
id |
UNSP_0eb82a10ca308ba346e892a5c8bb3f0d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/117889 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação EspecialScientific journal evaluation: Brazilian Journal of Special EducationEducação EspecialRevista Brasileira de Educação EspecialAvaliaçãoPeriódicosSpecial EducationBrazilian Journal of Special EducationEvaluationPeriodicalsThe Brazilian Journal of Special Education was first published in 1992 and has been continuously evaluated internally by scholars of the Brazilian Association of Researchers in Special Education, and externally, by Capes and ANPEd. The last evaluation made by Capes indicated a Qualis A2 for the Brazilian Journal of Special Education. The aim of this article is to discuss these evaluations in order to improve the quality of the journal. The proposed evaluation focused on qualitative parameters presented by the Anped assessment, and statistical parameters available by SciELO. The result of this analysis is that the Brazilian Journal of Special Education has similar parameters to journals qualified as A1, and sometimes even higher than those. Discussion of quality improvement of the journal indicated: 1) the need to receive articles via internet through its peer review system; 2) assignment of coeditors to ensure the evaluation flow of submitted manuscripts; 3) investment in infrastructure, such as purchase of computers and software to improve editing and publishing.A Revista Brasileira de Educação Especial foi criada em 1992 e tem sido constantemente avaliada, internamente, por pesquisadores da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial, e, externamente, pela Capes e Anped, sendo que a avaliação Capes indicou um Qualis A2. O objetivo deste artigo é discutir essas avaliações para que se possa melhorar ainda mais a qualidade da revista. A avaliação proposta incidiu em parâmetros qualitativos, apresentados pela avaliação da Anped, e estatísticos, disponíveis pelo SciELO. O resultado dessa análise é que a Revista Brasileira de Educação Especial apresenta parâmetros semelhantes, e algumas vezes superiores, às revistas qualificadas em A1. A discussão sobre a melhoria da qualidade da revista indicou: 1) necessidade de recebimento de artigos via internet, por meio de plataforma própria; 2) designação de editores adjuntos ou coeditores de modo a garantir o fluxo de avaliação dos manuscritos recebidos; 3) investimento na infraestrutura, como compra de computadores e softwares para melhorar a editoração da revista.Unesp Programa de Pós-graduação em EducaçãoUnesp Programa de Pós-graduação em EducaçãoAssociação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEEUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Manzini, Eduardo José [UNESP]2015-03-19T16:20:26Z2015-03-19T16:20:26Z2013-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article121-130application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000100009Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 19, n. 1, p. 121-130, 2013.1413-6538http://hdl.handle.net/11449/11788910.1590/S1413-65382013000100009S1413-65382013000100009S1413-65382013000100009.pdf9155295594995876SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Especial0,197info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/117889Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial Scientific journal evaluation: Brazilian Journal of Special Education |
title |
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial |
spellingShingle |
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial Manzini, Eduardo José [UNESP] Educação Especial Revista Brasileira de Educação Especial Avaliação Periódicos Special Education Brazilian Journal of Special Education Evaluation Periodicals |
title_short |
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial |
title_full |
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial |
title_fullStr |
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial |
title_full_unstemmed |
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial |
title_sort |
Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial |
author |
Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author_facet |
Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Manzini, Eduardo José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial Revista Brasileira de Educação Especial Avaliação Periódicos Special Education Brazilian Journal of Special Education Evaluation Periodicals |
topic |
Educação Especial Revista Brasileira de Educação Especial Avaliação Periódicos Special Education Brazilian Journal of Special Education Evaluation Periodicals |
description |
The Brazilian Journal of Special Education was first published in 1992 and has been continuously evaluated internally by scholars of the Brazilian Association of Researchers in Special Education, and externally, by Capes and ANPEd. The last evaluation made by Capes indicated a Qualis A2 for the Brazilian Journal of Special Education. The aim of this article is to discuss these evaluations in order to improve the quality of the journal. The proposed evaluation focused on qualitative parameters presented by the Anped assessment, and statistical parameters available by SciELO. The result of this analysis is that the Brazilian Journal of Special Education has similar parameters to journals qualified as A1, and sometimes even higher than those. Discussion of quality improvement of the journal indicated: 1) the need to receive articles via internet through its peer review system; 2) assignment of coeditors to ensure the evaluation flow of submitted manuscripts; 3) investment in infrastructure, such as purchase of computers and software to improve editing and publishing. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-01 2015-03-19T16:20:26Z 2015-03-19T16:20:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000100009 Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 19, n. 1, p. 121-130, 2013. 1413-6538 http://hdl.handle.net/11449/117889 10.1590/S1413-65382013000100009 S1413-65382013000100009 S1413-65382013000100009.pdf 9155295594995876 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000100009 http://hdl.handle.net/11449/117889 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 19, n. 1, p. 121-130, 2013. 1413-6538 10.1590/S1413-65382013000100009 S1413-65382013000100009 S1413-65382013000100009.pdf 9155295594995876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Especial 0,197 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
121-130 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128179218415616 |