Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manzini, Eduardo José [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000100009
http://hdl.handle.net/11449/117889
Resumo: The Brazilian Journal of Special Education was first published in 1992 and has been continuously evaluated internally by scholars of the Brazilian Association of Researchers in Special Education, and externally, by Capes and ANPEd. The last evaluation made by Capes indicated a Qualis A2 for the Brazilian Journal of Special Education. The aim of this article is to discuss these evaluations in order to improve the quality of the journal. The proposed evaluation focused on qualitative parameters presented by the Anped assessment, and statistical parameters available by SciELO. The result of this analysis is that the Brazilian Journal of Special Education has similar parameters to journals qualified as A1, and sometimes even higher than those. Discussion of quality improvement of the journal indicated: 1) the need to receive articles via internet through its peer review system; 2) assignment of coeditors to ensure the evaluation flow of submitted manuscripts; 3) investment in infrastructure, such as purchase of computers and software to improve editing and publishing.
id UNSP_0eb82a10ca308ba346e892a5c8bb3f0d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/117889
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação EspecialScientific journal evaluation: Brazilian Journal of Special EducationEducação EspecialRevista Brasileira de Educação EspecialAvaliaçãoPeriódicosSpecial EducationBrazilian Journal of Special EducationEvaluationPeriodicalsThe Brazilian Journal of Special Education was first published in 1992 and has been continuously evaluated internally by scholars of the Brazilian Association of Researchers in Special Education, and externally, by Capes and ANPEd. The last evaluation made by Capes indicated a Qualis A2 for the Brazilian Journal of Special Education. The aim of this article is to discuss these evaluations in order to improve the quality of the journal. The proposed evaluation focused on qualitative parameters presented by the Anped assessment, and statistical parameters available by SciELO. The result of this analysis is that the Brazilian Journal of Special Education has similar parameters to journals qualified as A1, and sometimes even higher than those. Discussion of quality improvement of the journal indicated: 1) the need to receive articles via internet through its peer review system; 2) assignment of coeditors to ensure the evaluation flow of submitted manuscripts; 3) investment in infrastructure, such as purchase of computers and software to improve editing and publishing.A Revista Brasileira de Educação Especial foi criada em 1992 e tem sido constantemente avaliada, internamente, por pesquisadores da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial, e, externamente, pela Capes e Anped, sendo que a avaliação Capes indicou um Qualis A2. O objetivo deste artigo é discutir essas avaliações para que se possa melhorar ainda mais a qualidade da revista. A avaliação proposta incidiu em parâmetros qualitativos, apresentados pela avaliação da Anped, e estatísticos, disponíveis pelo SciELO. O resultado dessa análise é que a Revista Brasileira de Educação Especial apresenta parâmetros semelhantes, e algumas vezes superiores, às revistas qualificadas em A1. A discussão sobre a melhoria da qualidade da revista indicou: 1) necessidade de recebimento de artigos via internet, por meio de plataforma própria; 2) designação de editores adjuntos ou coeditores de modo a garantir o fluxo de avaliação dos manuscritos recebidos; 3) investimento na infraestrutura, como compra de computadores e softwares para melhorar a editoração da revista.Unesp Programa de Pós-graduação em EducaçãoUnesp Programa de Pós-graduação em EducaçãoAssociação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEEUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Manzini, Eduardo José [UNESP]2015-03-19T16:20:26Z2015-03-19T16:20:26Z2013-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article121-130application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000100009Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 19, n. 1, p. 121-130, 2013.1413-6538http://hdl.handle.net/11449/11788910.1590/S1413-65382013000100009S1413-65382013000100009S1413-65382013000100009.pdf9155295594995876SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Especial0,197info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/117889Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
Scientific journal evaluation: Brazilian Journal of Special Education
title Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
spellingShingle Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
Manzini, Eduardo José [UNESP]
Educação Especial
Revista Brasileira de Educação Especial
Avaliação
Periódicos
Special Education
Brazilian Journal of Special Education
Evaluation
Periodicals
title_short Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
title_full Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
title_fullStr Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
title_full_unstemmed Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
title_sort Avaliação de periódicos científicos: Revista Brasileira de Educação Especial
author Manzini, Eduardo José [UNESP]
author_facet Manzini, Eduardo José [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Manzini, Eduardo José [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Revista Brasileira de Educação Especial
Avaliação
Periódicos
Special Education
Brazilian Journal of Special Education
Evaluation
Periodicals
topic Educação Especial
Revista Brasileira de Educação Especial
Avaliação
Periódicos
Special Education
Brazilian Journal of Special Education
Evaluation
Periodicals
description The Brazilian Journal of Special Education was first published in 1992 and has been continuously evaluated internally by scholars of the Brazilian Association of Researchers in Special Education, and externally, by Capes and ANPEd. The last evaluation made by Capes indicated a Qualis A2 for the Brazilian Journal of Special Education. The aim of this article is to discuss these evaluations in order to improve the quality of the journal. The proposed evaluation focused on qualitative parameters presented by the Anped assessment, and statistical parameters available by SciELO. The result of this analysis is that the Brazilian Journal of Special Education has similar parameters to journals qualified as A1, and sometimes even higher than those. Discussion of quality improvement of the journal indicated: 1) the need to receive articles via internet through its peer review system; 2) assignment of coeditors to ensure the evaluation flow of submitted manuscripts; 3) investment in infrastructure, such as purchase of computers and software to improve editing and publishing.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-01
2015-03-19T16:20:26Z
2015-03-19T16:20:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000100009
Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 19, n. 1, p. 121-130, 2013.
1413-6538
http://hdl.handle.net/11449/117889
10.1590/S1413-65382013000100009
S1413-65382013000100009
S1413-65382013000100009.pdf
9155295594995876
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000100009
http://hdl.handle.net/11449/117889
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 19, n. 1, p. 121-130, 2013.
1413-6538
10.1590/S1413-65382013000100009
S1413-65382013000100009
S1413-65382013000100009.pdf
9155295594995876
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Especial
0,197
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 121-130
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128179218415616