Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/192522 |
Resumo: | This research presents techniques for experimental practice in teaching the disciplines that make up the area of Natural Sciences and its Technologies, in high school. Proposing the analysis of the natural environments surrounding the school units, as study alternatives, applying specific knowledge in the context of the student's life, valuing his previous knowledge and bringing him closer to scientific knowledge, through the work of socio-environmental research and concern for quality of life of community residents, by identifying the presence of lead, in the waters of the Itapanhaú River, in the municipality of Bertioga, on the coast of São Paulo. The authors supporting this work: Myriam Krasilschik (2011), Nelio Bizzo (2009), Berenice Alvares Rosito (2011), Ione Maria de Oliveira et.al. (2006), as well as official publications BNCC (2018) and CONAMA. Support the results from the perspective constructivist, proving that apply science in a practical way is possible in public school, what subjects (problem situations) of common interest such as the "health of the River", encourage the active participation of students and thus, result in the awareness of the interactions between science and society as a complex activity and that there is no universal method for solving all problems, but an interactive dynamic between thought and action. Keywords: Bertioga; Itapanhaú River; Teaching Practice; BNCC; Lead. |
id |
UNSP_0fa73ad2bcebc3ef4cad5c92a34c1c6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/192522 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de BertiogaScientific research in basic education: education and environmental preservation of coastal biodiversity in the municipality of BertiogaPrática de EnsinoChumboBertioga (SP)Itapanhaú, Rio (SP)Base Nacional Comum Curricular - BNCCCiênciaThis research presents techniques for experimental practice in teaching the disciplines that make up the area of Natural Sciences and its Technologies, in high school. Proposing the analysis of the natural environments surrounding the school units, as study alternatives, applying specific knowledge in the context of the student's life, valuing his previous knowledge and bringing him closer to scientific knowledge, through the work of socio-environmental research and concern for quality of life of community residents, by identifying the presence of lead, in the waters of the Itapanhaú River, in the municipality of Bertioga, on the coast of São Paulo. The authors supporting this work: Myriam Krasilschik (2011), Nelio Bizzo (2009), Berenice Alvares Rosito (2011), Ione Maria de Oliveira et.al. (2006), as well as official publications BNCC (2018) and CONAMA. Support the results from the perspective constructivist, proving that apply science in a practical way is possible in public school, what subjects (problem situations) of common interest such as the "health of the River", encourage the active participation of students and thus, result in the awareness of the interactions between science and society as a complex activity and that there is no universal method for solving all problems, but an interactive dynamic between thought and action. Keywords: Bertioga; Itapanhaú River; Teaching Practice; BNCC; Lead.Esta pesquisa, apresenta técnicas para a prática experimental no ensino das disciplinas que compõem a área das Ciências da Natureza e suas Tecnologias, no ensino médio. Propondo a análise dos ambientes naturais do entorno das unidades escolares, como alternativas de estudos, aplicando conhecimentos específicos no contexto de vida do aluno, valorizando seus conhecimentos prévios e o aproximando dos conhecimentos científicos, através do trabalho de pesquisa socioambiental e da preocupação com a qualidade de vida dos moradores da comunidade, através da identificação da presença de chumbo, nas águas do Rio Itapanhaú, no município de Bertioga, litoral de São Paulo. Os autores que sustentam este trabalho: Myriam Krasilschik (2011), Nelio Bizzo (2009), Berenice Alvares Rosito (2011), Ione Maria de Oliveira et.al.(2006), como também publicações oficiais BNCC (2018) e CONAMA. Apoiam os resultados na perspectiva construtivista, que comprovam que aplicar a Ciência de forma prática é possível, em escola pública, que assuntos (situações problema) de interesse comuns, como a “saúde do Rio”, incentivam a participação ativa dos alunos e assim, resultam na consciência das interações entre ciência e sociedade como uma atividade complexa e que não existe um método universal para resolução de todos os problemas, mas sim uma dinâmica interativa entre pensamento e ação.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Toyama, Marcos Hikari [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Mota, Verena Camargo2020-05-11T13:19:47Z2020-05-11T13:19:47Z2020-03-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/19252200093134533004161001P7porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-04T06:07:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/192522Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:00:56.254735Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga Scientific research in basic education: education and environmental preservation of coastal biodiversity in the municipality of Bertioga |
title |
Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga |
spellingShingle |
Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga Mota, Verena Camargo Prática de Ensino Chumbo Bertioga (SP) Itapanhaú, Rio (SP) Base Nacional Comum Curricular - BNCC Ciência |
title_short |
Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga |
title_full |
Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga |
title_fullStr |
Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga |
title_full_unstemmed |
Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga |
title_sort |
Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga |
author |
Mota, Verena Camargo |
author_facet |
Mota, Verena Camargo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Toyama, Marcos Hikari [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota, Verena Camargo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática de Ensino Chumbo Bertioga (SP) Itapanhaú, Rio (SP) Base Nacional Comum Curricular - BNCC Ciência |
topic |
Prática de Ensino Chumbo Bertioga (SP) Itapanhaú, Rio (SP) Base Nacional Comum Curricular - BNCC Ciência |
description |
This research presents techniques for experimental practice in teaching the disciplines that make up the area of Natural Sciences and its Technologies, in high school. Proposing the analysis of the natural environments surrounding the school units, as study alternatives, applying specific knowledge in the context of the student's life, valuing his previous knowledge and bringing him closer to scientific knowledge, through the work of socio-environmental research and concern for quality of life of community residents, by identifying the presence of lead, in the waters of the Itapanhaú River, in the municipality of Bertioga, on the coast of São Paulo. The authors supporting this work: Myriam Krasilschik (2011), Nelio Bizzo (2009), Berenice Alvares Rosito (2011), Ione Maria de Oliveira et.al. (2006), as well as official publications BNCC (2018) and CONAMA. Support the results from the perspective constructivist, proving that apply science in a practical way is possible in public school, what subjects (problem situations) of common interest such as the "health of the River", encourage the active participation of students and thus, result in the awareness of the interactions between science and society as a complex activity and that there is no universal method for solving all problems, but an interactive dynamic between thought and action. Keywords: Bertioga; Itapanhaú River; Teaching Practice; BNCC; Lead. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-11T13:19:47Z 2020-05-11T13:19:47Z 2020-03-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11449/192522 000931345 33004161001P7 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/192522 |
identifier_str_mv |
000931345 33004161001P7 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128303938142208 |