Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Verena Camargo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/192522
Resumo: This research presents techniques for experimental practice in teaching the disciplines that make up the area of Natural Sciences and its Technologies, in high school. Proposing the analysis of the natural environments surrounding the school units, as study alternatives, applying specific knowledge in the context of the student's life, valuing his previous knowledge and bringing him closer to scientific knowledge, through the work of socio-environmental research and concern for quality of life of community residents, by identifying the presence of lead, in the waters of the Itapanhaú River, in the municipality of Bertioga, on the coast of São Paulo. The authors supporting this work: Myriam Krasilschik (2011), Nelio Bizzo (2009), Berenice Alvares Rosito (2011), Ione Maria de Oliveira et.al. (2006), as well as official publications BNCC (2018) and CONAMA. Support the results from the perspective constructivist, proving that apply science in a practical way is possible in public school, what subjects (problem situations) of common interest such as the "health of the River", encourage the active participation of students and thus, result in the awareness of the interactions between science and society as a complex activity and that there is no universal method for solving all problems, but an interactive dynamic between thought and action. Keywords: Bertioga; Itapanhaú River; Teaching Practice; BNCC; Lead.
id UNSP_0fa73ad2bcebc3ef4cad5c92a34c1c6a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/192522
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de BertiogaScientific research in basic education: education and environmental preservation of coastal biodiversity in the municipality of BertiogaPrática de EnsinoChumboBertioga (SP)Itapanhaú, Rio (SP)Base Nacional Comum Curricular - BNCCCiênciaThis research presents techniques for experimental practice in teaching the disciplines that make up the area of Natural Sciences and its Technologies, in high school. Proposing the analysis of the natural environments surrounding the school units, as study alternatives, applying specific knowledge in the context of the student's life, valuing his previous knowledge and bringing him closer to scientific knowledge, through the work of socio-environmental research and concern for quality of life of community residents, by identifying the presence of lead, in the waters of the Itapanhaú River, in the municipality of Bertioga, on the coast of São Paulo. The authors supporting this work: Myriam Krasilschik (2011), Nelio Bizzo (2009), Berenice Alvares Rosito (2011), Ione Maria de Oliveira et.al. (2006), as well as official publications BNCC (2018) and CONAMA. Support the results from the perspective constructivist, proving that apply science in a practical way is possible in public school, what subjects (problem situations) of common interest such as the "health of the River", encourage the active participation of students and thus, result in the awareness of the interactions between science and society as a complex activity and that there is no universal method for solving all problems, but an interactive dynamic between thought and action. Keywords: Bertioga; Itapanhaú River; Teaching Practice; BNCC; Lead.Esta pesquisa, apresenta técnicas para a prática experimental no ensino das disciplinas que compõem a área das Ciências da Natureza e suas Tecnologias, no ensino médio. Propondo a análise dos ambientes naturais do entorno das unidades escolares, como alternativas de estudos, aplicando conhecimentos específicos no contexto de vida do aluno, valorizando seus conhecimentos prévios e o aproximando dos conhecimentos científicos, através do trabalho de pesquisa socioambiental e da preocupação com a qualidade de vida dos moradores da comunidade, através da identificação da presença de chumbo, nas águas do Rio Itapanhaú, no município de Bertioga, litoral de São Paulo. Os autores que sustentam este trabalho: Myriam Krasilschik (2011), Nelio Bizzo (2009), Berenice Alvares Rosito (2011), Ione Maria de Oliveira et.al.(2006), como também publicações oficiais BNCC (2018) e CONAMA. Apoiam os resultados na perspectiva construtivista, que comprovam que aplicar a Ciência de forma prática é possível, em escola pública, que assuntos (situações problema) de interesse comuns, como a “saúde do Rio”, incentivam a participação ativa dos alunos e assim, resultam na consciência das interações entre ciência e sociedade como uma atividade complexa e que não existe um método universal para resolução de todos os problemas, mas sim uma dinâmica interativa entre pensamento e ação.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Toyama, Marcos Hikari [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Mota, Verena Camargo2020-05-11T13:19:47Z2020-05-11T13:19:47Z2020-03-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/19252200093134533004161001P7porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-04T06:07:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/192522Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-04T06:07:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga
Scientific research in basic education: education and environmental preservation of coastal biodiversity in the municipality of Bertioga
title Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga
spellingShingle Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga
Mota, Verena Camargo
Prática de Ensino
Chumbo
Bertioga (SP)
Itapanhaú, Rio (SP)
Base Nacional Comum Curricular - BNCC
Ciência
title_short Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga
title_full Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga
title_fullStr Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga
title_full_unstemmed Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga
title_sort Pesquisa científica na educação básica: educação e preservação ambiental da biodiversidade costeira do município de Bertioga
author Mota, Verena Camargo
author_facet Mota, Verena Camargo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Toyama, Marcos Hikari [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Verena Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv Prática de Ensino
Chumbo
Bertioga (SP)
Itapanhaú, Rio (SP)
Base Nacional Comum Curricular - BNCC
Ciência
topic Prática de Ensino
Chumbo
Bertioga (SP)
Itapanhaú, Rio (SP)
Base Nacional Comum Curricular - BNCC
Ciência
description This research presents techniques for experimental practice in teaching the disciplines that make up the area of Natural Sciences and its Technologies, in high school. Proposing the analysis of the natural environments surrounding the school units, as study alternatives, applying specific knowledge in the context of the student's life, valuing his previous knowledge and bringing him closer to scientific knowledge, through the work of socio-environmental research and concern for quality of life of community residents, by identifying the presence of lead, in the waters of the Itapanhaú River, in the municipality of Bertioga, on the coast of São Paulo. The authors supporting this work: Myriam Krasilschik (2011), Nelio Bizzo (2009), Berenice Alvares Rosito (2011), Ione Maria de Oliveira et.al. (2006), as well as official publications BNCC (2018) and CONAMA. Support the results from the perspective constructivist, proving that apply science in a practical way is possible in public school, what subjects (problem situations) of common interest such as the "health of the River", encourage the active participation of students and thus, result in the awareness of the interactions between science and society as a complex activity and that there is no universal method for solving all problems, but an interactive dynamic between thought and action. Keywords: Bertioga; Itapanhaú River; Teaching Practice; BNCC; Lead.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-11T13:19:47Z
2020-05-11T13:19:47Z
2020-03-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/192522
000931345
33004161001P7
url http://hdl.handle.net/11449/192522
identifier_str_mv 000931345
33004161001P7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964433678598144