Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.unirio.br/index.php/raizeserumos/article/view/4365/3963 http://hdl.handle.net/11449/135461 |
Resumo: | Work is one of the fundamental elements for building the human identity. In this way, the Career Guidance (CG), whose character is reflective, increases choice processes, and can favour further relations from students to work. This article treated about university extension actions guided to four groups of young apprentices, whose families have low scholarity and income. Besides the synthesis of the objectives and methods of the project, they were transcripted students' narratives about the benefits they achieved, and the conclusions of Psychology students who were envolved. The qualitative comprehension of those data allowed to consider that the CG activities widened the self-knowledge, the choice and development possibilities of the participants. It is suggested the expansion of these practices. |
id |
UNSP_102f9e70b6f192d348a3ceedd6053883 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135461 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizesUniversity extension project of career guidance (CG) for Youth: a partnership between University and an Institution for Apprentices EducationApprenticesCareer GuidanceWorkAprendizOrientação ProfissionalJovensWork is one of the fundamental elements for building the human identity. In this way, the Career Guidance (CG), whose character is reflective, increases choice processes, and can favour further relations from students to work. This article treated about university extension actions guided to four groups of young apprentices, whose families have low scholarity and income. Besides the synthesis of the objectives and methods of the project, they were transcripted students' narratives about the benefits they achieved, and the conclusions of Psychology students who were envolved. The qualitative comprehension of those data allowed to consider that the CG activities widened the self-knowledge, the choice and development possibilities of the participants. It is suggested the expansion of these practices.O trabalho é um dos elementos fundamentais na construção da identidade humana. Nesse sentido, a Orientação Profissional (OP), de caráter reflexivo, incrementa processos de escolhas, podendo favorecer relações futuras dos orientandos com o trabalho. Tratou-se neste artigo de ações de extensão universitária voltadas para quatro grupos de jovens aprendizes, cujas famílias têm baixa escolaridade e renda. Além da síntese de objetivos e métodos do projeto, foram transcritas narrativas dos orientandos sobre benefícios alcançados, e conclusões de estudantes de Psicologia envolvidos. A compreensão qualitativa das mesmas possibilitou considerar que as atividades de OP ampliaram o conhecimento e as possibilidades de escolha e de desenvolvimento dos participantes. Sugere-se que essas práticas sejam expandidas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Sousa, Rosemberg Jônatas Gomes de [UNESP]Feijó, Marianne Ramos [UNESP]Camargo, Mario Lázaro [UNESP]Campos, Dinael Correa de [UNESP]Goulart Júnior, Edward [UNESP]Cardoso, Hugo Ferrari [UNESP]2016-03-02T13:02:54Z2016-03-02T13:02:54Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-18application/pdfhttp://www.seer.unirio.br/index.php/raizeserumos/article/view/4365/3963Revista Raízes e Rumos, v. 2, n. 2, p. 1-18, 2014.0104-7035http://hdl.handle.net/11449/135461ISSN0104-7035-2014-02-02-01-11.pdf23948582846253166025495580225775573854692568461783135768913940010000-0002-4923-433XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Raízes e Rumosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135461Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:26:58.815688Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes University extension project of career guidance (CG) for Youth: a partnership between University and an Institution for Apprentices Education |
title |
Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes |
spellingShingle |
Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes Sousa, Rosemberg Jônatas Gomes de [UNESP] Apprentices Career Guidance Work Aprendiz Orientação Profissional Jovens |
title_short |
Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes |
title_full |
Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes |
title_fullStr |
Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes |
title_full_unstemmed |
Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes |
title_sort |
Projeto de extensão universitária em orientação profissional (OP) para jovens: uma parceria entre universidade e instituição formadora de aprendizes |
author |
Sousa, Rosemberg Jônatas Gomes de [UNESP] |
author_facet |
Sousa, Rosemberg Jônatas Gomes de [UNESP] Feijó, Marianne Ramos [UNESP] Camargo, Mario Lázaro [UNESP] Campos, Dinael Correa de [UNESP] Goulart Júnior, Edward [UNESP] Cardoso, Hugo Ferrari [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Feijó, Marianne Ramos [UNESP] Camargo, Mario Lázaro [UNESP] Campos, Dinael Correa de [UNESP] Goulart Júnior, Edward [UNESP] Cardoso, Hugo Ferrari [UNESP] |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Rosemberg Jônatas Gomes de [UNESP] Feijó, Marianne Ramos [UNESP] Camargo, Mario Lázaro [UNESP] Campos, Dinael Correa de [UNESP] Goulart Júnior, Edward [UNESP] Cardoso, Hugo Ferrari [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Apprentices Career Guidance Work Aprendiz Orientação Profissional Jovens |
topic |
Apprentices Career Guidance Work Aprendiz Orientação Profissional Jovens |
description |
Work is one of the fundamental elements for building the human identity. In this way, the Career Guidance (CG), whose character is reflective, increases choice processes, and can favour further relations from students to work. This article treated about university extension actions guided to four groups of young apprentices, whose families have low scholarity and income. Besides the synthesis of the objectives and methods of the project, they were transcripted students' narratives about the benefits they achieved, and the conclusions of Psychology students who were envolved. The qualitative comprehension of those data allowed to consider that the CG activities widened the self-knowledge, the choice and development possibilities of the participants. It is suggested the expansion of these practices. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-03-02T13:02:54Z 2016-03-02T13:02:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.unirio.br/index.php/raizeserumos/article/view/4365/3963 Revista Raízes e Rumos, v. 2, n. 2, p. 1-18, 2014. 0104-7035 http://hdl.handle.net/11449/135461 ISSN0104-7035-2014-02-02-01-11.pdf 2394858284625316 6025495580225775 5738546925684617 8313576891394001 0000-0002-4923-433X |
url |
http://www.seer.unirio.br/index.php/raizeserumos/article/view/4365/3963 http://hdl.handle.net/11449/135461 |
identifier_str_mv |
Revista Raízes e Rumos, v. 2, n. 2, p. 1-18, 2014. 0104-7035 ISSN0104-7035-2014-02-02-01-11.pdf 2394858284625316 6025495580225775 5738546925684617 8313576891394001 0000-0002-4923-433X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Raízes e Rumos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-18 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128653188399104 |