Desafios da formação docente no curso de Pedagogia: aligeiramento e pragmatismo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://epaa.asu.edu/ojs/1366 http://hdl.handle.net/11449/115304 |
Resumo: | This paper analyzes recent policies of teacher eduation in Brazil related to the employment and professional dimmensions of the teaching career. It analyzes teacher education policies, and the guidelines established by the World Bank in the 1990s, to reform higher education in the so-called developing countries, focusing on th implementation of neolibera educational policies. These policies have produced a "new" value for educational insititutions: they are emptying schools of education; “defertilization” of schools; “deintellectualization” of the teacher profession; pauperization, fragmentation and emptying the contents teacher education programs and recontextualization of the nexus theory-practice. The reforms after the Directives and Bases of Education - Law No. 9394/1996, with respect to the education of teachers, are analyzed in relation to the process of productive restructuring. We analyze the relation between theory and practice, given the National Curriculum Guidelines for the Education Course (DCNCP, 2006), focusing on the Course of Pedagogy for the Faculty of Philosophy and Science, at the Paulista State University, Campus of Marilia. This course offers an extensive practical training, but restricted as to the academic content offered, limiting the possibilities of an in-depth training for the future teachers. Discussing these relations, this article presents the assessment of the students in the course and concludes offering perspectives for a humanizing and critical training. |
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Desafios da formação docente no curso de Pedagogia: aligeiramento e pragmatismoReformas educativas.Formação de professores.Curso de PedagogiaRelação teoria-práticaPráxis humanizadoraThis paper analyzes recent policies of teacher eduation in Brazil related to the employment and professional dimmensions of the teaching career. It analyzes teacher education policies, and the guidelines established by the World Bank in the 1990s, to reform higher education in the so-called developing countries, focusing on th implementation of neolibera educational policies. These policies have produced a "new" value for educational insititutions: they are emptying schools of education; “defertilization” of schools; “deintellectualization” of the teacher profession; pauperization, fragmentation and emptying the contents teacher education programs and recontextualization of the nexus theory-practice. The reforms after the Directives and Bases of Education - Law No. 9394/1996, with respect to the education of teachers, are analyzed in relation to the process of productive restructuring. We analyze the relation between theory and practice, given the National Curriculum Guidelines for the Education Course (DCNCP, 2006), focusing on the Course of Pedagogy for the Faculty of Philosophy and Science, at the Paulista State University, Campus of Marilia. This course offers an extensive practical training, but restricted as to the academic content offered, limiting the possibilities of an in-depth training for the future teachers. Discussing these relations, this article presents the assessment of the students in the course and concludes offering perspectives for a humanizing and critical training.Este artigo analisa as recentes políticas de formação de professores no Brasil em suas relações com o trabalho e a profissão docente. Discute essa formação a partir das diretrizes traçadas pelo Banco Mundial na década de 1990, para a reforma do ensino superior nos chamados países em desenvolvimento, enfocando momentos decisivos para a implantação das políticas educacionais sob os pressupostos neoliberais. Estes operam a uma “nova” valorização da educação nesta fase de reestruturação do capitalismo, no sentido do esvaziamento da educação escolar; desfertilização da escola; desintelectualização do professor; aligeiramento, fragmentação e esvaziamento do conteúdo no processo de formação docente e à recontextualização, aos novos ditames, da relação teoria- prática. As reformas pós-LDB (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei no 9394/1996), no que tangem à formação de professores, são analisadas em relação aos processos de reestruturação produtiva; ao debate sobre um novo paradigma do conhecimento e à relação teoria e prática nos cursos de formação. Nesse sentido, analisa-se a relação teoria-prática em face às Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia (DCNCP, 2006), tendo como enfoque o Curso de Pedagogia da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista, Campus de Marília, em seu processo de reestruturação. Formação ampla no que tange à atuação do licenciado, mas restrita quanto aos conteúdos oferecidos, torna improvável, em quatro anos, formação aprofundada para as atribuições previstas. Discutindo essas correlações, aponta perspectivas de formação humanizadora e crítica. Por fim, apresenta algumas conclusões preliminares considerando avaliação dos discentes do curso.Este artículo examina las recientes políticas de formación docente en Brasil en sus relaciones con el trabajo y la profesión docente. Discute esta formación a partir de los lineamientos establecidos por el Banco Mundial, en la década de 1990, para la reforma de la educación superior en los llamados países en desarrollo, centrándose en los momentos decisivos de implantación de las políticas educacionales bajo los supuestos del neoliberalismo. Estos orientan un "nuevo" valor para la educación en este proceso de reestructuración del capitalismo hacia el vaciamiento de la educación escolar, empobrecimiento de la escuela; des-intelectualización de los maestros; aligeramiento, fragmentación y vaciamiento de los contenidos en el proceso de formación del profesorado y la re- contextualización, considerando los nuevos dictámenes, de la relación teoría-práctica. Las reformas post-LDB (Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional - Ley N o 9394/1996), en lo referente a la formación de los maestros, son analizadas en relación con la reestructuración productiva, con el debate sobre un nuevo paradigma del conocimiento y con relación a la dinámica teoría y práctica en la educación. En consecuencia, se analiza la relación entre teoría y práctica frente a las Directrices Curriculares Nacionales para el Curso de Pedagogía (DCNCP, 2006), tomando como foco el Curso de Pedagogía de la Facultad de Ciencias de la Universidad Estadual Paulista, Campus de Marilia en su proceso de reestructuración. Amplia formación para el licenciado, pero restringida en los contenido que ofrece, hace poco probable proporcionar, en cuatro años, una formación en profundidad para las funciones previstas. Discutiendo estas correlaciones, señala perspectivas de formación humanizadora y crítica. Por último, se presentan algunas conclusiones preliminares teniendo en cuenta la evaluación de los propios estudiantes del curso.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cação, Maria Izaura [UNESP]2015-02-24T13:57:58Z2015-02-24T13:57:58Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article01-22http://epaa.asu.edu/ojs/1366Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 21, n. 84, p. 1-22, 2013.1068-2341http://hdl.handle.net/11449/115304Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporArchivos Analíticos de Políticas Educativas0,553info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115304Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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