Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Harryson Júnio Lessa [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pires, Célia Maria Carolino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n48a12
http://hdl.handle.net/11449/109559
Resumo: In this article we aim to broaden the discussion about mathematical education of students of Middle Level Professional Education in Brazil (EPTNM), focusing on the issue of interdisciplinarity, emphasized in official documents as one of the organizing axes of the curriculum for this type of education. Studies in this field are justified by the growth of this modality in the Brazilian educational system, as well as the lack of specific investigations in the field of Mathematics Education about it. Our research is guided by the questions: Can the adoption of an interdisciplinary approach to organizing the curriculum contribute to building links between technical professional education and the more academic education characteristic of Middle Level education? What are its potentialities for promoting more meaningful learning of mathematical content in this type of education? We conclude that the superficiality with which the theme of interdisciplinarity has been handled, and the lack of contextualization in other research related to it in mathematics education, are some of the reasons for not implementing the idea successfully. In this article, we discuss the contribution of different authors who research the theme and include proposals to explore Ethnomathematics and Modeling as possibilities for curriculum enrichment of the EPTNM, linking different areas of knowledge and contextualizing math in the reality of the world of work.
id UNSP_13d762d51ba5e3a24c0ae5242fc2db56
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109559
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinaresMathematical education in mid-level professional education: analysis of opportunities for interdisciplinary approachesEducação ProfissionalCurrículos de MatemáticaInterdisciplinaridadeModelagem MatemáticaProfessional EducationMath CurriculumInterdisciplinarityMathematical ModelingIn this article we aim to broaden the discussion about mathematical education of students of Middle Level Professional Education in Brazil (EPTNM), focusing on the issue of interdisciplinarity, emphasized in official documents as one of the organizing axes of the curriculum for this type of education. Studies in this field are justified by the growth of this modality in the Brazilian educational system, as well as the lack of specific investigations in the field of Mathematics Education about it. Our research is guided by the questions: Can the adoption of an interdisciplinary approach to organizing the curriculum contribute to building links between technical professional education and the more academic education characteristic of Middle Level education? What are its potentialities for promoting more meaningful learning of mathematical content in this type of education? We conclude that the superficiality with which the theme of interdisciplinarity has been handled, and the lack of contextualization in other research related to it in mathematics education, are some of the reasons for not implementing the idea successfully. In this article, we discuss the contribution of different authors who research the theme and include proposals to explore Ethnomathematics and Modeling as possibilities for curriculum enrichment of the EPTNM, linking different areas of knowledge and contextualizing math in the reality of the world of work.No presente artigo nosso objetivo é ampliar a discussão sobre a educação matemática de alunos da Educação Profissional de Nível Médio no Brasil (EPTNM), focalizando a questão da interdisciplinaridade, apontada em documentos oficiais como um dos eixos organizadores dos currículos para essa modalidade de ensino. Estudos nesse campo justificam-se, tanto pela dimensão que essa modalidade vem tomando no sistema educacional brasileiro, como pela carência de investigações específicas na área de Educação Matemática sobre EPTNM. Nossa investigação orienta-se pelas questões: a adoção de uma perspectiva de organização curricular interdisciplinar pode contribuir para a articulação entre a formação profissional técnica e a formação mais acadêmica como é colocada para o Ensino Médio? Quais suas potencialidades para a constituição de aprendizagens mais significativas de conteúdos matemáticos nessa modalidade de ensino? Avaliamos que a superficialidade com que o tema da interdisciplinaridade tem sido tratado e a falta de sua contextualização no âmbito das demais pesquisas em Educação Matemática são alguns dos fatores da não implementação da ideia com sucesso. Nesse sentido, neste artigo, retomamos a contribuição de diferentes autores que investigam o tema e incluímos proposições no sentido de explorar a Etnomatemática e a Modelagem como possibilidades de enriquecimento curricular da EPTNM, articulando diferentes áreas do conhecimento e contextualizando a matemática na realidade do mundo do trabalho.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoPontifícia Universidade Católica de São Paulo Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)Gonçalves, Harryson Júnio Lessa [UNESP]Pires, Célia Maria Carolino2014-09-30T18:18:27Z2014-09-30T18:18:27Z2014-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article230-254application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n48a12Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 48, p. 230-254, 2014.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/10955910.1590/1980-4415v28n48a12S0103-636X2014000100013S0103-636X2014000100013.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-02T06:13:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109559Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:17:54.140226Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares
Mathematical education in mid-level professional education: analysis of opportunities for interdisciplinary approaches
title Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares
spellingShingle Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa [UNESP]
Educação Profissional
Currículos de Matemática
Interdisciplinaridade
Modelagem Matemática
Professional Education
Math Curriculum
Interdisciplinarity
Mathematical Modeling
title_short Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares
title_full Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares
title_fullStr Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares
title_full_unstemmed Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares
title_sort Educação matemática na educação profissional de nível médio: análise sobre possibilidades de abordagens interdisciplinares
author Gonçalves, Harryson Júnio Lessa [UNESP]
author_facet Gonçalves, Harryson Júnio Lessa [UNESP]
Pires, Célia Maria Carolino
author_role author
author2 Pires, Célia Maria Carolino
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Harryson Júnio Lessa [UNESP]
Pires, Célia Maria Carolino
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Profissional
Currículos de Matemática
Interdisciplinaridade
Modelagem Matemática
Professional Education
Math Curriculum
Interdisciplinarity
Mathematical Modeling
topic Educação Profissional
Currículos de Matemática
Interdisciplinaridade
Modelagem Matemática
Professional Education
Math Curriculum
Interdisciplinarity
Mathematical Modeling
description In this article we aim to broaden the discussion about mathematical education of students of Middle Level Professional Education in Brazil (EPTNM), focusing on the issue of interdisciplinarity, emphasized in official documents as one of the organizing axes of the curriculum for this type of education. Studies in this field are justified by the growth of this modality in the Brazilian educational system, as well as the lack of specific investigations in the field of Mathematics Education about it. Our research is guided by the questions: Can the adoption of an interdisciplinary approach to organizing the curriculum contribute to building links between technical professional education and the more academic education characteristic of Middle Level education? What are its potentialities for promoting more meaningful learning of mathematical content in this type of education? We conclude that the superficiality with which the theme of interdisciplinarity has been handled, and the lack of contextualization in other research related to it in mathematics education, are some of the reasons for not implementing the idea successfully. In this article, we discuss the contribution of different authors who research the theme and include proposals to explore Ethnomathematics and Modeling as possibilities for curriculum enrichment of the EPTNM, linking different areas of knowledge and contextualizing math in the reality of the world of work.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-30T18:18:27Z
2014-09-30T18:18:27Z
2014-04-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n48a12
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 48, p. 230-254, 2014.
0103-636X
http://hdl.handle.net/11449/109559
10.1590/1980-4415v28n48a12
S0103-636X2014000100013
S0103-636X2014000100013.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n48a12
http://hdl.handle.net/11449/109559
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 48, p. 230-254, 2014.
0103-636X
10.1590/1980-4415v28n48a12
S0103-636X2014000100013
S0103-636X2014000100013.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 230-254
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129048434442240