Caracterização mecânica e microestrutural de aços bifásicos DP1000 e DP1200 aplicados na indústria automobilística
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/156810 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000902409.pdf |
Resumo: | Steel has always been used as an essential material for consumer goods and industry sectors. One of them, the automobile, moves much of this market always in search of lighter, cheaper and sustainable cars. Thus, in the mid-90s, it was started the ULSAB project, which involved several automakers around the world in order to provide and fund the research and development of advanced steels, and it is in this context that arise dual phase steels. Based on this philosophy, this work was carried out in order to analyze in a mechanical and microstructural way two different types of biphasic steels - DP1000 and DP1200. Using methods such as metallographic analysis and tensile tests, it was possible to perform the calculations of the anisotropy factors of the material and visualization of the present phases (ferrite and martensite). In conclusion, the material showed anisotropy indices and microstructure consistent with their classification, and were possible other qualitative analyzes - such failures observation of the process and correlation between microstructure and its resistance, which will be detailed below |
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Caracterização mecânica e microestrutural de aços bifásicos DP1000 e DP1200 aplicados na indústria automobilísticaMechanical and microstructural characterization of DP1000 and DP1200 biphasic steels applied in the automotive industryAço de alta resistênciaMicroestruturaMetalografiaAnisotropiaSteel, High strengthSteel has always been used as an essential material for consumer goods and industry sectors. One of them, the automobile, moves much of this market always in search of lighter, cheaper and sustainable cars. Thus, in the mid-90s, it was started the ULSAB project, which involved several automakers around the world in order to provide and fund the research and development of advanced steels, and it is in this context that arise dual phase steels. Based on this philosophy, this work was carried out in order to analyze in a mechanical and microstructural way two different types of biphasic steels - DP1000 and DP1200. Using methods such as metallographic analysis and tensile tests, it was possible to perform the calculations of the anisotropy factors of the material and visualization of the present phases (ferrite and martensite). In conclusion, the material showed anisotropy indices and microstructure consistent with their classification, and were possible other qualitative analyzes - such failures observation of the process and correlation between microstructure and its resistance, which will be detailed belowDesde sempre, o aço é utilizado como material essencial para bens de consumo e diferentes setores da indústria. Um deles, o automobilístico, movimenta grande parte deste mercado sempre em busca de automóveis mais leves, baratos e sustentáveis. Desta forma, em meados da década de 90, deu-se início ao projeto ULSAB, que envolveu diversas montadoras ao redor do mundo com intuito de proporcionar e financiar a pesquisa e desenvolvimento de aços avançados, e é nesse contexto que surgem os aços bifásicos. Baseado nesta filosofia, este trabalho foi realizado de forma a analisar de forma mecânica e microestrutural dois diferentes tipos de aços bifásicos - DP1000 e DP1200. Utilizando de métodos como análise metalográfica e ensaios de tração, foi possível a realização dos cálculos dos fatores de anisotropia do material e visualização das fases presentes (ferrita e martensita). Em conclusão, o material apresentou índices de anisotropia e microestrutura coerentes com sua classificação, e foram possíveis outras análises qualitativas - como observação de falhas do processo e correlação entre a microestrutura e sua resistência, que serão detalhados a seguir.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Marcelo dos Santos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Letícia Alves da [UNESP]2018-09-19T17:28:47Z2018-09-19T17:28:47Z2017-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60 fapplication/pdfSILVA, Letícia Alves da. Caracterização mecânica e microestrutural de aços bifásicos DP1000 e DP1200 aplicados na indústria automobilística. 2017. 60 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado - Engenharia de Materiais) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2017.http://hdl.handle.net/11449/156810000902409http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-08-16/000902409.pdf6464565985923561Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:52:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156810Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:18:04.303581Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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