As sombras das luzes e os pecados da escolástica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL13-Art26.pdf http://hdl.handle.net/11449/127141 |
Resumo: | When we compare the policy actions taken in the reigns of Dom João V in the first half of the eighteenth century and Dom José I (assisted by Marquês de Pombal) in the third quarter of the same century, we can observe the transition from scholastic, first reign vision gradually paths to an economic -scientific bias, reflecting a position toward the lights. Three narratives were chosen demonstrate this movement by the relations established between them: O Caramuru, the conservative position, and O Uraguai and O Desertor, takes position in favor of Lights. |
id |
UNSP_15bbe7be8480492546071f305dfbb664 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127141 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As sombras das luzes e os pecados da escolásticaShadows of lights and the sins of scholasticScholasticLightsMarquês de PombalBrasil ColonialEscolásticaLuzesMarquês de PombalWhen we compare the policy actions taken in the reigns of Dom João V in the first half of the eighteenth century and Dom José I (assisted by Marquês de Pombal) in the third quarter of the same century, we can observe the transition from scholastic, first reign vision gradually paths to an economic -scientific bias, reflecting a position toward the lights. Three narratives were chosen demonstrate this movement by the relations established between them: O Caramuru, the conservative position, and O Uraguai and O Desertor, takes position in favor of Lights.Ao confrontarmos as ações políticas praticadas nos reinados de Dom João V, na primeira metade do século XVIII e de Dom José I (assessorado pelo Marquês de Pombal) no terceiro quartel do mesmo século, observa-se o processo de transição de uma visão política e administrativa cujos envolvidos demonstravam uma formação escolástica, no primeiro reinado, para um viés econômico-científico, refletindo uma tomada de posição em direção às luzes. Três narrativas foram escolhidas para ilustrar este momento demonstram esse movimento: O Caramuru, de posição conservadora, O Uraguai e O Desertor, assume posição em favor das luzes.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Lingüística, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual do Norte do Paraná (UNIEP)Cardoso, Patrícia Regina de Morais BertolucciSilva, Marcela Verônica daMoraes, Carlos Eduardo Mendes de [UNESP]2015-08-21T17:54:00Z2015-08-21T17:54:00Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article384-395http://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL13-Art26.pdfEstação Literária, v. 13, n. 1, p. 384-395, 2015.1983-1048http://hdl.handle.net/11449/1271415427667370309683Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstação Literáriainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T14:47:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127141Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-06-14T14:47:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As sombras das luzes e os pecados da escolástica Shadows of lights and the sins of scholastic |
title |
As sombras das luzes e os pecados da escolástica |
spellingShingle |
As sombras das luzes e os pecados da escolástica Cardoso, Patrícia Regina de Morais Bertolucci Scholastic Lights Marquês de Pombal Brasil Colonial Escolástica Luzes Marquês de Pombal |
title_short |
As sombras das luzes e os pecados da escolástica |
title_full |
As sombras das luzes e os pecados da escolástica |
title_fullStr |
As sombras das luzes e os pecados da escolástica |
title_full_unstemmed |
As sombras das luzes e os pecados da escolástica |
title_sort |
As sombras das luzes e os pecados da escolástica |
author |
Cardoso, Patrícia Regina de Morais Bertolucci |
author_facet |
Cardoso, Patrícia Regina de Morais Bertolucci Silva, Marcela Verônica da Moraes, Carlos Eduardo Mendes de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Marcela Verônica da Moraes, Carlos Eduardo Mendes de [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual do Norte do Paraná (UNIEP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Patrícia Regina de Morais Bertolucci Silva, Marcela Verônica da Moraes, Carlos Eduardo Mendes de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scholastic Lights Marquês de Pombal Brasil Colonial Escolástica Luzes Marquês de Pombal |
topic |
Scholastic Lights Marquês de Pombal Brasil Colonial Escolástica Luzes Marquês de Pombal |
description |
When we compare the policy actions taken in the reigns of Dom João V in the first half of the eighteenth century and Dom José I (assisted by Marquês de Pombal) in the third quarter of the same century, we can observe the transition from scholastic, first reign vision gradually paths to an economic -scientific bias, reflecting a position toward the lights. Three narratives were chosen demonstrate this movement by the relations established between them: O Caramuru, the conservative position, and O Uraguai and O Desertor, takes position in favor of Lights. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-21T17:54:00Z 2015-08-21T17:54:00Z 2015 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL13-Art26.pdf Estação Literária, v. 13, n. 1, p. 384-395, 2015. 1983-1048 http://hdl.handle.net/11449/127141 5427667370309683 |
url |
http://www.uel.br/pos/letras/EL/vagao/EL13-Art26.pdf http://hdl.handle.net/11449/127141 |
identifier_str_mv |
Estação Literária, v. 13, n. 1, p. 384-395, 2015. 1983-1048 5427667370309683 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Estação Literária |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
384-395 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1826303559940964352 |