A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Pinto, José Marcelino de Rezende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/731
http://hdl.handle.net/11449/124554
Resumo: This study aimed to analyze the process of developing and implementing a politicalpedagogical project for rural schools in the city of Araraquara, focusing on one of the schools served. This is an ethnographic qualitative study. The instruments of data collection were participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. It was observed are a change in the community organization throughout the process, with regard to a more active attitude on the part of its members, who have pursued other means to claim the fulfillment of their demands by the Government and relevant institutions, which points to the pedagogical character of participation in the movement to fight for the education they desire. It was also noticed a process of re-signification by the subjects, of their own community identity while seated in an agrarian reform project, as well as a more effective participation of those in everyday life and school organization. It was also observed changes in indicators of school, with an increase in the achievement of students as well as reducing the dropout rate to zero, and the reduction of absenteeism of teachers.
id UNSP_16617f18d3a3f5a3eda048b196e7ce0a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124554
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de AraraquaraThe construction of political-pedagogical project of rural schools in the city of AraraquaraRural educationPolitical-pedagogicalSocial movementsEducação do campoProjeto político-pedagógicoMovimentos sociaisThis study aimed to analyze the process of developing and implementing a politicalpedagogical project for rural schools in the city of Araraquara, focusing on one of the schools served. This is an ethnographic qualitative study. The instruments of data collection were participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. It was observed are a change in the community organization throughout the process, with regard to a more active attitude on the part of its members, who have pursued other means to claim the fulfillment of their demands by the Government and relevant institutions, which points to the pedagogical character of participation in the movement to fight for the education they desire. It was also noticed a process of re-signification by the subjects, of their own community identity while seated in an agrarian reform project, as well as a more effective participation of those in everyday life and school organization. It was also observed changes in indicators of school, with an increase in the achievement of students as well as reducing the dropout rate to zero, and the reduction of absenteeism of teachers.O presente trabalho teve por objetivo analisar o processo de elaboração e implementação de um projeto político-pedagógico para as escolas do campo do Município de Araraquara, tendo como foco uma das escolas atendidas. Trata-se de um estudo qualitativo de cunho etnográfico. Os instrumentos de coleta de dados foram: observação participante, entrevistas semi-estruturadas e análise documental. Constatam-se mudanças no âmbito da organização comunitária, ao longo do processo, no que diz respeito a uma postura mais ativa por parte dos seus membros que passaram a buscar outros meios para reivindicar o atendimento de suas demandas por parte do Poder Público e órgãos competentes, o que aponta para o caráter pedagógico da participação no movimento de luta pela educação que desejam. Notam-se, também, um processo de ressignificação, por parte dos sujeitos, da própria identidade comunitária enquanto assentados de um projeto de reforma agrária, bem como uma participação mais efetiva, dos mesmos, no cotidiano e organização da escola. Observam-se, ainda, modificações nos indicadores da escola, havendo um aumento no sucesso escolar dos alunos, bem como a redução a zero do índice de evasão, além da diminuição do absenteísmo de professores.Departamento de Psicologia e Educação da Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto – USPUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Pinto, José Marcelino de Rezende2015-07-15T18:27:06Z2015-07-15T18:27:06Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article160-179application/pdfhttp://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/731Nuances, v. 17, n. 18, p. 161-180, 2010.1413-9855http://hdl.handle.net/11449/124554ISSN1413-9855-2010-17-18-160-179.pdf59096597006687055378091923063923Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuancesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124554Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:29:45.502812Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara
The construction of political-pedagogical project of rural schools in the city of Araraquara
title A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara
spellingShingle A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Rural education
Political-pedagogical
Social movements
Educação do campo
Projeto político-pedagógico
Movimentos sociais
title_short A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara
title_full A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara
title_fullStr A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara
title_full_unstemmed A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara
title_sort A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara
author Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
author_facet Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Pinto, José Marcelino de Rezende
author_role author
author2 Pinto, José Marcelino de Rezende
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Pinto, José Marcelino de Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv Rural education
Political-pedagogical
Social movements
Educação do campo
Projeto político-pedagógico
Movimentos sociais
topic Rural education
Political-pedagogical
Social movements
Educação do campo
Projeto político-pedagógico
Movimentos sociais
description This study aimed to analyze the process of developing and implementing a politicalpedagogical project for rural schools in the city of Araraquara, focusing on one of the schools served. This is an ethnographic qualitative study. The instruments of data collection were participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. It was observed are a change in the community organization throughout the process, with regard to a more active attitude on the part of its members, who have pursued other means to claim the fulfillment of their demands by the Government and relevant institutions, which points to the pedagogical character of participation in the movement to fight for the education they desire. It was also noticed a process of re-signification by the subjects, of their own community identity while seated in an agrarian reform project, as well as a more effective participation of those in everyday life and school organization. It was also observed changes in indicators of school, with an increase in the achievement of students as well as reducing the dropout rate to zero, and the reduction of absenteeism of teachers.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-07-15T18:27:06Z
2015-07-15T18:27:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/731
Nuances, v. 17, n. 18, p. 161-180, 2010.
1413-9855
http://hdl.handle.net/11449/124554
ISSN1413-9855-2010-17-18-160-179.pdf
5909659700668705
5378091923063923
url http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/731
http://hdl.handle.net/11449/124554
identifier_str_mv Nuances, v. 17, n. 18, p. 161-180, 2010.
1413-9855
ISSN1413-9855-2010-17-18-160-179.pdf
5909659700668705
5378091923063923
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Nuances
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 160-179
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129525598388224