A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/731 http://hdl.handle.net/11449/124554 |
Resumo: | This study aimed to analyze the process of developing and implementing a politicalpedagogical project for rural schools in the city of Araraquara, focusing on one of the schools served. This is an ethnographic qualitative study. The instruments of data collection were participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. It was observed are a change in the community organization throughout the process, with regard to a more active attitude on the part of its members, who have pursued other means to claim the fulfillment of their demands by the Government and relevant institutions, which points to the pedagogical character of participation in the movement to fight for the education they desire. It was also noticed a process of re-signification by the subjects, of their own community identity while seated in an agrarian reform project, as well as a more effective participation of those in everyday life and school organization. It was also observed changes in indicators of school, with an increase in the achievement of students as well as reducing the dropout rate to zero, and the reduction of absenteeism of teachers. |
id |
UNSP_16617f18d3a3f5a3eda048b196e7ce0a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124554 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de AraraquaraThe construction of political-pedagogical project of rural schools in the city of AraraquaraRural educationPolitical-pedagogicalSocial movementsEducação do campoProjeto político-pedagógicoMovimentos sociaisThis study aimed to analyze the process of developing and implementing a politicalpedagogical project for rural schools in the city of Araraquara, focusing on one of the schools served. This is an ethnographic qualitative study. The instruments of data collection were participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. It was observed are a change in the community organization throughout the process, with regard to a more active attitude on the part of its members, who have pursued other means to claim the fulfillment of their demands by the Government and relevant institutions, which points to the pedagogical character of participation in the movement to fight for the education they desire. It was also noticed a process of re-signification by the subjects, of their own community identity while seated in an agrarian reform project, as well as a more effective participation of those in everyday life and school organization. It was also observed changes in indicators of school, with an increase in the achievement of students as well as reducing the dropout rate to zero, and the reduction of absenteeism of teachers.O presente trabalho teve por objetivo analisar o processo de elaboração e implementação de um projeto político-pedagógico para as escolas do campo do Município de Araraquara, tendo como foco uma das escolas atendidas. Trata-se de um estudo qualitativo de cunho etnográfico. Os instrumentos de coleta de dados foram: observação participante, entrevistas semi-estruturadas e análise documental. Constatam-se mudanças no âmbito da organização comunitária, ao longo do processo, no que diz respeito a uma postura mais ativa por parte dos seus membros que passaram a buscar outros meios para reivindicar o atendimento de suas demandas por parte do Poder Público e órgãos competentes, o que aponta para o caráter pedagógico da participação no movimento de luta pela educação que desejam. Notam-se, também, um processo de ressignificação, por parte dos sujeitos, da própria identidade comunitária enquanto assentados de um projeto de reforma agrária, bem como uma participação mais efetiva, dos mesmos, no cotidiano e organização da escola. Observam-se, ainda, modificações nos indicadores da escola, havendo um aumento no sucesso escolar dos alunos, bem como a redução a zero do índice de evasão, além da diminuição do absenteísmo de professores.Departamento de Psicologia e Educação da Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto – USPUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Pinto, José Marcelino de Rezende2015-07-15T18:27:06Z2015-07-15T18:27:06Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article160-179application/pdfhttp://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/731Nuances, v. 17, n. 18, p. 161-180, 2010.1413-9855http://hdl.handle.net/11449/124554ISSN1413-9855-2010-17-18-160-179.pdf59096597006687055378091923063923Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuancesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124554Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:29:45.502812Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara The construction of political-pedagogical project of rural schools in the city of Araraquara |
title |
A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara |
spellingShingle |
A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Rural education Political-pedagogical Social movements Educação do campo Projeto político-pedagógico Movimentos sociais |
title_short |
A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara |
title_full |
A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara |
title_fullStr |
A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara |
title_full_unstemmed |
A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara |
title_sort |
A construção do projeto político-pedagógico das escolas do campo do município de Araraquara |
author |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] |
author_facet |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Pinto, José Marcelino de Rezende |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, José Marcelino de Rezende |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Pinto, José Marcelino de Rezende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rural education Political-pedagogical Social movements Educação do campo Projeto político-pedagógico Movimentos sociais |
topic |
Rural education Political-pedagogical Social movements Educação do campo Projeto político-pedagógico Movimentos sociais |
description |
This study aimed to analyze the process of developing and implementing a politicalpedagogical project for rural schools in the city of Araraquara, focusing on one of the schools served. This is an ethnographic qualitative study. The instruments of data collection were participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. It was observed are a change in the community organization throughout the process, with regard to a more active attitude on the part of its members, who have pursued other means to claim the fulfillment of their demands by the Government and relevant institutions, which points to the pedagogical character of participation in the movement to fight for the education they desire. It was also noticed a process of re-signification by the subjects, of their own community identity while seated in an agrarian reform project, as well as a more effective participation of those in everyday life and school organization. It was also observed changes in indicators of school, with an increase in the achievement of students as well as reducing the dropout rate to zero, and the reduction of absenteeism of teachers. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-07-15T18:27:06Z 2015-07-15T18:27:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/731 Nuances, v. 17, n. 18, p. 161-180, 2010. 1413-9855 http://hdl.handle.net/11449/124554 ISSN1413-9855-2010-17-18-160-179.pdf 5909659700668705 5378091923063923 |
url |
http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/731 http://hdl.handle.net/11449/124554 |
identifier_str_mv |
Nuances, v. 17, n. 18, p. 161-180, 2010. 1413-9855 ISSN1413-9855-2010-17-18-160-179.pdf 5909659700668705 5378091923063923 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Nuances |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
160-179 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129525598388224 |