Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2487 http://hdl.handle.net/11449/124556 |
Resumo: | The education of children and youth in the rural areas, with the social movements of struggle for land, returns to a place of relevance and is repositioned on the political agenda. This study aims to analyze the process of development and implementation of a pilot project of schools in the rural area of the city of Araraquara, focusing on the subjects’ perception of the region. We adopted a qualitative ethnographic approach, with the following instruments of data collection: participant observation and semi-structured interviews. It was found that the project which was built through a process of struggle of a community in an adversarial relationship with the municipal government, which itself is struggling in an exercise of cultural emancipation and the construction of citizenship. Thus it finds itself in a habit of cultural resistance and in areas that has its effects on representation and social transformation within the community. Notwithstanding, those who participated in the process of the struggle and implementation have been transformed along the way, salvaging their self-esteem, history and a sense of belonging to a community. |
id |
UNSP_c2de321a75055a57cf6f2f7929579d78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124556 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campoLooks about the daily construction of a rural schoolSocial movementsRural schoolsProject of schoolsEducação do campoMovimentos sociaisProjeto político-pedagógicoThe education of children and youth in the rural areas, with the social movements of struggle for land, returns to a place of relevance and is repositioned on the political agenda. This study aims to analyze the process of development and implementation of a pilot project of schools in the rural area of the city of Araraquara, focusing on the subjects’ perception of the region. We adopted a qualitative ethnographic approach, with the following instruments of data collection: participant observation and semi-structured interviews. It was found that the project which was built through a process of struggle of a community in an adversarial relationship with the municipal government, which itself is struggling in an exercise of cultural emancipation and the construction of citizenship. Thus it finds itself in a habit of cultural resistance and in areas that has its effects on representation and social transformation within the community. Notwithstanding, those who participated in the process of the struggle and implementation have been transformed along the way, salvaging their self-esteem, history and a sense of belonging to a community.A educação das crianças e jovens do campo, com os movimentos sociais de luta pela terra, volta a ocupar um lugar de relevância, sendo reposicionadas na agenda política. Este estudo tem como objetivo analisar o processo de elaboração e implementação de um projeto político-pedagógico para as escolas do campo do município de Araraquara, tendo como foco a percepção dos sujeitos do campo. Adotou-se uma abordagem qualitativa de cunho etnográ co, tendo como instrumentos de coleta de dados: observação participante e entrevistas semiestruturadas. Constatou-se que projeto que foi construído através de um processo de luta de uma comunidade, em uma relação contraditória com o Poder Público Municipal, sendo esta luta em si um exercício de emancipação cultural e de construção da cidadania. Assim, constitui-se em uma prática de resistência cultural e de espaços que possuiu seus efeitos de representação e transformação social dentro do próprio assentamento. Mesmo porque, aqueles que participaram do processo de luta e implementação transformaram-se ao longo do mesmo, resgatando sua auto-estima, história e sentimento de pertença a um coletivo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilDepartamento de Educação – Faculdade de Ciências e Letras de Ribeirão Preto/USP, CEP 14040-901, Ribeirão Preto, São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Pinto, José Marcelino de Rezende2015-07-15T18:27:07Z2015-07-15T18:27:07Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article59-74application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2487Educação em Revista, v. 12, p. 59-74, 2012.1518-7926http://hdl.handle.net/11449/124556ISSN1518-7926-2012-12-59-74.pdf59096597006687055378091923063923Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124556Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:48:58.711243Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo Looks about the daily construction of a rural school |
title |
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo |
spellingShingle |
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Social movements Rural schools Project of schools Educação do campo Movimentos sociais Projeto político-pedagógico |
title_short |
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo |
title_full |
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo |
title_fullStr |
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo |
title_full_unstemmed |
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo |
title_sort |
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo |
author |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] |
author_facet |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Pinto, José Marcelino de Rezende |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, José Marcelino de Rezende |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Pinto, José Marcelino de Rezende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social movements Rural schools Project of schools Educação do campo Movimentos sociais Projeto político-pedagógico |
topic |
Social movements Rural schools Project of schools Educação do campo Movimentos sociais Projeto político-pedagógico |
description |
The education of children and youth in the rural areas, with the social movements of struggle for land, returns to a place of relevance and is repositioned on the political agenda. This study aims to analyze the process of development and implementation of a pilot project of schools in the rural area of the city of Araraquara, focusing on the subjects’ perception of the region. We adopted a qualitative ethnographic approach, with the following instruments of data collection: participant observation and semi-structured interviews. It was found that the project which was built through a process of struggle of a community in an adversarial relationship with the municipal government, which itself is struggling in an exercise of cultural emancipation and the construction of citizenship. Thus it finds itself in a habit of cultural resistance and in areas that has its effects on representation and social transformation within the community. Notwithstanding, those who participated in the process of the struggle and implementation have been transformed along the way, salvaging their self-esteem, history and a sense of belonging to a community. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-07-15T18:27:07Z 2015-07-15T18:27:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2487 Educação em Revista, v. 12, p. 59-74, 2012. 1518-7926 http://hdl.handle.net/11449/124556 ISSN1518-7926-2012-12-59-74.pdf 5909659700668705 5378091923063923 |
url |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2487 http://hdl.handle.net/11449/124556 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista, v. 12, p. 59-74, 2012. 1518-7926 ISSN1518-7926-2012-12-59-74.pdf 5909659700668705 5378091923063923 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
59-74 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129554553765888 |