Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Pinto, José Marcelino de Rezende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2487
http://hdl.handle.net/11449/124556
Resumo: The education of children and youth in the rural areas, with the social movements of struggle for land, returns to a place of relevance and is repositioned on the political agenda. This study aims to analyze the process of development and implementation of a pilot project of schools in the rural area of the city of Araraquara, focusing on the subjects’ perception of the region. We adopted a qualitative ethnographic approach, with the following instruments of data collection: participant observation and semi-structured interviews. It was found that the project which was built through a process of struggle of a community in an adversarial relationship with the municipal government, which itself is struggling in an exercise of cultural emancipation and the construction of citizenship. Thus it finds itself in a habit of cultural resistance and in areas that has its effects on representation and social transformation within the community. Notwithstanding, those who participated in the process of the struggle and implementation have been transformed along the way, salvaging their self-esteem, history and a sense of belonging to a community.
id UNSP_c2de321a75055a57cf6f2f7929579d78
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124556
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campoLooks about the daily construction of a rural schoolSocial movementsRural schoolsProject of schoolsEducação do campoMovimentos sociaisProjeto político-pedagógicoThe education of children and youth in the rural areas, with the social movements of struggle for land, returns to a place of relevance and is repositioned on the political agenda. This study aims to analyze the process of development and implementation of a pilot project of schools in the rural area of the city of Araraquara, focusing on the subjects’ perception of the region. We adopted a qualitative ethnographic approach, with the following instruments of data collection: participant observation and semi-structured interviews. It was found that the project which was built through a process of struggle of a community in an adversarial relationship with the municipal government, which itself is struggling in an exercise of cultural emancipation and the construction of citizenship. Thus it finds itself in a habit of cultural resistance and in areas that has its effects on representation and social transformation within the community. Notwithstanding, those who participated in the process of the struggle and implementation have been transformed along the way, salvaging their self-esteem, history and a sense of belonging to a community.A educação das crianças e jovens do campo, com os movimentos sociais de luta pela terra, volta a ocupar um lugar de relevância, sendo reposicionadas na agenda política. Este estudo tem como objetivo analisar o processo de elaboração e implementação de um projeto político-pedagógico para as escolas do campo do município de Araraquara, tendo como foco a percepção dos sujeitos do campo. Adotou-se uma abordagem qualitativa de cunho etnográ co, tendo como instrumentos de coleta de dados: observação participante e entrevistas semiestruturadas. Constatou-se que projeto que foi construído através de um processo de luta de uma comunidade, em uma relação contraditória com o Poder Público Municipal, sendo esta luta em si um exercício de emancipação cultural e de construção da cidadania. Assim, constitui-se em uma prática de resistência cultural e de espaços que possuiu seus efeitos de representação e transformação social dentro do próprio assentamento. Mesmo porque, aqueles que participaram do processo de luta e implementação transformaram-se ao longo do mesmo, resgatando sua auto-estima, história e sentimento de pertença a um coletivo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilDepartamento de Educação – Faculdade de Ciências e Letras de Ribeirão Preto/USP, CEP 14040-901, Ribeirão Preto, São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Pinto, José Marcelino de Rezende2015-07-15T18:27:07Z2015-07-15T18:27:07Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article59-74application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2487Educação em Revista, v. 12, p. 59-74, 2012.1518-7926http://hdl.handle.net/11449/124556ISSN1518-7926-2012-12-59-74.pdf59096597006687055378091923063923Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124556Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-06T14:54:32Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
Looks about the daily construction of a rural school
title Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
spellingShingle Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Social movements
Rural schools
Project of schools
Educação do campo
Movimentos sociais
Projeto político-pedagógico
title_short Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
title_full Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
title_fullStr Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
title_full_unstemmed Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
title_sort Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
author Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
author_facet Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Pinto, José Marcelino de Rezende
author_role author
author2 Pinto, José Marcelino de Rezende
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Pinto, José Marcelino de Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv Social movements
Rural schools
Project of schools
Educação do campo
Movimentos sociais
Projeto político-pedagógico
topic Social movements
Rural schools
Project of schools
Educação do campo
Movimentos sociais
Projeto político-pedagógico
description The education of children and youth in the rural areas, with the social movements of struggle for land, returns to a place of relevance and is repositioned on the political agenda. This study aims to analyze the process of development and implementation of a pilot project of schools in the rural area of the city of Araraquara, focusing on the subjects’ perception of the region. We adopted a qualitative ethnographic approach, with the following instruments of data collection: participant observation and semi-structured interviews. It was found that the project which was built through a process of struggle of a community in an adversarial relationship with the municipal government, which itself is struggling in an exercise of cultural emancipation and the construction of citizenship. Thus it finds itself in a habit of cultural resistance and in areas that has its effects on representation and social transformation within the community. Notwithstanding, those who participated in the process of the struggle and implementation have been transformed along the way, salvaging their self-esteem, history and a sense of belonging to a community.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-07-15T18:27:07Z
2015-07-15T18:27:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2487
Educação em Revista, v. 12, p. 59-74, 2012.
1518-7926
http://hdl.handle.net/11449/124556
ISSN1518-7926-2012-12-59-74.pdf
5909659700668705
5378091923063923
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2487
http://hdl.handle.net/11449/124556
identifier_str_mv Educação em Revista, v. 12, p. 59-74, 2012.
1518-7926
ISSN1518-7926-2012-12-59-74.pdf
5909659700668705
5378091923063923
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 59-74
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650339556032512