A formação continuada dos gestores educacionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Santana, Andreia da Cunha Malheiros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/289
http://hdl.handle.net/11449/124720
Resumo: In this article the issue of continuing education is associated with the needs analysis, according to the theoretical used. The aim of this study is identify the factors that motivate or discourage the continuing education of educational managers (principals, vice-principals, coordinators and educational assistants) into ten public schools in the city of Araraquara. The managers have been heard through questionnaire, report narratives and interviews. The position of the Education Department have been got through an interview. According to these managers reports it was possible to notice the distance between the conceptions of the creators of the courses, represented by the Municipal Education, and their target. The results give evidences that the training offered do not correspond to the needs faced by these principals and teachers, their conceptions and dilemmas are not taken into consideration to elaborate a continuing education initiative.
id UNSP_16d071fa3a94ff2c98ee3fc69c129fec
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124720
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A formação continuada dos gestores educacionaisThe continuous graduation of education managersContinuing educationNeeds analysisPublic school managersFormação continuadaAnálise de necessidadesGestores da escola públicaIn this article the issue of continuing education is associated with the needs analysis, according to the theoretical used. The aim of this study is identify the factors that motivate or discourage the continuing education of educational managers (principals, vice-principals, coordinators and educational assistants) into ten public schools in the city of Araraquara. The managers have been heard through questionnaire, report narratives and interviews. The position of the Education Department have been got through an interview. According to these managers reports it was possible to notice the distance between the conceptions of the creators of the courses, represented by the Municipal Education, and their target. The results give evidences that the training offered do not correspond to the needs faced by these principals and teachers, their conceptions and dilemmas are not taken into consideration to elaborate a continuing education initiative.Neste artigo o tema da formação continuada aparece associado à análise de necessidades, conforme a fundamentação teórica utilizada. O objetivo dele foi identificar os fatores que motivam e desmotivam a formação continuada dos gestores educacionais (diretores, vices, coordenadores pedagógicos e assistentes educacionais pedagógicos) de dez escolas municipais da cidade de Araraquara. Os gestores foram ouvidos mediante questionário, relato de narrativas e entrevistas; e o posicionamento da Secretaria Municipal de Educação através de uma entrevista. Conforme o relato destes gestores foi possível perceber a distância entre as concepções dos idealizadores das formações representados pela Secretaria Municipal de Educação e o público alvo delas. Os resultados demonstram que as formações oferecidas não correspondem às necessidades vivenciadas por estes gestores e professores; suas concepções e dilemas não são levados em consideração ao se elaborar uma iniciativa de formação continuada.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]Santana, Andreia da Cunha Malheiros2015-07-15T18:27:33Z2015-07-15T18:27:33Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-16application/pdfhttp://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/289Camine: Caminhos da Educação, v. 3, n. 2, p. 01-16, 2011.2175-4217http://hdl.handle.net/11449/124720ISSN2175-4217-2011-03-02-01-16.pdf7923096242704670000-0003-1939-3580Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCamine: Caminhos da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124720Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:02:20.557601Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação continuada dos gestores educacionais
The continuous graduation of education managers
title A formação continuada dos gestores educacionais
spellingShingle A formação continuada dos gestores educacionais
Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]
Continuing education
Needs analysis
Public school managers
Formação continuada
Análise de necessidades
Gestores da escola pública
title_short A formação continuada dos gestores educacionais
title_full A formação continuada dos gestores educacionais
title_fullStr A formação continuada dos gestores educacionais
title_full_unstemmed A formação continuada dos gestores educacionais
title_sort A formação continuada dos gestores educacionais
author Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]
author_facet Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]
Santana, Andreia da Cunha Malheiros
author_role author
author2 Santana, Andreia da Cunha Malheiros
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]
Santana, Andreia da Cunha Malheiros
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing education
Needs analysis
Public school managers
Formação continuada
Análise de necessidades
Gestores da escola pública
topic Continuing education
Needs analysis
Public school managers
Formação continuada
Análise de necessidades
Gestores da escola pública
description In this article the issue of continuing education is associated with the needs analysis, according to the theoretical used. The aim of this study is identify the factors that motivate or discourage the continuing education of educational managers (principals, vice-principals, coordinators and educational assistants) into ten public schools in the city of Araraquara. The managers have been heard through questionnaire, report narratives and interviews. The position of the Education Department have been got through an interview. According to these managers reports it was possible to notice the distance between the conceptions of the creators of the courses, represented by the Municipal Education, and their target. The results give evidences that the training offered do not correspond to the needs faced by these principals and teachers, their conceptions and dilemmas are not taken into consideration to elaborate a continuing education initiative.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-07-15T18:27:33Z
2015-07-15T18:27:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/289
Camine: Caminhos da Educação, v. 3, n. 2, p. 01-16, 2011.
2175-4217
http://hdl.handle.net/11449/124720
ISSN2175-4217-2011-03-02-01-16.pdf
792309624270467
0000-0003-1939-3580
url http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/289
http://hdl.handle.net/11449/124720
identifier_str_mv Camine: Caminhos da Educação, v. 3, n. 2, p. 01-16, 2011.
2175-4217
ISSN2175-4217-2011-03-02-01-16.pdf
792309624270467
0000-0003-1939-3580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Camine: Caminhos da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-16
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128887890116608