A formação continuada dos gestores educacionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/289 http://hdl.handle.net/11449/124720 |
Resumo: | In this article the issue of continuing education is associated with the needs analysis, according to the theoretical used. The aim of this study is identify the factors that motivate or discourage the continuing education of educational managers (principals, vice-principals, coordinators and educational assistants) into ten public schools in the city of Araraquara. The managers have been heard through questionnaire, report narratives and interviews. The position of the Education Department have been got through an interview. According to these managers reports it was possible to notice the distance between the conceptions of the creators of the courses, represented by the Municipal Education, and their target. The results give evidences that the training offered do not correspond to the needs faced by these principals and teachers, their conceptions and dilemmas are not taken into consideration to elaborate a continuing education initiative. |
id |
UNSP_16d071fa3a94ff2c98ee3fc69c129fec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124720 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A formação continuada dos gestores educacionaisThe continuous graduation of education managersContinuing educationNeeds analysisPublic school managersFormação continuadaAnálise de necessidadesGestores da escola públicaIn this article the issue of continuing education is associated with the needs analysis, according to the theoretical used. The aim of this study is identify the factors that motivate or discourage the continuing education of educational managers (principals, vice-principals, coordinators and educational assistants) into ten public schools in the city of Araraquara. The managers have been heard through questionnaire, report narratives and interviews. The position of the Education Department have been got through an interview. According to these managers reports it was possible to notice the distance between the conceptions of the creators of the courses, represented by the Municipal Education, and their target. The results give evidences that the training offered do not correspond to the needs faced by these principals and teachers, their conceptions and dilemmas are not taken into consideration to elaborate a continuing education initiative.Neste artigo o tema da formação continuada aparece associado à análise de necessidades, conforme a fundamentação teórica utilizada. O objetivo dele foi identificar os fatores que motivam e desmotivam a formação continuada dos gestores educacionais (diretores, vices, coordenadores pedagógicos e assistentes educacionais pedagógicos) de dez escolas municipais da cidade de Araraquara. Os gestores foram ouvidos mediante questionário, relato de narrativas e entrevistas; e o posicionamento da Secretaria Municipal de Educação através de uma entrevista. Conforme o relato destes gestores foi possível perceber a distância entre as concepções dos idealizadores das formações representados pela Secretaria Municipal de Educação e o público alvo delas. Os resultados demonstram que as formações oferecidas não correspondem às necessidades vivenciadas por estes gestores e professores; suas concepções e dilemas não são levados em consideração ao se elaborar uma iniciativa de formação continuada.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitario, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Inforsato, Edson do Carmo [UNESP]Santana, Andreia da Cunha Malheiros2015-07-15T18:27:33Z2015-07-15T18:27:33Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-16application/pdfhttp://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/289Camine: Caminhos da Educação, v. 3, n. 2, p. 01-16, 2011.2175-4217http://hdl.handle.net/11449/124720ISSN2175-4217-2011-03-02-01-16.pdf7923096242704670000-0003-1939-3580Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCamine: Caminhos da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124720Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:02:20.557601Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A formação continuada dos gestores educacionais The continuous graduation of education managers |
title |
A formação continuada dos gestores educacionais |
spellingShingle |
A formação continuada dos gestores educacionais Inforsato, Edson do Carmo [UNESP] Continuing education Needs analysis Public school managers Formação continuada Análise de necessidades Gestores da escola pública |
title_short |
A formação continuada dos gestores educacionais |
title_full |
A formação continuada dos gestores educacionais |
title_fullStr |
A formação continuada dos gestores educacionais |
title_full_unstemmed |
A formação continuada dos gestores educacionais |
title_sort |
A formação continuada dos gestores educacionais |
author |
Inforsato, Edson do Carmo [UNESP] |
author_facet |
Inforsato, Edson do Carmo [UNESP] Santana, Andreia da Cunha Malheiros |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Andreia da Cunha Malheiros |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inforsato, Edson do Carmo [UNESP] Santana, Andreia da Cunha Malheiros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuing education Needs analysis Public school managers Formação continuada Análise de necessidades Gestores da escola pública |
topic |
Continuing education Needs analysis Public school managers Formação continuada Análise de necessidades Gestores da escola pública |
description |
In this article the issue of continuing education is associated with the needs analysis, according to the theoretical used. The aim of this study is identify the factors that motivate or discourage the continuing education of educational managers (principals, vice-principals, coordinators and educational assistants) into ten public schools in the city of Araraquara. The managers have been heard through questionnaire, report narratives and interviews. The position of the Education Department have been got through an interview. According to these managers reports it was possible to notice the distance between the conceptions of the creators of the courses, represented by the Municipal Education, and their target. The results give evidences that the training offered do not correspond to the needs faced by these principals and teachers, their conceptions and dilemmas are not taken into consideration to elaborate a continuing education initiative. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-07-15T18:27:33Z 2015-07-15T18:27:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/289 Camine: Caminhos da Educação, v. 3, n. 2, p. 01-16, 2011. 2175-4217 http://hdl.handle.net/11449/124720 ISSN2175-4217-2011-03-02-01-16.pdf 792309624270467 0000-0003-1939-3580 |
url |
http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/289 http://hdl.handle.net/11449/124720 |
identifier_str_mv |
Camine: Caminhos da Educação, v. 3, n. 2, p. 01-16, 2011. 2175-4217 ISSN2175-4217-2011-03-02-01-16.pdf 792309624270467 0000-0003-1939-3580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Camine: Caminhos da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-16 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128887890116608 |