Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dindorf, Marina Longatto [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118885
Resumo: Many young people have chosen go on exchange experiences, expecting to live in a context full of diversity, to know elements in the country they are visiting and also to develop themselves personally and professionally. Organizational and cultural values can be acquired or developed through these professional exchange experiences. This paper aimed to understand the vision of young people who went on the social exchange of AIESEC related to cultural and organizational values in the experience. AIESEC is a global and nonprofit organization formed by university students, with the objective of peace and the fulfillment of the humankind needs. Thus, professional exchanges are the main tool for achieving this goal. The study analyzes the experiences of 15 exchange students as well as the point of view of five managers of the organization in order to gain a broad perspective in relation to exchange experiences to understand how young people understand the concept of culture. The interview results suggest that in labor relations, autonomy and egalitarianism are values that go together, while the harmony could be observed by the fact that the projects deal with the issue of sustainability. Furthermore, responsibility, tolerance and collective were the human values that the exchange students developed the most, indicating that experience enables openness to live the diversity and to the intercultural dialogue in order to value local cultures of the visited countries
id UNSP_18bfeaafd16c7ae9efda0034a0cc9076
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118885
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da AiesecComunicação de massa e publicidadeRelações publicasComunicação nas organizaçõesCultura organizacionalIntercambio cultural e cientificoMass media and publicityMany young people have chosen go on exchange experiences, expecting to live in a context full of diversity, to know elements in the country they are visiting and also to develop themselves personally and professionally. Organizational and cultural values can be acquired or developed through these professional exchange experiences. This paper aimed to understand the vision of young people who went on the social exchange of AIESEC related to cultural and organizational values in the experience. AIESEC is a global and nonprofit organization formed by university students, with the objective of peace and the fulfillment of the humankind needs. Thus, professional exchanges are the main tool for achieving this goal. The study analyzes the experiences of 15 exchange students as well as the point of view of five managers of the organization in order to gain a broad perspective in relation to exchange experiences to understand how young people understand the concept of culture. The interview results suggest that in labor relations, autonomy and egalitarianism are values that go together, while the harmony could be observed by the fact that the projects deal with the issue of sustainability. Furthermore, responsibility, tolerance and collective were the human values that the exchange students developed the most, indicating that experience enables openness to live the diversity and to the intercultural dialogue in order to value local cultures of the visited countriesMuitos jovens optam por realizar uma experiência de intercâmbio, com os objetivos de viver a diversidade, encontrar elementos novos no país visitado, bem como desenvolver-se pessoal e profissionalmente. Em intercâmbios profissionais há a reflexão sobre valores organizacionais e culturais que podem ser adquiridos ou desenvolvidos com a experiência. Este trabalho teve como objetivo compreender a visão dos jovens que fizeram parte do intercâmbio social da Aiesec em relação a valores culturais e organizacionais em suas experiências. A Aiesec é uma organização global, sem fins lucrativos, formada por jovens universitários, e sua principal ferramenta para o alcance de seus objetivos são os intercâmbios profissionais. O trabalho estuda as experiências de 15 intercambistas, bem como o ponto de vista de cinco gestores da organização, de forma a obter uma perspectiva ampla em relação às experiências de intercâmbio para compreender como o jovem compreende a cultura. Os resultados das entrevistas sugerem que relações de trabalho, autonomia e igualitarismo são polos que caminham juntos, enquanto a harmonia pôde ser observada pelo fato de os projetos lidarem com a questão da sustentabilidade. Além disso, a responsabilidade, a tolerância e a coletividade foram os valores humanos que os intercambistas mais desenvolveram, indicando que a experiência possibilita abertura para a vivência da diversidade e para o diálogo intercultural, de forma a valorizar as culturas locais dos países visitadosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rothberg, Danilo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Dindorf, Marina Longatto [UNESP]2015-03-23T15:13:46Z2015-03-23T15:13:46Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfDINDORF, Marina Longatto. Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec. 2014. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado em Comunicação Social – Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014.http://hdl.handle.net/11449/118885000757060000757060.pdf1764187818137062Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-19T19:18:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118885Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-19T19:18:16Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec
title Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec
spellingShingle Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec
Dindorf, Marina Longatto [UNESP]
Comunicação de massa e publicidade
Relações publicas
Comunicação nas organizações
Cultura organizacional
Intercambio cultural e cientifico
Mass media and publicity
title_short Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec
title_full Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec
title_fullStr Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec
title_full_unstemmed Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec
title_sort Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec
author Dindorf, Marina Longatto [UNESP]
author_facet Dindorf, Marina Longatto [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rothberg, Danilo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Dindorf, Marina Longatto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação de massa e publicidade
Relações publicas
Comunicação nas organizações
Cultura organizacional
Intercambio cultural e cientifico
Mass media and publicity
topic Comunicação de massa e publicidade
Relações publicas
Comunicação nas organizações
Cultura organizacional
Intercambio cultural e cientifico
Mass media and publicity
description Many young people have chosen go on exchange experiences, expecting to live in a context full of diversity, to know elements in the country they are visiting and also to develop themselves personally and professionally. Organizational and cultural values can be acquired or developed through these professional exchange experiences. This paper aimed to understand the vision of young people who went on the social exchange of AIESEC related to cultural and organizational values in the experience. AIESEC is a global and nonprofit organization formed by university students, with the objective of peace and the fulfillment of the humankind needs. Thus, professional exchanges are the main tool for achieving this goal. The study analyzes the experiences of 15 exchange students as well as the point of view of five managers of the organization in order to gain a broad perspective in relation to exchange experiences to understand how young people understand the concept of culture. The interview results suggest that in labor relations, autonomy and egalitarianism are values that go together, while the harmony could be observed by the fact that the projects deal with the issue of sustainability. Furthermore, responsibility, tolerance and collective were the human values that the exchange students developed the most, indicating that experience enables openness to live the diversity and to the intercultural dialogue in order to value local cultures of the visited countries
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-03-23T15:13:46Z
2015-03-23T15:13:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DINDORF, Marina Longatto. Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec. 2014. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado em Comunicação Social – Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/118885
000757060
000757060.pdf
1764187818137062
identifier_str_mv DINDORF, Marina Longatto. Valores culturais e organizacionais em transformação: estudo sobre o Programa de Intercâmbio Social da Aiesec. 2014. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado em Comunicação Social – Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014.
000757060
000757060.pdf
1764187818137062
url http://hdl.handle.net/11449/118885
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649953211351040