O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costenaro, Renato [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/132065
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-11-2015/000854482.pdf
Resumo: This investigation is linked to the line of research Practice and training processes in Education, to the Program of Post Graduation in Education at College of Science and Technology to the Universidade Paulista Julio de Mesquita Filho. The main objective is analysed the acess of reading by Mecdaisy, using translated books in this technologic solution that make up the collection distributed by Programa Nacional Biblioteca da Escola, comparing to others formats like e-book and audiobook to blind students and with low view. The research methodology was divided in four stages: Diagnostic, Verification, Implementation and analyses of resources, Intervention of the graduated. For achieve the proposed objectives, were adoted qualitatives and quantitatives approaches, with focus at the research-intervention. At the firt stage denominated Diagnostic were used modals of interview semi structured and reflexive. During the second stage of Verification and Knowledge, the systematic observation technique was used in the course of analyses involving three technologies solutions of reading, realized with three subjects with visual disability to survey data for the short course, was applicated a questionaire with openned, closed and double questions. At the third stage was evaluated the player functionality Mecdaisy and DDReader +, besides the identification of standart of accessibility for people with visual disability with format DAISY...
id UNSP_18f220ef713b8af6c09bbb60387c8d58
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/132065
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusivaPrograma Nacional Biblioteca da Escola (Brasil)EducaçãoLivros eletrônicosSites da Web acessíveis para deficientesCegosEducationThis investigation is linked to the line of research Practice and training processes in Education, to the Program of Post Graduation in Education at College of Science and Technology to the Universidade Paulista Julio de Mesquita Filho. The main objective is analysed the acess of reading by Mecdaisy, using translated books in this technologic solution that make up the collection distributed by Programa Nacional Biblioteca da Escola, comparing to others formats like e-book and audiobook to blind students and with low view. The research methodology was divided in four stages: Diagnostic, Verification, Implementation and analyses of resources, Intervention of the graduated. For achieve the proposed objectives, were adoted qualitatives and quantitatives approaches, with focus at the research-intervention. At the firt stage denominated Diagnostic were used modals of interview semi structured and reflexive. During the second stage of Verification and Knowledge, the systematic observation technique was used in the course of analyses involving three technologies solutions of reading, realized with three subjects with visual disability to survey data for the short course, was applicated a questionaire with openned, closed and double questions. At the third stage was evaluated the player functionality Mecdaisy and DDReader +, besides the identification of standart of accessibility for people with visual disability with format DAISY...A presente investigação vincula-se à linha de pesquisa Práticas e Processos Formativos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. O objetivo principal é analisar a acessibilidade de leitura do Mecdaisy, utilizando os livros convertidos nessa solução tecnológica que compõem o acervo distribuído pelo Programa Nacional Biblioteca da Escola, comparando com outros formatos como e-book e audiobook, para estudantes cegos e com baixa visão. A metodologia da pesquisa foi dividida em quatro etapas: Diagnóstico; Verificação, Implementação e Análise dos Recursos; Intervenção na Formação. Para alcançar os objetivos propostos foram adotadas as abordagens qualitativa e quantitativa com enfoque na pesquisa-intervenção. Na primeira etapa denominada de Diagnóstico foram utilizadas as modalidades de entrevista semiestruturada e reflexiva. Durante a segunda etapa de Verificação e Conhecimento a técnica de observação sistemática foi utilizada no decorrer das análises envolvendo as três soluções tecnológicas de leitura realizadas com os três sujeitos com DV. Para levantamento de dados referente ao minicurso foi aplicado um questionário com perguntas fechadas, abertas e duplas. Na terceira etapa foi avaliada a funcionalidade dos tocadores Mecdaisy e DDReader +, além da identificação de padrões de acessibilidade para pessoas com DV nos formatos DAISY, e-book com extensões PDF e EPUB e audiobook em MP3. A quarta etapa Intervenção na Formação contemplou a realização do minicurso Recursos de acessibilidade de leitura para pessoas com deficiência visual...Universidade Estadual Paulista (Unesp)Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Costenaro, Renato [UNESP]2015-12-10T14:23:40Z2015-12-10T14:23:40Z2015-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis173 f. : il., tab.application/pdfCOSTENARO, Renato. O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva. 2015. 173 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.http://hdl.handle.net/11449/132065000854482http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-11-2015/000854482.pdf33004129044P67346754405819238Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T12:44:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/132065Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:42:30.943963Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva
title O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva
spellingShingle O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva
Costenaro, Renato [UNESP]
Programa Nacional Biblioteca da Escola (Brasil)
Educação
Livros eletrônicos
Sites da Web acessíveis para deficientes
Cegos
Education
title_short O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva
title_full O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva
title_fullStr O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva
title_full_unstemmed O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva
title_sort O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva
author Costenaro, Renato [UNESP]
author_facet Costenaro, Renato [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Costenaro, Renato [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Programa Nacional Biblioteca da Escola (Brasil)
Educação
Livros eletrônicos
Sites da Web acessíveis para deficientes
Cegos
Education
topic Programa Nacional Biblioteca da Escola (Brasil)
Educação
Livros eletrônicos
Sites da Web acessíveis para deficientes
Cegos
Education
description This investigation is linked to the line of research Practice and training processes in Education, to the Program of Post Graduation in Education at College of Science and Technology to the Universidade Paulista Julio de Mesquita Filho. The main objective is analysed the acess of reading by Mecdaisy, using translated books in this technologic solution that make up the collection distributed by Programa Nacional Biblioteca da Escola, comparing to others formats like e-book and audiobook to blind students and with low view. The research methodology was divided in four stages: Diagnostic, Verification, Implementation and analyses of resources, Intervention of the graduated. For achieve the proposed objectives, were adoted qualitatives and quantitatives approaches, with focus at the research-intervention. At the firt stage denominated Diagnostic were used modals of interview semi structured and reflexive. During the second stage of Verification and Knowledge, the systematic observation technique was used in the course of analyses involving three technologies solutions of reading, realized with three subjects with visual disability to survey data for the short course, was applicated a questionaire with openned, closed and double questions. At the third stage was evaluated the player functionality Mecdaisy and DDReader +, besides the identification of standart of accessibility for people with visual disability with format DAISY...
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-10T14:23:40Z
2015-12-10T14:23:40Z
2015-08-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COSTENARO, Renato. O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva. 2015. 173 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/132065
000854482
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-11-2015/000854482.pdf
33004129044P6
7346754405819238
identifier_str_mv COSTENARO, Renato. O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva. 2015. 173 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
000854482
33004129044P6
7346754405819238
url http://hdl.handle.net/11449/132065
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-11-2015/000854482.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 173 f. : il., tab.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129238213066752