Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caram, Nirave Reigota [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Bizelli, Jose Luis [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/
http://hdl.handle.net/11449/124638
Resumo: This article presents a reflection on the historical aspects and legislation on Distance Learning (DL). For this, a bibliographic and documentary research was performed with the goal of raising the necessary notes for discussion. The text begins with the characterization of the current society, the Information Society, which supports the modern distance education, which uses information and communication technologies (ICTs) to establish the process of learning teaching. Five stages of the EAD are identified. Later, the Brazilian legislation concerning the DL is punctuated, starting with the passage by Article 80 of the Guidelines and Bases Law-LBD (Law 9394/96) along with the critical analysis of Decree 5,622/05. Finally, in the final considerations is discussed the negative image that the DL carries by the Brazilian population and obstacles in the existing rules that hinder the democratization of access to education that aims DL.
id UNSP_19517ace25f1c54715532f06cd8c955a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124638
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no BrasilDistance EducationHistory of DLDL legislationEducation DemocratizationEnsino a DistânciaHistória do EADLegislação do EADDemocratização da EducaçãoThis article presents a reflection on the historical aspects and legislation on Distance Learning (DL). For this, a bibliographic and documentary research was performed with the goal of raising the necessary notes for discussion. The text begins with the characterization of the current society, the Information Society, which supports the modern distance education, which uses information and communication technologies (ICTs) to establish the process of learning teaching. Five stages of the EAD are identified. Later, the Brazilian legislation concerning the DL is punctuated, starting with the passage by Article 80 of the Guidelines and Bases Law-LBD (Law 9394/96) along with the critical analysis of Decree 5,622/05. Finally, in the final considerations is discussed the negative image that the DL carries by the Brazilian population and obstacles in the existing rules that hinder the democratization of access to education that aims DL.O presente artigo apresenta uma reflexão em torno dos aspectos históricos e de legislação sobre Ensino a Distância (EAD). Para tanto, foi realizada uma investigação bibliográfica e documental com o objetivo de levantar os apontamentos necessários para a discussão. O texto inicia-se com a caracterização da sociedade atual, a Sociedade da Informação, que ampara o EAD moderna, a qual utiliza as tecnologias de informação e comunicação (TIC) para estabelecer o processo de ensino aprendizagem. Cinco fases do EAD são identificadas. Posteriormente, a legislação brasileira referente ao EAD é pontuada, iniciando com a passagem pelo Art. 80 da Lei de Diretrizes e Bases–LBD (Lei 9394/96) juntamente com a análise crítica do Decreto 5.622/05. Por fim, nas considerações finais é discutida a imagem negativa que o EAD carrega por parte da população brasileira e entraves nas normas vigentes que dificultam a democratização do acesso à Educação que o EAD objetiva.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Caram, Nirave Reigota [UNESP]Bizelli, Jose Luis [UNESP]2015-07-15T18:27:20Z2015-07-15T18:27:20Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article200-209application/pdfhttp://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/Política e Gestão Educacional, v. 17, p. 200-209, 2014.1519-9029http://hdl.handle.net/11449/124638ISSN1519-9029-2014-17-200-209.pdf37512873386556858326777285580886Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPolítica e Gestão Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-05T06:27:47Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124638Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-05T06:27:47Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil
title Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil
spellingShingle Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil
Caram, Nirave Reigota [UNESP]
Distance Education
History of DL
DL legislation
Education Democratization
Ensino a Distância
História do EAD
Legislação do EAD
Democratização da Educação
title_short Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil
title_full Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil
title_fullStr Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil
title_full_unstemmed Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil
title_sort Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil
author Caram, Nirave Reigota [UNESP]
author_facet Caram, Nirave Reigota [UNESP]
Bizelli, Jose Luis [UNESP]
author_role author
author2 Bizelli, Jose Luis [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Caram, Nirave Reigota [UNESP]
Bizelli, Jose Luis [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Distance Education
History of DL
DL legislation
Education Democratization
Ensino a Distância
História do EAD
Legislação do EAD
Democratização da Educação
topic Distance Education
History of DL
DL legislation
Education Democratization
Ensino a Distância
História do EAD
Legislação do EAD
Democratização da Educação
description This article presents a reflection on the historical aspects and legislation on Distance Learning (DL). For this, a bibliographic and documentary research was performed with the goal of raising the necessary notes for discussion. The text begins with the characterization of the current society, the Information Society, which supports the modern distance education, which uses information and communication technologies (ICTs) to establish the process of learning teaching. Five stages of the EAD are identified. Later, the Brazilian legislation concerning the DL is punctuated, starting with the passage by Article 80 of the Guidelines and Bases Law-LBD (Law 9394/96) along with the critical analysis of Decree 5,622/05. Finally, in the final considerations is discussed the negative image that the DL carries by the Brazilian population and obstacles in the existing rules that hinder the democratization of access to education that aims DL.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:20Z
2015-07-15T18:27:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/
Política e Gestão Educacional, v. 17, p. 200-209, 2014.
1519-9029
http://hdl.handle.net/11449/124638
ISSN1519-9029-2014-17-200-209.pdf
3751287338655685
8326777285580886
url http://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/
http://hdl.handle.net/11449/124638
identifier_str_mv Política e Gestão Educacional, v. 17, p. 200-209, 2014.
1519-9029
ISSN1519-9029-2014-17-200-209.pdf
3751287338655685
8326777285580886
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Política e Gestão Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 200-209
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965527681007616