Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/ http://hdl.handle.net/11449/124638 |
Resumo: | This article presents a reflection on the historical aspects and legislation on Distance Learning (DL). For this, a bibliographic and documentary research was performed with the goal of raising the necessary notes for discussion. The text begins with the characterization of the current society, the Information Society, which supports the modern distance education, which uses information and communication technologies (ICTs) to establish the process of learning teaching. Five stages of the EAD are identified. Later, the Brazilian legislation concerning the DL is punctuated, starting with the passage by Article 80 of the Guidelines and Bases Law-LBD (Law 9394/96) along with the critical analysis of Decree 5,622/05. Finally, in the final considerations is discussed the negative image that the DL carries by the Brazilian population and obstacles in the existing rules that hinder the democratization of access to education that aims DL. |
id |
UNSP_19517ace25f1c54715532f06cd8c955a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124638 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no BrasilDistance EducationHistory of DLDL legislationEducation DemocratizationEnsino a DistânciaHistória do EADLegislação do EADDemocratização da EducaçãoThis article presents a reflection on the historical aspects and legislation on Distance Learning (DL). For this, a bibliographic and documentary research was performed with the goal of raising the necessary notes for discussion. The text begins with the characterization of the current society, the Information Society, which supports the modern distance education, which uses information and communication technologies (ICTs) to establish the process of learning teaching. Five stages of the EAD are identified. Later, the Brazilian legislation concerning the DL is punctuated, starting with the passage by Article 80 of the Guidelines and Bases Law-LBD (Law 9394/96) along with the critical analysis of Decree 5,622/05. Finally, in the final considerations is discussed the negative image that the DL carries by the Brazilian population and obstacles in the existing rules that hinder the democratization of access to education that aims DL.O presente artigo apresenta uma reflexão em torno dos aspectos históricos e de legislação sobre Ensino a Distância (EAD). Para tanto, foi realizada uma investigação bibliográfica e documental com o objetivo de levantar os apontamentos necessários para a discussão. O texto inicia-se com a caracterização da sociedade atual, a Sociedade da Informação, que ampara o EAD moderna, a qual utiliza as tecnologias de informação e comunicação (TIC) para estabelecer o processo de ensino aprendizagem. Cinco fases do EAD são identificadas. Posteriormente, a legislação brasileira referente ao EAD é pontuada, iniciando com a passagem pelo Art. 80 da Lei de Diretrizes e Bases–LBD (Lei 9394/96) juntamente com a análise crítica do Decreto 5.622/05. Por fim, nas considerações finais é discutida a imagem negativa que o EAD carrega por parte da população brasileira e entraves nas normas vigentes que dificultam a democratização do acesso à Educação que o EAD objetiva.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km 1, Campus, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Caram, Nirave Reigota [UNESP]Bizelli, Jose Luis [UNESP]2015-07-15T18:27:20Z2015-07-15T18:27:20Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article200-209application/pdfhttp://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/Política e Gestão Educacional, v. 17, p. 200-209, 2014.1519-9029http://hdl.handle.net/11449/124638ISSN1519-9029-2014-17-200-209.pdf37512873386556858326777285580886Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPolítica e Gestão Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T15:55:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124638Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:11:53.500232Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil |
title |
Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil |
spellingShingle |
Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil Caram, Nirave Reigota [UNESP] Distance Education History of DL DL legislation Education Democratization Ensino a Distância História do EAD Legislação do EAD Democratização da Educação |
title_short |
Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil |
title_full |
Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil |
title_fullStr |
Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil |
title_full_unstemmed |
Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil |
title_sort |
Aspectos da regulação sobre o ensino a distância no Brasil |
author |
Caram, Nirave Reigota [UNESP] |
author_facet |
Caram, Nirave Reigota [UNESP] Bizelli, Jose Luis [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Bizelli, Jose Luis [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caram, Nirave Reigota [UNESP] Bizelli, Jose Luis [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Distance Education History of DL DL legislation Education Democratization Ensino a Distância História do EAD Legislação do EAD Democratização da Educação |
topic |
Distance Education History of DL DL legislation Education Democratization Ensino a Distância História do EAD Legislação do EAD Democratização da Educação |
description |
This article presents a reflection on the historical aspects and legislation on Distance Learning (DL). For this, a bibliographic and documentary research was performed with the goal of raising the necessary notes for discussion. The text begins with the characterization of the current society, the Information Society, which supports the modern distance education, which uses information and communication technologies (ICTs) to establish the process of learning teaching. Five stages of the EAD are identified. Later, the Brazilian legislation concerning the DL is punctuated, starting with the passage by Article 80 of the Guidelines and Bases Law-LBD (Law 9394/96) along with the critical analysis of Decree 5,622/05. Finally, in the final considerations is discussed the negative image that the DL carries by the Brazilian population and obstacles in the existing rules that hinder the democratization of access to education that aims DL. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:27:20Z 2015-07-15T18:27:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/ Política e Gestão Educacional, v. 17, p. 200-209, 2014. 1519-9029 http://hdl.handle.net/11449/124638 ISSN1519-9029-2014-17-200-209.pdf 3751287338655685 8326777285580886 |
url |
http://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/ http://hdl.handle.net/11449/124638 |
identifier_str_mv |
Política e Gestão Educacional, v. 17, p. 200-209, 2014. 1519-9029 ISSN1519-9029-2014-17-200-209.pdf 3751287338655685 8326777285580886 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Política e Gestão Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
200-209 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129403662630912 |