Práticas inclusivas para deficientes visuais, baseadas na informação e conhecimento: reflexões e ações
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/255/266 http://hdl.handle.net/11449/135207 |
Resumo: | We live in a society governed by information, knowledge and social inclusion. This leads us to reflect on the importance of access and use of information for people with visual disabilities to build knowledge, exercising citizenship and contribute to lifelong learning. We are faced with a society more open to diversity, questioning their mechanisms of segregation and envisions new ways of social inclusion of people with disabilities. Hence the importance of understanding the inclusive practices, especially for the visually impaired person. Thus, we sought to perform a literature search to understand the theoretical corresponding to the selective approach of the existing literature on the subject. It was considered as a concept of this type of research, which provides that a systematic search for information on existing sources, ie, in all the literature that has become public in relation to the subject studied in order to offer reflections and contributions on issues of access and use of information, emphasizing the role of social responsibility of mobilizing information professionals are considered mediators and actors of vital importance in this scenario. |
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Práticas inclusivas para deficientes visuais, baseadas na informação e conhecimento: reflexões e açõesInclusive practices for the visually deficients, based on information and knowledge: reflections and actionsInclusionVisually impaired personInformationCitizenshipInclusãoPessoa com deficiência visualInformaçãoCidadaniaWe live in a society governed by information, knowledge and social inclusion. This leads us to reflect on the importance of access and use of information for people with visual disabilities to build knowledge, exercising citizenship and contribute to lifelong learning. We are faced with a society more open to diversity, questioning their mechanisms of segregation and envisions new ways of social inclusion of people with disabilities. Hence the importance of understanding the inclusive practices, especially for the visually impaired person. Thus, we sought to perform a literature search to understand the theoretical corresponding to the selective approach of the existing literature on the subject. It was considered as a concept of this type of research, which provides that a systematic search for information on existing sources, ie, in all the literature that has become public in relation to the subject studied in order to offer reflections and contributions on issues of access and use of information, emphasizing the role of social responsibility of mobilizing information professionals are considered mediators and actors of vital importance in this scenario.Vivemos em uma sociedade regida pela informação, conhecimento e inclusão social. Isso nos leva a refletir sobre a importância do acesso e uso da informação para as pessoas com deficiência visual para construir o conhecimento, exercer a cidadania e contribuir no aprendizado ao longo da vida. Defrontamo-nos com uma sociedade mais permeável à diversidade, que questiona seus mecanismos de segregação e vislumbra novos caminhos de inclusão social da pessoa com deficiência. Daí a importância de compreender as práticas inclusivas, especialmente para a pessoa com deficiência visual. Desse modo, buscou-se efetuar uma pesquisa bibliográfica que compreendeu a fundamentação teórica correspondente à abordagem seletiva da literatura existente sobre o tema. Considerou-se como conceito desse tipo de pesquisa, aquela sistemática que propicia a busca de informações em fontes existentes, ou seja, em toda a literatura que já se tornou pública em relação ao tema estudado, a fim de oferecer reflexões e aportes sobre as questões do acesso e uso da informação, enfatizando o papel da responsabilidade social de mobilização dos profissionais da informação que são considerados mediadores e atores de importância vital nesse cenário.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ishikawa, Maria Inês GarciaBelluzzo, Regina Celia Baptista [UNESP]2016-03-02T13:00:11Z2016-03-02T13:00:11Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article147-164application/pdfhttp://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/255/266RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 9, n. 2, p. 147-164, 2013.1980-6949http://hdl.handle.net/11449/135207ISSN1980-6949-2013-09-02-147-164.pdf812422122265124Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T15:50:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135207Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:36:31.900034Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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