A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220051 http://hdl.handle.net/11449/244921 |
Resumo: | In this paper we seek to explore possible meanings and senses related socioenvironmental issues mobilized in response to the proposed curriculum in a technical-agricultural school. In this article, in particular, we have chosen to explore the statements that make references to the relationship between socio-environmental topics, the educational process, and issues related to techniques applied to agricultural practices. This is a qualitative study, grounded on documentary analysis. The analysis allowed us to show a certain tendency to encourage the use of techniques regarding the processes of mechanization and modernization of agriculture, related to the increase in agricultural productivity. There are also signs of a shift in accountability for environmental issues, as the emphasis is placed on techniques as solutions to environmental problems. |
id |
UNSP_1ba376588f4722fdcfb425a831d48cbb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/244921 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionaisSocio-environmental issues in the proposed curriculum for a technicalagricultural school: a critical analysis of the technical dimension in the training of future professionalsSocio-environmental themeAgricultural technical schoolDocumentary researchTemática socioambientalEscola técnica agrícolaPesquisa documentalIn this paper we seek to explore possible meanings and senses related socioenvironmental issues mobilized in response to the proposed curriculum in a technical-agricultural school. In this article, in particular, we have chosen to explore the statements that make references to the relationship between socio-environmental topics, the educational process, and issues related to techniques applied to agricultural practices. This is a qualitative study, grounded on documentary analysis. The analysis allowed us to show a certain tendency to encourage the use of techniques regarding the processes of mechanization and modernization of agriculture, related to the increase in agricultural productivity. There are also signs of a shift in accountability for environmental issues, as the emphasis is placed on techniques as solutions to environmental problems.Neste trabalho procuramos explorar possíveis significados e sentidos relacionados com a temática socioambiental, mobilizados a partir da proposta curricular de uma escola técnica agrícola. Neste artigo, em particular, optamos por explorar os enunciados que fazem referências à relação entre a temática socioambiental, o processo educativo e questões relativas à técnica aplicadas às práticas da agricultura. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, desenvolvida a partir da análise documental. As análises nos permitiram evidenciar certa tendência de incentivo à utilização da técnica, no que diz respeito aos processos de mecanização e modernização da agricultura, relacionados ao aumento da produtividade agrícola. Há, também, indícios de um deslocamento da responsabilidade em relação às questões ambientais, uma vez que se coloca ênfase na técnica como um caminho para a solução dos problemas ambientais.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasCAPES: 001Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP]Carvalho, Luiz Marcelo De [UNESP]2023-07-29T11:15:02Z2023-07-29T11:15:02Z2022-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220051Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/24492110.1590/1516-731320220051S1516-73132022000100249S1516-73132022000100249.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-25T06:26:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244921Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-25T06:26Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais Socio-environmental issues in the proposed curriculum for a technicalagricultural school: a critical analysis of the technical dimension in the training of future professionals |
title |
A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais |
spellingShingle |
A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP] Socio-environmental theme Agricultural technical school Documentary research Temática socioambiental Escola técnica agrícola Pesquisa documental |
title_short |
A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais |
title_full |
A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais |
title_fullStr |
A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais |
title_full_unstemmed |
A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais |
title_sort |
A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais |
author |
Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP] |
author_facet |
Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP] Carvalho, Luiz Marcelo De [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Luiz Marcelo De [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP] Carvalho, Luiz Marcelo De [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Socio-environmental theme Agricultural technical school Documentary research Temática socioambiental Escola técnica agrícola Pesquisa documental |
topic |
Socio-environmental theme Agricultural technical school Documentary research Temática socioambiental Escola técnica agrícola Pesquisa documental |
description |
In this paper we seek to explore possible meanings and senses related socioenvironmental issues mobilized in response to the proposed curriculum in a technical-agricultural school. In this article, in particular, we have chosen to explore the statements that make references to the relationship between socio-environmental topics, the educational process, and issues related to techniques applied to agricultural practices. This is a qualitative study, grounded on documentary analysis. The analysis allowed us to show a certain tendency to encourage the use of techniques regarding the processes of mechanization and modernization of agriculture, related to the increase in agricultural productivity. There are also signs of a shift in accountability for environmental issues, as the emphasis is placed on techniques as solutions to environmental problems. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-05 2023-07-29T11:15:02Z 2023-07-29T11:15:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220051 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/244921 10.1590/1516-731320220051 S1516-73132022000100249 S1516-73132022000100249.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220051 http://hdl.handle.net/11449/244921 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320220051 S1516-73132022000100249 S1516-73132022000100249.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803047114962370560 |