A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carvalho, Luiz Marcelo De [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220051
http://hdl.handle.net/11449/244921
Resumo: In this paper we seek to explore possible meanings and senses related socioenvironmental issues mobilized in response to the proposed curriculum in a technical-agricultural school. In this article, in particular, we have chosen to explore the statements that make references to the relationship between socio-environmental topics, the educational process, and issues related to techniques applied to agricultural practices. This is a qualitative study, grounded on documentary analysis. The analysis allowed us to show a certain tendency to encourage the use of techniques regarding the processes of mechanization and modernization of agriculture, related to the increase in agricultural productivity. There are also signs of a shift in accountability for environmental issues, as the emphasis is placed on techniques as solutions to environmental problems.
id UNSP_1ba376588f4722fdcfb425a831d48cbb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/244921
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionaisSocio-environmental issues in the proposed curriculum for a technicalagricultural school: a critical analysis of the technical dimension in the training of future professionalsSocio-environmental themeAgricultural technical schoolDocumentary researchTemática socioambientalEscola técnica agrícolaPesquisa documentalIn this paper we seek to explore possible meanings and senses related socioenvironmental issues mobilized in response to the proposed curriculum in a technical-agricultural school. In this article, in particular, we have chosen to explore the statements that make references to the relationship between socio-environmental topics, the educational process, and issues related to techniques applied to agricultural practices. This is a qualitative study, grounded on documentary analysis. The analysis allowed us to show a certain tendency to encourage the use of techniques regarding the processes of mechanization and modernization of agriculture, related to the increase in agricultural productivity. There are also signs of a shift in accountability for environmental issues, as the emphasis is placed on techniques as solutions to environmental problems.Neste trabalho procuramos explorar possíveis significados e sentidos relacionados com a temática socioambiental, mobilizados a partir da proposta curricular de uma escola técnica agrícola. Neste artigo, em particular, optamos por explorar os enunciados que fazem referências à relação entre a temática socioambiental, o processo educativo e questões relativas à técnica aplicadas às práticas da agricultura. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, desenvolvida a partir da análise documental. As análises nos permitiram evidenciar certa tendência de incentivo à utilização da técnica, no que diz respeito aos processos de mecanização e modernização da agricultura, relacionados ao aumento da produtividade agrícola. Há, também, indícios de um deslocamento da responsabilidade em relação às questões ambientais, uma vez que se coloca ênfase na técnica como um caminho para a solução dos problemas ambientais.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasCAPES: 001Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP]Carvalho, Luiz Marcelo De [UNESP]2023-07-29T11:15:02Z2023-07-29T11:15:02Z2022-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220051Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/24492110.1590/1516-731320220051S1516-73132022000100249S1516-73132022000100249.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-25T06:26:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244921Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-25T06:26Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais
Socio-environmental issues in the proposed curriculum for a technicalagricultural school: a critical analysis of the technical dimension in the training of future professionals
title A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais
spellingShingle A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais
Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP]
Socio-environmental theme
Agricultural technical school
Documentary research
Temática socioambiental
Escola técnica agrícola
Pesquisa documental
title_short A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais
title_full A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais
title_fullStr A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais
title_full_unstemmed A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais
title_sort A temática socioambiental na proposta curricular de uma escola técnica agrícola: análise crítica da dimensão técnica na formação dos futuros profissionais
author Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP]
author_facet Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP]
Carvalho, Luiz Marcelo De [UNESP]
author_role author
author2 Carvalho, Luiz Marcelo De [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ogawa, Fernanda Sueko [UNESP]
Carvalho, Luiz Marcelo De [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Socio-environmental theme
Agricultural technical school
Documentary research
Temática socioambiental
Escola técnica agrícola
Pesquisa documental
topic Socio-environmental theme
Agricultural technical school
Documentary research
Temática socioambiental
Escola técnica agrícola
Pesquisa documental
description In this paper we seek to explore possible meanings and senses related socioenvironmental issues mobilized in response to the proposed curriculum in a technical-agricultural school. In this article, in particular, we have chosen to explore the statements that make references to the relationship between socio-environmental topics, the educational process, and issues related to techniques applied to agricultural practices. This is a qualitative study, grounded on documentary analysis. The analysis allowed us to show a certain tendency to encourage the use of techniques regarding the processes of mechanization and modernization of agriculture, related to the increase in agricultural productivity. There are also signs of a shift in accountability for environmental issues, as the emphasis is placed on techniques as solutions to environmental problems.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-05
2023-07-29T11:15:02Z
2023-07-29T11:15:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220051
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/244921
10.1590/1516-731320220051
S1516-73132022000100249
S1516-73132022000100249.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220051
http://hdl.handle.net/11449/244921
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320220051
S1516-73132022000100249
S1516-73132022000100249.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047114962370560