Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação Especial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150192841 http://hdl.handle.net/11449/180895 |
Resumo: | Abstract:The Atendimento Educacional Especializado (AEE), in partnership with public schools, aims complementary disabled student learning in the comum school, in turn against. This study aimed to describe and analyze the contents of the referrals of teachers in public schools to the AEE, categorizing them according to sex, age, disability diagnosis, behavior problems externalizing and internalizing, disabilities learning, and others. Was contacted an institution that offers the AEE, in an interior city of São Paulo, to describe and analyze 92 referrals of children of kindergarten. The results show that most of the services performed by the AEE intended for children that do not have disabilities. In addition, 69 % of the complaints relate to externalizing behavior problems. From these data we discuss about educational practices of teachers, and alternative care for patients, whether or not students with disabilities, who have difficulties in the learning process. |
id |
UNSP_1f607e1255b89e69d89369864ee78899 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/180895 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação EspecialAnalysis of complaints of municipal directed network submitted to special educationAnálisis de las quejas de la red municipal encaminadas para la Educación EspecialBehaviorSpecial educationTeaching workAbstract:The Atendimento Educacional Especializado (AEE), in partnership with public schools, aims complementary disabled student learning in the comum school, in turn against. This study aimed to describe and analyze the contents of the referrals of teachers in public schools to the AEE, categorizing them according to sex, age, disability diagnosis, behavior problems externalizing and internalizing, disabilities learning, and others. Was contacted an institution that offers the AEE, in an interior city of São Paulo, to describe and analyze 92 referrals of children of kindergarten. The results show that most of the services performed by the AEE intended for children that do not have disabilities. In addition, 69 % of the complaints relate to externalizing behavior problems. From these data we discuss about educational practices of teachers, and alternative care for patients, whether or not students with disabilities, who have difficulties in the learning process.Resumen:La Atención Educacional Especializada (AEE), en conjunto con las escuelas públicas, tiene como objetivo complementar el aprendizaje de alumnos con deficiencia, en el contra-horario de la escuela común. Esta investigación tiene el objetivo describir y analizar el contenido de los encaminamientos de los profesores de las escuelas públicas para el AEE, categorizándolo de acuerdo con el sexo, edad, diagnóstico de deficiencia, problemas de comportamiento exterior e interior, dificultad de aprendizaje y otros. Para eso se contactó una institución que ofrece el AEE en un municipio del interior paulista y se analizaron 92 encaminamientos de niños de la enseñanza infantil. Los resultados demostraron que la mayor parte de los atendimientos realizados por el AEE se destina a niños que no poseen diagnóstico de deficiencia. Además de eso, el 69% de las quejas se refieren a problemas de comportamiento externalizados. A partir de esos datos se discute sobre prácticas educativas de profesores y alternativas de atención para alumnos con o sin deficiencia que presentan dificultades en el proceso de enseñanza-aprendizaje.Resumo:O Atendimento Educacional Especializado (AEE), em parceria com as escolas públicas, objetiva complementar a aprendizagem de alunos com deficiência, no contraturno da escola comum. Esta pesquisa objetivou descrever e analisar o conteúdo dos encaminhamentos dos professores das escolas públicas para o AEE, categorizando-o de acordo com o sexo, idade, diagnóstico de deficiência, problemas de comportamento externalizante e internalizante, dificuldade de aprendizagem e outros. Para tal contatou-se uma instituição que oferece o AEE em um município do interior paulista e foram analisados 92 encaminhamentos de crianças do ensino infantil. Os resultados demostram que a maior parte dos atendimentos realizados pelo AEE destina-se a crianças que não possuem diagnóstico de deficiência. Além disso, 69% das queixas referem-se a problemas de comportamento externalizantes. A partir de tais dados discute-se sobre práticas educativas de professores e alternativas de atendimento para alunos com ou sem deficiência que apresentam dificuldades no processo de ensino-aprendizagem.Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, UnespFaculdade de Ciências, Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, UnespPrograma de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, UnespFaculdade de Ciências, Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, UnespAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Guerra, Bárbara Trevizan [UNESP]Rovaris, Jéssica Aline [UNESP]Mariano, Marília [UNESP]Guidugli, Priscila Meireles [UNESP]Rosanti, Sofia [UNESP]Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP]2018-12-11T17:25:59Z2018-11-12T17:26:36Z2018-12-11T17:25:59Z2018-11-12T17:26:36Z2015-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article321-328application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150192841Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 19, n. 2, p. 321-328, 2015.2175-35391413-8557http://hdl.handle.net/11449/18089510.1590/2175-353920150192841S1413-855720150002003212-s2.0-84945260214S1413-85572015000200321.pdfScopusSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,2250,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/180895Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:38:21.936445Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação Especial Analysis of complaints of municipal directed network submitted to special education Análisis de las quejas de la red municipal encaminadas para la Educación Especial |
title |
Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação Especial |
spellingShingle |
Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação Especial Guerra, Bárbara Trevizan [UNESP] Behavior Special education Teaching work |
title_short |
Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação Especial |
title_full |
Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação Especial |
title_fullStr |
Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação Especial |
title_full_unstemmed |
Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação Especial |
title_sort |
Análise das queixas da rede municipal encaminhadas para a Educação Especial |
author |
Guerra, Bárbara Trevizan [UNESP] |
author_facet |
Guerra, Bárbara Trevizan [UNESP] Rovaris, Jéssica Aline [UNESP] Mariano, Marília [UNESP] Guidugli, Priscila Meireles [UNESP] Rosanti, Sofia [UNESP] Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Rovaris, Jéssica Aline [UNESP] Mariano, Marília [UNESP] Guidugli, Priscila Meireles [UNESP] Rosanti, Sofia [UNESP] Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP] |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerra, Bárbara Trevizan [UNESP] Rovaris, Jéssica Aline [UNESP] Mariano, Marília [UNESP] Guidugli, Priscila Meireles [UNESP] Rosanti, Sofia [UNESP] Bolsoni-Silva, Alessandra Turini [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Behavior Special education Teaching work |
topic |
Behavior Special education Teaching work |
description |
Abstract:The Atendimento Educacional Especializado (AEE), in partnership with public schools, aims complementary disabled student learning in the comum school, in turn against. This study aimed to describe and analyze the contents of the referrals of teachers in public schools to the AEE, categorizing them according to sex, age, disability diagnosis, behavior problems externalizing and internalizing, disabilities learning, and others. Was contacted an institution that offers the AEE, in an interior city of São Paulo, to describe and analyze 92 referrals of children of kindergarten. The results show that most of the services performed by the AEE intended for children that do not have disabilities. In addition, 69 % of the complaints relate to externalizing behavior problems. From these data we discuss about educational practices of teachers, and alternative care for patients, whether or not students with disabilities, who have difficulties in the learning process. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-01 2018-12-11T17:25:59Z 2018-11-12T17:26:36Z 2018-12-11T17:25:59Z 2018-11-12T17:26:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150192841 Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 19, n. 2, p. 321-328, 2015. 2175-3539 1413-8557 http://hdl.handle.net/11449/180895 10.1590/2175-353920150192841 S1413-85572015000200321 2-s2.0-84945260214 S1413-85572015000200321.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150192841 http://hdl.handle.net/11449/180895 |
identifier_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 19, n. 2, p. 321-328, 2015. 2175-3539 1413-8557 10.1590/2175-353920150192841 S1413-85572015000200321 2-s2.0-84945260214 S1413-85572015000200321.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional 0,225 0,225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
321-328 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scopus SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129099376361472 |