Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Maria Valéria [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Rodrigues, Matheus Bortolote [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.saberesemperspectiva.com.br/index.php/saberesemperspectiva/article/view/v4n8art2
http://hdl.handle.net/11449/114818
Resumo: This work is the result od action research carried out by the group PIBID-Sociology of Marilia. The research is in progress and has its goal the development of didatic-pedagogical practices to the teaching of Sociology with High School students, as well didactic material support, based on historical and cultural theory, with special emphasis in Leontiev (theory of activity) and Galperin (theory of stage-by-stage formation of mental actions). The development of this research is necessary, among many other things, due to the non-consolidation of the discipline in the Brazilian curriculum design, which led to a shortagr of accumulation of materials in this area of knowledge. In this way, the text we present is supported by these authors, having as basis for formation of concepts from the objective actions of human beings - in this case the students. Besides, it assumes that the education and the teaching/learning process can only fulfill the role of human development propulsion, when this process happens as an intentional action of subjects, so that they appropriate and give a new meaning to the concept/knowledge historical-socially created, necessary to them.
id UNSP_21335b602518be7952afbe3c3391897c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114818
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógicoTeaching of sociology and the contributions of Leontiev and Galperin for preparation of material educational-learningThis work is the result od action research carried out by the group PIBID-Sociology of Marilia. The research is in progress and has its goal the development of didatic-pedagogical practices to the teaching of Sociology with High School students, as well didactic material support, based on historical and cultural theory, with special emphasis in Leontiev (theory of activity) and Galperin (theory of stage-by-stage formation of mental actions). The development of this research is necessary, among many other things, due to the non-consolidation of the discipline in the Brazilian curriculum design, which led to a shortagr of accumulation of materials in this area of knowledge. In this way, the text we present is supported by these authors, having as basis for formation of concepts from the objective actions of human beings - in this case the students. Besides, it assumes that the education and the teaching/learning process can only fulfill the role of human development propulsion, when this process happens as an intentional action of subjects, so that they appropriate and give a new meaning to the concept/knowledge historical-socially created, necessary to them.O presente trabalho é resultado da pesquisa­ação realizado pelo grupo PIBID­ Sociologia de Marília. A pesquisa encontra­se em andamento e tem como objetivo o desenvolvimento de atividades didático­pedagógicas para o ensino de Sociologia com estudantes do Ensino Médio, bem como de materias didático de apoio, baseados na teoria Histórico­Cultural, com especial ênfase em Leontiev (a partir da Teoria da Atividade). Com a perspectiva de melhor compreender os trabalhos realizados, seguem­se as análises com a utilização das contribuições de Galperin (com a Teoria da Formação por Etapa das Ações Mentais). O desenvolvimento desta pesquisa se faz necessário, entre muitas coisas, devido a não consolidação da disciplina nas grades curriculares brasileiras, o que levou a uma escassez de acúmulos de materiais nessa área do conhecimento. Dessa forma, o texto apóia­ se nesses autores, tendo como base a formação de conceitos a partir das ações objetivas dos seres humanos – neste caso os estudantes. Ele sustenta, ainda, que a educação e o processo de ensino/aprendizagem só poderão cumprir o papel de propulsora do desenvolvimento humano, quando esse processo se der a partir da ação intencional dos sujeitos, de maneira a fazer com que os mesmos, se apropriem e ressignifiquem o conceito/conhecimento histórico­socialmente criado, que lhes seja necessário.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Sociologia e Antropologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, nº 737, Campus Unievrsitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Sociologia e Antropologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, nº 737, Campus Unievrsitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Maria Valéria [UNESP]Rodrigues, Matheus Bortolote [UNESP]2015-02-24T13:57:30Z2015-02-24T13:57:30Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article35-50application/pdfhttp://www.saberesemperspectiva.com.br/index.php/saberesemperspectiva/article/view/v4n8art2Saberes em Perspectiva, v. 4, n. 8, p. 35-50, 2014.2237-7891http://hdl.handle.net/11449/114818ISSN22377891-2014-04-08-35-50.pdf10464460441106920000-0002-9142-2131Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSaberes em Perspectivainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-07T06:31:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114818Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-07T06:31:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico
Teaching of sociology and the contributions of Leontiev and Galperin for preparation of material educational-learning
title Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico
spellingShingle Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico
Barbosa, Maria Valéria [UNESP]
title_short Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico
title_full Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico
title_fullStr Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico
title_full_unstemmed Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico
title_sort Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico
author Barbosa, Maria Valéria [UNESP]
author_facet Barbosa, Maria Valéria [UNESP]
Rodrigues, Matheus Bortolote [UNESP]
author_role author
author2 Rodrigues, Matheus Bortolote [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Maria Valéria [UNESP]
Rodrigues, Matheus Bortolote [UNESP]
description This work is the result od action research carried out by the group PIBID-Sociology of Marilia. The research is in progress and has its goal the development of didatic-pedagogical practices to the teaching of Sociology with High School students, as well didactic material support, based on historical and cultural theory, with special emphasis in Leontiev (theory of activity) and Galperin (theory of stage-by-stage formation of mental actions). The development of this research is necessary, among many other things, due to the non-consolidation of the discipline in the Brazilian curriculum design, which led to a shortagr of accumulation of materials in this area of knowledge. In this way, the text we present is supported by these authors, having as basis for formation of concepts from the objective actions of human beings - in this case the students. Besides, it assumes that the education and the teaching/learning process can only fulfill the role of human development propulsion, when this process happens as an intentional action of subjects, so that they appropriate and give a new meaning to the concept/knowledge historical-socially created, necessary to them.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:30Z
2015-02-24T13:57:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.saberesemperspectiva.com.br/index.php/saberesemperspectiva/article/view/v4n8art2
Saberes em Perspectiva, v. 4, n. 8, p. 35-50, 2014.
2237-7891
http://hdl.handle.net/11449/114818
ISSN22377891-2014-04-08-35-50.pdf
1046446044110692
0000-0002-9142-2131
url http://www.saberesemperspectiva.com.br/index.php/saberesemperspectiva/article/view/v4n8art2
http://hdl.handle.net/11449/114818
identifier_str_mv Saberes em Perspectiva, v. 4, n. 8, p. 35-50, 2014.
2237-7891
ISSN22377891-2014-04-08-35-50.pdf
1046446044110692
0000-0002-9142-2131
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Saberes em Perspectiva
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 35-50
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650197175140352