Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.saberesemperspectiva.com.br/index.php/saberesemperspectiva/article/view/v4n8art2 http://hdl.handle.net/11449/114818 |
Resumo: | This work is the result od action research carried out by the group PIBID-Sociology of Marilia. The research is in progress and has its goal the development of didatic-pedagogical practices to the teaching of Sociology with High School students, as well didactic material support, based on historical and cultural theory, with special emphasis in Leontiev (theory of activity) and Galperin (theory of stage-by-stage formation of mental actions). The development of this research is necessary, among many other things, due to the non-consolidation of the discipline in the Brazilian curriculum design, which led to a shortagr of accumulation of materials in this area of knowledge. In this way, the text we present is supported by these authors, having as basis for formation of concepts from the objective actions of human beings - in this case the students. Besides, it assumes that the education and the teaching/learning process can only fulfill the role of human development propulsion, when this process happens as an intentional action of subjects, so that they appropriate and give a new meaning to the concept/knowledge historical-socially created, necessary to them. |
id |
UNSP_21335b602518be7952afbe3c3391897c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114818 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógicoTeaching of sociology and the contributions of Leontiev and Galperin for preparation of material educational-learningThis work is the result od action research carried out by the group PIBID-Sociology of Marilia. The research is in progress and has its goal the development of didatic-pedagogical practices to the teaching of Sociology with High School students, as well didactic material support, based on historical and cultural theory, with special emphasis in Leontiev (theory of activity) and Galperin (theory of stage-by-stage formation of mental actions). The development of this research is necessary, among many other things, due to the non-consolidation of the discipline in the Brazilian curriculum design, which led to a shortagr of accumulation of materials in this area of knowledge. In this way, the text we present is supported by these authors, having as basis for formation of concepts from the objective actions of human beings - in this case the students. Besides, it assumes that the education and the teaching/learning process can only fulfill the role of human development propulsion, when this process happens as an intentional action of subjects, so that they appropriate and give a new meaning to the concept/knowledge historical-socially created, necessary to them.O presente trabalho é resultado da pesquisaação realizado pelo grupo PIBID Sociologia de Marília. A pesquisa encontrase em andamento e tem como objetivo o desenvolvimento de atividades didáticopedagógicas para o ensino de Sociologia com estudantes do Ensino Médio, bem como de materias didático de apoio, baseados na teoria HistóricoCultural, com especial ênfase em Leontiev (a partir da Teoria da Atividade). Com a perspectiva de melhor compreender os trabalhos realizados, seguemse as análises com a utilização das contribuições de Galperin (com a Teoria da Formação por Etapa das Ações Mentais). O desenvolvimento desta pesquisa se faz necessário, entre muitas coisas, devido a não consolidação da disciplina nas grades curriculares brasileiras, o que levou a uma escassez de acúmulos de materiais nessa área do conhecimento. Dessa forma, o texto apóia se nesses autores, tendo como base a formação de conceitos a partir das ações objetivas dos seres humanos – neste caso os estudantes. Ele sustenta, ainda, que a educação e o processo de ensino/aprendizagem só poderão cumprir o papel de propulsora do desenvolvimento humano, quando esse processo se der a partir da ação intencional dos sujeitos, de maneira a fazer com que os mesmos, se apropriem e ressignifiquem o conceito/conhecimento históricosocialmente criado, que lhes seja necessário.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Sociologia e Antropologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, nº 737, Campus Unievrsitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Sociologia e Antropologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, nº 737, Campus Unievrsitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Maria Valéria [UNESP]Rodrigues, Matheus Bortolote [UNESP]2015-02-24T13:57:30Z2015-02-24T13:57:30Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article35-50application/pdfhttp://www.saberesemperspectiva.com.br/index.php/saberesemperspectiva/article/view/v4n8art2Saberes em Perspectiva, v. 4, n. 8, p. 35-50, 2014.2237-7891http://hdl.handle.net/11449/114818ISSN22377891-2014-04-08-35-50.pdf10464460441106920000-0002-9142-2131Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSaberes em Perspectivainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T19:07:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114818Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T19:07:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico Teaching of sociology and the contributions of Leontiev and Galperin for preparation of material educational-learning |
title |
Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico |
spellingShingle |
Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico Barbosa, Maria Valéria [UNESP] |
title_short |
Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico |
title_full |
Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico |
title_fullStr |
Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico |
title_full_unstemmed |
Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico |
title_sort |
Ensino de Sociologia e as Contribuições de Leontiev e Galperin para Elaboração de Material Didático-pedagógico |
author |
Barbosa, Maria Valéria [UNESP] |
author_facet |
Barbosa, Maria Valéria [UNESP] Rodrigues, Matheus Bortolote [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Matheus Bortolote [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Maria Valéria [UNESP] Rodrigues, Matheus Bortolote [UNESP] |
description |
This work is the result od action research carried out by the group PIBID-Sociology of Marilia. The research is in progress and has its goal the development of didatic-pedagogical practices to the teaching of Sociology with High School students, as well didactic material support, based on historical and cultural theory, with special emphasis in Leontiev (theory of activity) and Galperin (theory of stage-by-stage formation of mental actions). The development of this research is necessary, among many other things, due to the non-consolidation of the discipline in the Brazilian curriculum design, which led to a shortagr of accumulation of materials in this area of knowledge. In this way, the text we present is supported by these authors, having as basis for formation of concepts from the objective actions of human beings - in this case the students. Besides, it assumes that the education and the teaching/learning process can only fulfill the role of human development propulsion, when this process happens as an intentional action of subjects, so that they appropriate and give a new meaning to the concept/knowledge historical-socially created, necessary to them. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:57:30Z 2015-02-24T13:57:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.saberesemperspectiva.com.br/index.php/saberesemperspectiva/article/view/v4n8art2 Saberes em Perspectiva, v. 4, n. 8, p. 35-50, 2014. 2237-7891 http://hdl.handle.net/11449/114818 ISSN22377891-2014-04-08-35-50.pdf 1046446044110692 0000-0002-9142-2131 |
url |
http://www.saberesemperspectiva.com.br/index.php/saberesemperspectiva/article/view/v4n8art2 http://hdl.handle.net/11449/114818 |
identifier_str_mv |
Saberes em Perspectiva, v. 4, n. 8, p. 35-50, 2014. 2237-7891 ISSN22377891-2014-04-08-35-50.pdf 1046446044110692 0000-0002-9142-2131 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Saberes em Perspectiva |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
35-50 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128196315447296 |