Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreiro, Iraide Marques de Freitas [UNESP]
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/174
http://hdl.handle.net/11449/143313
Resumo: We report the work developed in two public schools of Assis involving, on the one hand, students from the fifth to the twelfth grade and, on the other hand, work developed by 3rd year Psychology students during a teacher training practice held under the supervision of a professor of Psychology. At college level, the content was developed by means of reflexive action linked to educational practices which foster changes, acquisition of values and attitudes by elementary and high school students. The syllabus for that course was worked up taking into consideration the needs felt by those students in broach topics such as respect, justice, violence, solidarity, family friendship, adolescency, sexuality, dating, pregnancy, abortion, drugs, and STDs. Thematic Workshops were used as one of the strategies to develop the syllabus content and the courses at issue were taught by two college training students in each class, during a one-hour class a week. At the end of the course, the college students have managed to master the issues listed above, showing more confidence and propriety.
id UNSP_21f9bf85225196fb2f7671b80ef7f6b9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/143313
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiênciaAcquisition of values and identity by teenagers: an experienceAcquisition of valuesAttitudesIdentityAdolescencyHumanasEducaçãoFormação de valoresAtitudesIdentidadeAdolescênciaWe report the work developed in two public schools of Assis involving, on the one hand, students from the fifth to the twelfth grade and, on the other hand, work developed by 3rd year Psychology students during a teacher training practice held under the supervision of a professor of Psychology. At college level, the content was developed by means of reflexive action linked to educational practices which foster changes, acquisition of values and attitudes by elementary and high school students. The syllabus for that course was worked up taking into consideration the needs felt by those students in broach topics such as respect, justice, violence, solidarity, family friendship, adolescency, sexuality, dating, pregnancy, abortion, drugs, and STDs. Thematic Workshops were used as one of the strategies to develop the syllabus content and the courses at issue were taught by two college training students in each class, during a one-hour class a week. At the end of the course, the college students have managed to master the issues listed above, showing more confidence and propriety.Relata-se a experiência do trabalho desenvolvido em duas escolas estaduais na cidade de Assis, com alunos da 5a série ao colegial, como parte das atividades de estágio junto à disciplina de Prática de Ensino de Psicologia, ministrada aos alunos do 3o ano do curso de Psicologia. Na forma de curso, o conteúdo foi desenvolvido por meio de ações reflexivas vinculadas a práticas educativas favorecedoras de mudanças e da aquisição de novos valores e atitudes entre os alunos das escolas. O programa foi montado a partir das demandas apresentadas no início do ano pelos alunos, tais como: respeito, justiça, violência, solidariedade, família, amizade, adolescência, sexualidade, namoro, gravidez, aborto, violência, drogas e DSTs. Valendo-se de Oficinas Temáticas, como uma das estratégias para trabalhar os conteúdos, o curso foi ministrado por dois estagiários em cada classe, durante uma hora aula semanal, no decorrer do ano. Ao término do curso, os alunos têm se expressado com maior tranqüilidade e propriedade sobre os temas tratados.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Barreiro, Iraide Marques de Freitas [UNESP]2016-08-24T12:44:08Z2016-08-24T12:44:08Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article184-189application/pdfhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/174Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 2, p. 184-189, 2004.1679-4605http://hdl.handle.net/11449/143313ISSN1679-4605-2004-01-02-184-189.pdfPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ciência em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/143313Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:24:47.093784Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiência
Acquisition of values and identity by teenagers: an experience
title Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiência
spellingShingle Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiência
Barreiro, Iraide Marques de Freitas [UNESP]
Acquisition of values
Attitudes
Identity
Adolescency
Humanas
Educação
Formação de valores
Atitudes
Identidade
Adolescência
title_short Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiência
title_full Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiência
title_fullStr Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiência
title_full_unstemmed Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiência
title_sort Formação de valores e identidade na adolescência: uma experiência
author Barreiro, Iraide Marques de Freitas [UNESP]
author_facet Barreiro, Iraide Marques de Freitas [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreiro, Iraide Marques de Freitas [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Acquisition of values
Attitudes
Identity
Adolescency
Humanas
Educação
Formação de valores
Atitudes
Identidade
Adolescência
topic Acquisition of values
Attitudes
Identity
Adolescency
Humanas
Educação
Formação de valores
Atitudes
Identidade
Adolescência
description We report the work developed in two public schools of Assis involving, on the one hand, students from the fifth to the twelfth grade and, on the other hand, work developed by 3rd year Psychology students during a teacher training practice held under the supervision of a professor of Psychology. At college level, the content was developed by means of reflexive action linked to educational practices which foster changes, acquisition of values and attitudes by elementary and high school students. The syllabus for that course was worked up taking into consideration the needs felt by those students in broach topics such as respect, justice, violence, solidarity, family friendship, adolescency, sexuality, dating, pregnancy, abortion, drugs, and STDs. Thematic Workshops were used as one of the strategies to develop the syllabus content and the courses at issue were taught by two college training students in each class, during a one-hour class a week. At the end of the course, the college students have managed to master the issues listed above, showing more confidence and propriety.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004
2016-08-24T12:44:08Z
2016-08-24T12:44:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/174
Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 2, p. 184-189, 2004.
1679-4605
http://hdl.handle.net/11449/143313
ISSN1679-4605-2004-01-02-184-189.pdf
url http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/174
http://hdl.handle.net/11449/143313
identifier_str_mv Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 2, p. 184-189, 2004.
1679-4605
ISSN1679-4605-2004-01-02-184-189.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ciência em Extensão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 184-189
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129425497128960