Valores e atitudes na formação de docentes de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Marinalva Lopes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Delma Ferreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351
Resumo: The paper is the result of a qualitative research carried out in 2020. The aim was to know the attitudes and values ​​that underlie the educational relationship of university professors who work with the training of future Mathematics teachers. For the production of information, semi-structured interviews were used, with the collaboration of three professors from the Degree in Mathematics at the Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). The analysis of the corpus was carried out based on the content analysis technique, in its thematic version. The findings indicate that the educational relationship of the teachers is based on the following humanistic values ​​and attitudes: ethics, justice, lovingness, openness to dialogue, empathy, active listening and respect for students. Such attitudes and values, capable of transforming reality, were defended by Paulo Freire throughout his life. Keywords: Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training.
id UESB-8_649730c0bfddd40d8c63dba35fa50a72
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9351
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Valores e atitudes na formação de docentes de matemáticaValues and attitudes in the training of teachers of mathematicsValores.Atitudes.Paulo Freire.Formação de professoresValues.Attitudes.Paulo Freire.Teacher training.The paper is the result of a qualitative research carried out in 2020. The aim was to know the attitudes and values ​​that underlie the educational relationship of university professors who work with the training of future Mathematics teachers. For the production of information, semi-structured interviews were used, with the collaboration of three professors from the Degree in Mathematics at the Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). The analysis of the corpus was carried out based on the content analysis technique, in its thematic version. The findings indicate that the educational relationship of the teachers is based on the following humanistic values ​​and attitudes: ethics, justice, lovingness, openness to dialogue, empathy, active listening and respect for students. Such attitudes and values, capable of transforming reality, were defended by Paulo Freire throughout his life. Keywords: Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training.O texto é resultado de uma pesquisa de delineamento qualitativo, desenvolvida em 2020. Teve-se por objetivo conhecer atitudes e valores que fundamentam a relação educativa de professores universitários que trabalham com a formação de futuros docentes de Matemática. Na produção das informações foram usadas entrevistas semiestruturadas com a colaboração de três professores do Curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Para análise do corpus inspirou-se na técnica análise do conteúdo, em sua versão temática. Os achados indicam que a relação educativa dos docentes se pauta nos seguintes valores e atitudes humanísticos, tais como: ética, justiça, amorosidade, abertura ao diálogo, empatia, escuta ativa e respeito aos estudantes. Tais atitudes e valores, capazes de transformar a realidade, foram defendidos por Paulo Freire ao longo da sua vida. Palavras-chave: Valores. Atitudes. Paulo Freire. Formação de professoresEdições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/935110.22481/riduesb.v6i2.9351Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 603-6192525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351/6422Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Marinalva LopesOliveira, Delma Ferreira de2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9351Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
Values and attitudes in the training of teachers of mathematics
title Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
spellingShingle Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
Ribeiro, Marinalva Lopes
Valores.
Atitudes.
Paulo Freire.
Formação de professores
Values.
Attitudes.
Paulo Freire.
Teacher training.
title_short Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
title_full Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
title_fullStr Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
title_full_unstemmed Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
title_sort Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
author Ribeiro, Marinalva Lopes
author_facet Ribeiro, Marinalva Lopes
Oliveira, Delma Ferreira de
author_role author
author2 Oliveira, Delma Ferreira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Marinalva Lopes
Oliveira, Delma Ferreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Valores.
Atitudes.
Paulo Freire.
Formação de professores
Values.
Attitudes.
Paulo Freire.
Teacher training.
topic Valores.
Atitudes.
Paulo Freire.
Formação de professores
Values.
Attitudes.
Paulo Freire.
Teacher training.
description The paper is the result of a qualitative research carried out in 2020. The aim was to know the attitudes and values ​​that underlie the educational relationship of university professors who work with the training of future Mathematics teachers. For the production of information, semi-structured interviews were used, with the collaboration of three professors from the Degree in Mathematics at the Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). The analysis of the corpus was carried out based on the content analysis technique, in its thematic version. The findings indicate that the educational relationship of the teachers is based on the following humanistic values ​​and attitudes: ethics, justice, lovingness, openness to dialogue, empathy, active listening and respect for students. Such attitudes and values, capable of transforming reality, were defended by Paulo Freire throughout his life. Keywords: Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351
10.22481/riduesb.v6i2.9351
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i2.9351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351/6422
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 603-619
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188064079872