Valores e atitudes na formação de docentes de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351 |
Resumo: | The paper is the result of a qualitative research carried out in 2020. The aim was to know the attitudes and values that underlie the educational relationship of university professors who work with the training of future Mathematics teachers. For the production of information, semi-structured interviews were used, with the collaboration of three professors from the Degree in Mathematics at the Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). The analysis of the corpus was carried out based on the content analysis technique, in its thematic version. The findings indicate that the educational relationship of the teachers is based on the following humanistic values and attitudes: ethics, justice, lovingness, openness to dialogue, empathy, active listening and respect for students. Such attitudes and values, capable of transforming reality, were defended by Paulo Freire throughout his life. Keywords: Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training. |
id |
UESB-8_649730c0bfddd40d8c63dba35fa50a72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9351 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Valores e atitudes na formação de docentes de matemáticaValues and attitudes in the training of teachers of mathematicsValores.Atitudes.Paulo Freire.Formação de professoresValues.Attitudes.Paulo Freire.Teacher training.The paper is the result of a qualitative research carried out in 2020. The aim was to know the attitudes and values that underlie the educational relationship of university professors who work with the training of future Mathematics teachers. For the production of information, semi-structured interviews were used, with the collaboration of three professors from the Degree in Mathematics at the Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). The analysis of the corpus was carried out based on the content analysis technique, in its thematic version. The findings indicate that the educational relationship of the teachers is based on the following humanistic values and attitudes: ethics, justice, lovingness, openness to dialogue, empathy, active listening and respect for students. Such attitudes and values, capable of transforming reality, were defended by Paulo Freire throughout his life. Keywords: Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training.O texto é resultado de uma pesquisa de delineamento qualitativo, desenvolvida em 2020. Teve-se por objetivo conhecer atitudes e valores que fundamentam a relação educativa de professores universitários que trabalham com a formação de futuros docentes de Matemática. Na produção das informações foram usadas entrevistas semiestruturadas com a colaboração de três professores do Curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Para análise do corpus inspirou-se na técnica análise do conteúdo, em sua versão temática. Os achados indicam que a relação educativa dos docentes se pauta nos seguintes valores e atitudes humanísticos, tais como: ética, justiça, amorosidade, abertura ao diálogo, empatia, escuta ativa e respeito aos estudantes. Tais atitudes e valores, capazes de transformar a realidade, foram defendidos por Paulo Freire ao longo da sua vida. Palavras-chave: Valores. Atitudes. Paulo Freire. Formação de professoresEdições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/935110.22481/riduesb.v6i2.9351Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 603-6192525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351/6422Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Marinalva LopesOliveira, Delma Ferreira de2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9351Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Valores e atitudes na formação de docentes de matemática Values and attitudes in the training of teachers of mathematics |
title |
Valores e atitudes na formação de docentes de matemática |
spellingShingle |
Valores e atitudes na formação de docentes de matemática Ribeiro, Marinalva Lopes Valores. Atitudes. Paulo Freire. Formação de professores Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training. |
title_short |
Valores e atitudes na formação de docentes de matemática |
title_full |
Valores e atitudes na formação de docentes de matemática |
title_fullStr |
Valores e atitudes na formação de docentes de matemática |
title_full_unstemmed |
Valores e atitudes na formação de docentes de matemática |
title_sort |
Valores e atitudes na formação de docentes de matemática |
author |
Ribeiro, Marinalva Lopes |
author_facet |
Ribeiro, Marinalva Lopes Oliveira, Delma Ferreira de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Delma Ferreira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Marinalva Lopes Oliveira, Delma Ferreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Valores. Atitudes. Paulo Freire. Formação de professores Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training. |
topic |
Valores. Atitudes. Paulo Freire. Formação de professores Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training. |
description |
The paper is the result of a qualitative research carried out in 2020. The aim was to know the attitudes and values that underlie the educational relationship of university professors who work with the training of future Mathematics teachers. For the production of information, semi-structured interviews were used, with the collaboration of three professors from the Degree in Mathematics at the Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). The analysis of the corpus was carried out based on the content analysis technique, in its thematic version. The findings indicate that the educational relationship of the teachers is based on the following humanistic values and attitudes: ethics, justice, lovingness, openness to dialogue, empathy, active listening and respect for students. Such attitudes and values, capable of transforming reality, were defended by Paulo Freire throughout his life. Keywords: Values. Attitudes. Paulo Freire. Teacher training. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351 10.22481/riduesb.v6i2.9351 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v6i2.9351 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9351/6422 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 603-619 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188064079872 |