Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nozaki, Joice Mayumi
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP], Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.14244/198271991175
http://hdl.handle.net/11449/135746
Resumo: In the initial training of graduate courses in Physical Education, especially in public institutions, the university extension has been shown to be an increasing and diversified space of projects and activities that every day include a larger number of graduates as fellows and/or volunteers. In such projects, concrete experiences of action are highlighted, which are organized and supervised by a coordinator teacher, and they may be materialized as a fertile space for teacher training. Therefore, this study aimed to examine the implications of a university extension project in the initial training of the teachers and in the role of physical education teacher. The methodology was based on a qualitative exploratory research that used the questionnaire as a collection technique. Six PE teachers participated in the study, and, when they were students graduate, they attended the same university extension project. The main reflections brought by the survey were found in three types of analysis, namely: Approach, organization and construction of pedagogical practice; Group work in training; Articulation between initial training and professional performance. In general, the survey identified the university extension as an essential and enriching process of initial training for teachers and professional practice in teaching Physical Education.
id UNSP_25d2af84ad04fdf5f948b3204c9614d3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135746
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação FísicaFormative evidences of university extension in Physical Education teachingUniversity extensionTeacher trainingPhysical educationDegreeExtensão universitáriaFormação docenteEducação físicaLicenciaturaIn the initial training of graduate courses in Physical Education, especially in public institutions, the university extension has been shown to be an increasing and diversified space of projects and activities that every day include a larger number of graduates as fellows and/or volunteers. In such projects, concrete experiences of action are highlighted, which are organized and supervised by a coordinator teacher, and they may be materialized as a fertile space for teacher training. Therefore, this study aimed to examine the implications of a university extension project in the initial training of the teachers and in the role of physical education teacher. The methodology was based on a qualitative exploratory research that used the questionnaire as a collection technique. Six PE teachers participated in the study, and, when they were students graduate, they attended the same university extension project. The main reflections brought by the survey were found in three types of analysis, namely: Approach, organization and construction of pedagogical practice; Group work in training; Articulation between initial training and professional performance. In general, the survey identified the university extension as an essential and enriching process of initial training for teachers and professional practice in teaching Physical Education.Na formação inicial dos cursos de licenciatura em Educação Física, especialmente nas instituições públicas, a extensão universitária tem se evidenciado como um espaço crescente e diversificado de projetos e atividades que vem a cada dia incluindo um número maior de graduandos como bolsistas e/ou voluntários. Em tais projetos são evidenciadas experiências concretas de ação que são organizadas e orientadas por um professor coordenador, podendo se materializar como espaço fértil para a formação docente. Sendo assim, essa pesquisa teve como objetivo analisar as implicações de um projeto de extensão universitária na formação inicial do licenciado e na atuação do professor de Educação Física. A metodologia se pautou por uma pesquisa qualitativa de caráter exploratório que utilizou o questionário como técnica de coleta. Os participantes do estudo foram seis professores de Educação Física que, quando alunos da graduação, participaram de um mesmo projeto de extensão universitária. As principais reflexões trazidas pela pesquisa foram evidenciadas em três categorias de análise, a saber: Aproximação, organização e construção da prática pedagógica; O trabalho em grupo na formação; Articulação entre formação inicial e atuação profissional. Em linhas gerais, a pesquisa identificou a extensão universitária como um processo essencial e enriquecedor da formação inicial dos licenciados e da atuação profissional docente em Educação Física.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, S/N, Vargem Limpa, CEP 17000-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, S/N, Vargem Limpa, CEP 17000-000, SP, BrasilUniversidade Nove de Julho (UNINOVE)SESCUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nozaki, Joice MayumiFerreira, Lílian Aparecida [UNESP]Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]2016-03-02T13:04:15Z2016-03-02T13:04:15Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article228-241application/pdfhttp://dx.doi.org/10.14244/198271991175Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 1, p. 228-241, 2015.1982-7199http://hdl.handle.net/11449/13574610.14244/198271991175ISSN1982-7199-2015-09-01-228-241.pdf55936523767128293688201307883799Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Eletrônica de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:53:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135746Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T18:53:10Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física
Formative evidences of university extension in Physical Education teaching
title Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física
spellingShingle Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física
Nozaki, Joice Mayumi
University extension
Teacher training
Physical education
Degree
Extensão universitária
Formação docente
Educação física
Licenciatura
title_short Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física
title_full Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física
title_fullStr Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física
title_full_unstemmed Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física
title_sort Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física
author Nozaki, Joice Mayumi
author_facet Nozaki, Joice Mayumi
Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
author_role author
author2 Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
SESC
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Nozaki, Joice Mayumi
Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv University extension
Teacher training
Physical education
Degree
Extensão universitária
Formação docente
Educação física
Licenciatura
topic University extension
Teacher training
Physical education
Degree
Extensão universitária
Formação docente
Educação física
Licenciatura
description In the initial training of graduate courses in Physical Education, especially in public institutions, the university extension has been shown to be an increasing and diversified space of projects and activities that every day include a larger number of graduates as fellows and/or volunteers. In such projects, concrete experiences of action are highlighted, which are organized and supervised by a coordinator teacher, and they may be materialized as a fertile space for teacher training. Therefore, this study aimed to examine the implications of a university extension project in the initial training of the teachers and in the role of physical education teacher. The methodology was based on a qualitative exploratory research that used the questionnaire as a collection technique. Six PE teachers participated in the study, and, when they were students graduate, they attended the same university extension project. The main reflections brought by the survey were found in three types of analysis, namely: Approach, organization and construction of pedagogical practice; Group work in training; Articulation between initial training and professional performance. In general, the survey identified the university extension as an essential and enriching process of initial training for teachers and professional practice in teaching Physical Education.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2016-03-02T13:04:15Z
2016-03-02T13:04:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.14244/198271991175
Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 1, p. 228-241, 2015.
1982-7199
http://hdl.handle.net/11449/135746
10.14244/198271991175
ISSN1982-7199-2015-09-01-228-241.pdf
5593652376712829
3688201307883799
url http://dx.doi.org/10.14244/198271991175
http://hdl.handle.net/11449/135746
identifier_str_mv Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 1, p. 228-241, 2015.
1982-7199
10.14244/198271991175
ISSN1982-7199-2015-09-01-228-241.pdf
5593652376712829
3688201307883799
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 228-241
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046375519158272