A concepção de criança e alei de nove anos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta, Carolina Caires [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.assis.unesp.br/revpsico/index.php/revista/article/view/67
http://hdl.handle.net/11449/126933
Resumo: The historical analysis of the conception of child is essential to understand the speeches, public policies and actions that are set aside for them. The 20th century ´ social-economic changes and the consequent need for women's work produced a restructuring not only in the family, but also in the care and attention focused on childhood. The present article under the perspective of Cultural-historical approach aims to make a reflection about the conception of child in the educational context, especially in the face of recent public policies that favor education´s advance in state schools. Besides, they also intend to point out some consequences and possible problems that may arise with their implementation and discuss the implications for the teacher´s organization of methodological practice and the relationship between development and learning.
id UNSP_2766c0d53d8b8510420d523cb697692b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126933
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A concepção de criança e alei de nove anosThe conception of child and the nine years’lawBasic education of 9 yearsConception of ChildAnticipation of schoolingHistorical-cultural perspectiveEnsino Fundamental de 9 anosConcepção de criançaAntecipação da escolaridadeEnfoque Histórico-CulturalThe historical analysis of the conception of child is essential to understand the speeches, public policies and actions that are set aside for them. The 20th century ´ social-economic changes and the consequent need for women's work produced a restructuring not only in the family, but also in the care and attention focused on childhood. The present article under the perspective of Cultural-historical approach aims to make a reflection about the conception of child in the educational context, especially in the face of recent public policies that favor education´s advance in state schools. Besides, they also intend to point out some consequences and possible problems that may arise with their implementation and discuss the implications for the teacher´s organization of methodological practice and the relationship between development and learning.A análise histórica da concepção de criança é indispensável para se compreender os discursos, as políticas públicas e as ações que lhe são destinadas. As transformações socioeconômicas decorrentes do século XX e a consequente necessidade do trabalho feminino produziram reestruturações, tanto no âmbito familiar, como no âmbito do cuidado e atenção voltados à infância. O presente artigo, sob o enfoque da abordagem Histórico-Cultural, visa a fazer uma reflexão acerca da concepção de criança no contexto educacional, principalmente diante das recentes políticas públicas que privilegiam a antecipação da escolaridade, nas redes estaduais de ensino. Além disso, pretende apontar algumas consequências e eventuais problemas que podem surgir com a sua implantação, e discutir as suas implicações para a organização da prática pedagógica do professor e às relações entre desenvolvimento e aprendizagem.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Experimental e do Trabalho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Unesp - Campus Assis, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Experimental e do Trabalho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Unesp - Campus Assis, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Motta, Carolina Caires [UNESP]Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP]2015-08-21T17:53:30Z2015-08-21T17:53:30Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article18-29application/pdfhttp://www2.assis.unesp.br/revpsico/index.php/revista/article/view/67Revista de Psicologia da UNESP, v. 9, n. 2, p. 18-29, 2010.1984-9044http://hdl.handle.net/11449/126933ISSN1984-9044-2010-09-02-18-29.pdf0960007219314990Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista de Psicologia da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T18:10:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126933Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:50:34.979458Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A concepção de criança e alei de nove anos
The conception of child and the nine years’law
title A concepção de criança e alei de nove anos
spellingShingle A concepção de criança e alei de nove anos
Motta, Carolina Caires [UNESP]
Basic education of 9 years
Conception of Child
Anticipation of schooling
Historical-cultural perspective
Ensino Fundamental de 9 anos
Concepção de criança
Antecipação da escolaridade
Enfoque Histórico-Cultural
title_short A concepção de criança e alei de nove anos
title_full A concepção de criança e alei de nove anos
title_fullStr A concepção de criança e alei de nove anos
title_full_unstemmed A concepção de criança e alei de nove anos
title_sort A concepção de criança e alei de nove anos
author Motta, Carolina Caires [UNESP]
author_facet Motta, Carolina Caires [UNESP]
Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP]
author_role author
author2 Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Motta, Carolina Caires [UNESP]
Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Basic education of 9 years
Conception of Child
Anticipation of schooling
Historical-cultural perspective
Ensino Fundamental de 9 anos
Concepção de criança
Antecipação da escolaridade
Enfoque Histórico-Cultural
topic Basic education of 9 years
Conception of Child
Anticipation of schooling
Historical-cultural perspective
Ensino Fundamental de 9 anos
Concepção de criança
Antecipação da escolaridade
Enfoque Histórico-Cultural
description The historical analysis of the conception of child is essential to understand the speeches, public policies and actions that are set aside for them. The 20th century ´ social-economic changes and the consequent need for women's work produced a restructuring not only in the family, but also in the care and attention focused on childhood. The present article under the perspective of Cultural-historical approach aims to make a reflection about the conception of child in the educational context, especially in the face of recent public policies that favor education´s advance in state schools. Besides, they also intend to point out some consequences and possible problems that may arise with their implementation and discuss the implications for the teacher´s organization of methodological practice and the relationship between development and learning.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-08-21T17:53:30Z
2015-08-21T17:53:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.assis.unesp.br/revpsico/index.php/revista/article/view/67
Revista de Psicologia da UNESP, v. 9, n. 2, p. 18-29, 2010.
1984-9044
http://hdl.handle.net/11449/126933
ISSN1984-9044-2010-09-02-18-29.pdf
0960007219314990
url http://www2.assis.unesp.br/revpsico/index.php/revista/article/view/67
http://hdl.handle.net/11449/126933
identifier_str_mv Revista de Psicologia da UNESP, v. 9, n. 2, p. 18-29, 2010.
1984-9044
ISSN1984-9044-2010-09-02-18-29.pdf
0960007219314990
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Psicologia da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 18-29
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128572847554560