A concepção de criança e alei de nove anos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.assis.unesp.br/revpsico/index.php/revista/article/view/67 http://hdl.handle.net/11449/126933 |
Resumo: | The historical analysis of the conception of child is essential to understand the speeches, public policies and actions that are set aside for them. The 20th century ´ social-economic changes and the consequent need for women's work produced a restructuring not only in the family, but also in the care and attention focused on childhood. The present article under the perspective of Cultural-historical approach aims to make a reflection about the conception of child in the educational context, especially in the face of recent public policies that favor education´s advance in state schools. Besides, they also intend to point out some consequences and possible problems that may arise with their implementation and discuss the implications for the teacher´s organization of methodological practice and the relationship between development and learning. |
id |
UNSP_2766c0d53d8b8510420d523cb697692b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126933 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A concepção de criança e alei de nove anosThe conception of child and the nine years’lawBasic education of 9 yearsConception of ChildAnticipation of schoolingHistorical-cultural perspectiveEnsino Fundamental de 9 anosConcepção de criançaAntecipação da escolaridadeEnfoque Histórico-CulturalThe historical analysis of the conception of child is essential to understand the speeches, public policies and actions that are set aside for them. The 20th century ´ social-economic changes and the consequent need for women's work produced a restructuring not only in the family, but also in the care and attention focused on childhood. The present article under the perspective of Cultural-historical approach aims to make a reflection about the conception of child in the educational context, especially in the face of recent public policies that favor education´s advance in state schools. Besides, they also intend to point out some consequences and possible problems that may arise with their implementation and discuss the implications for the teacher´s organization of methodological practice and the relationship between development and learning.A análise histórica da concepção de criança é indispensável para se compreender os discursos, as políticas públicas e as ações que lhe são destinadas. As transformações socioeconômicas decorrentes do século XX e a consequente necessidade do trabalho feminino produziram reestruturações, tanto no âmbito familiar, como no âmbito do cuidado e atenção voltados à infância. O presente artigo, sob o enfoque da abordagem Histórico-Cultural, visa a fazer uma reflexão acerca da concepção de criança no contexto educacional, principalmente diante das recentes políticas públicas que privilegiam a antecipação da escolaridade, nas redes estaduais de ensino. Além disso, pretende apontar algumas consequências e eventuais problemas que podem surgir com a sua implantação, e discutir as suas implicações para a organização da prática pedagógica do professor e às relações entre desenvolvimento e aprendizagem.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Experimental e do Trabalho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Unesp - Campus Assis, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Experimental e do Trabalho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Unesp - Campus Assis, Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Motta, Carolina Caires [UNESP]Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP]2015-08-21T17:53:30Z2015-08-21T17:53:30Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article18-29application/pdfhttp://www2.assis.unesp.br/revpsico/index.php/revista/article/view/67Revista de Psicologia da UNESP, v. 9, n. 2, p. 18-29, 2010.1984-9044http://hdl.handle.net/11449/126933ISSN1984-9044-2010-09-02-18-29.pdf0960007219314990Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista de Psicologia da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T18:10:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126933Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:50:34.979458Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A concepção de criança e alei de nove anos The conception of child and the nine years’law |
title |
A concepção de criança e alei de nove anos |
spellingShingle |
A concepção de criança e alei de nove anos Motta, Carolina Caires [UNESP] Basic education of 9 years Conception of Child Anticipation of schooling Historical-cultural perspective Ensino Fundamental de 9 anos Concepção de criança Antecipação da escolaridade Enfoque Histórico-Cultural |
title_short |
A concepção de criança e alei de nove anos |
title_full |
A concepção de criança e alei de nove anos |
title_fullStr |
A concepção de criança e alei de nove anos |
title_full_unstemmed |
A concepção de criança e alei de nove anos |
title_sort |
A concepção de criança e alei de nove anos |
author |
Motta, Carolina Caires [UNESP] |
author_facet |
Motta, Carolina Caires [UNESP] Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Motta, Carolina Caires [UNESP] Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Basic education of 9 years Conception of Child Anticipation of schooling Historical-cultural perspective Ensino Fundamental de 9 anos Concepção de criança Antecipação da escolaridade Enfoque Histórico-Cultural |
topic |
Basic education of 9 years Conception of Child Anticipation of schooling Historical-cultural perspective Ensino Fundamental de 9 anos Concepção de criança Antecipação da escolaridade Enfoque Histórico-Cultural |
description |
The historical analysis of the conception of child is essential to understand the speeches, public policies and actions that are set aside for them. The 20th century ´ social-economic changes and the consequent need for women's work produced a restructuring not only in the family, but also in the care and attention focused on childhood. The present article under the perspective of Cultural-historical approach aims to make a reflection about the conception of child in the educational context, especially in the face of recent public policies that favor education´s advance in state schools. Besides, they also intend to point out some consequences and possible problems that may arise with their implementation and discuss the implications for the teacher´s organization of methodological practice and the relationship between development and learning. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-08-21T17:53:30Z 2015-08-21T17:53:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.assis.unesp.br/revpsico/index.php/revista/article/view/67 Revista de Psicologia da UNESP, v. 9, n. 2, p. 18-29, 2010. 1984-9044 http://hdl.handle.net/11449/126933 ISSN1984-9044-2010-09-02-18-29.pdf 0960007219314990 |
url |
http://www2.assis.unesp.br/revpsico/index.php/revista/article/view/67 http://hdl.handle.net/11449/126933 |
identifier_str_mv |
Revista de Psicologia da UNESP, v. 9, n. 2, p. 18-29, 2010. 1984-9044 ISSN1984-9044-2010-09-02-18-29.pdf 0960007219314990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista de Psicologia da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
18-29 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128572847554560 |