Processo de desenvolvimento da imaginação na pré-escola: implicações de um programa de intervenção ludo-pedagógico a partir do gênero musical samba
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/132080 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-11-2015/000854487.pdf |
Resumo: | This research aimed at understanding the development process of psychological function higher imagination of children of preschool age from the implications of a Ludo-educational intervention program built and developed on the premises of CCI (Children Living Center) FCT / UNESP - Presidente Prudente / SP. For this purpose, takes over as theoretical and methodological reference the Historical and Dialectical Materialism to Historical and Cultural Theory, which provides a differentiated understanding of the human development process. Held with a group of fifteen (15) children in preschool, where 10 (ten) of these children were considered research participants subject since they were the most frequent and more participatory, interventions they conducted up from 16 (sixteen ) meetings, and the activities are structured considering the genre samba as the main content to be transmitted to the research subjects with a view to understanding the development process of psychological function greater imagination. The subjects of the research participants were able to experience social and learning situations, times when it was possible to identify the passage of most basic thoughts to more complex ways of thinking that engendered the construction of imaginative processes more elaborate of the subjects. Certainly this research contributed to the improvement of teachers' work, as well as in the scientific understanding of children's imagination development process in the School of Early Childhood Education |
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Processo de desenvolvimento da imaginação na pré-escola: implicações de um programa de intervenção ludo-pedagógico a partir do gênero musical sambaEducaçãoImaginação nas criançasSambaLudoterapiaHistoriografiaEducationThis research aimed at understanding the development process of psychological function higher imagination of children of preschool age from the implications of a Ludo-educational intervention program built and developed on the premises of CCI (Children Living Center) FCT / UNESP - Presidente Prudente / SP. For this purpose, takes over as theoretical and methodological reference the Historical and Dialectical Materialism to Historical and Cultural Theory, which provides a differentiated understanding of the human development process. Held with a group of fifteen (15) children in preschool, where 10 (ten) of these children were considered research participants subject since they were the most frequent and more participatory, interventions they conducted up from 16 (sixteen ) meetings, and the activities are structured considering the genre samba as the main content to be transmitted to the research subjects with a view to understanding the development process of psychological function greater imagination. The subjects of the research participants were able to experience social and learning situations, times when it was possible to identify the passage of most basic thoughts to more complex ways of thinking that engendered the construction of imaginative processes more elaborate of the subjects. Certainly this research contributed to the improvement of teachers' work, as well as in the scientific understanding of children's imagination development process in the School of Early Childhood EducationEsta pesquisa teve como objetivo compreender o processo de desenvolvimento da função psicológica superior imaginação de crianças em idade pré-escolar a partir das implicações de um Programa de Intervenção Ludo-pedagógico construído e desenvolvido nas dependências do CCI (Centro de Convivência Infantil) da FCT/UNESP - Presidente Prudente/SP. Para tanto, assume como referencial teórico e metodológico o Materialismo Histórico Dialético e a Teoria Histórico-Cultural, que possibilita uma compreensão diferenciada acerca do processo de desenvolvimento humano. Realizada com um grupo de 15 (quinze) crianças em idade pré-escolar, onde 10 (dez) dessas crianças foram consideradas sujeitos participantes da pesquisa já que foram as mais frequentes e mais participativas, as intervenções efetivaram-se a partir de 16 (dezesseis) encontros, sendo que as atividades estruturam-se considerando o gênero musical samba como conteúdo principal a ser transmitido aos sujeitos da pesquisa com vistas à compreensão do processo de desenvolvimento da função psicológica superior imaginação. Os sujeitos participantes da pesquisa puderam vivenciar situações sociais e de aprendizagem, ocasiões em que foi possível identificar a passagem de pensamentos mais elementares para modos de pensar mais complexos que engendraram a construção de processos imaginativos mais elaborados por parte dos sujeitos. Certamente a presente pesquisa contribuiu para a melhoria do trabalho do professor, assim como na compreensão científica do processo de desenvolvimento da imaginação de crianças na escola de Educação InfantilCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Viotto Filho, Aliprando Tuim [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Bezerra, Janaína Pereira Duarte [UNESP]2015-12-10T14:23:45Z2015-12-10T14:23:45Z2015-08-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis137 f. : il.application/pdfBEZERRA, Janaína Pereira Duarte. Processo de desenvolvimento da imaginação na pré-escola: implicações de um programa de intervenção ludo-pedagógico a partir do gênero musical samba. 2015. 137 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.http://hdl.handle.net/11449/132080000854487http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-11-2015/000854487.pdf33004129044P6Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T12:44:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/132080Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:37:17.725810Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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This research aimed at understanding the development process of psychological function higher imagination of children of preschool age from the implications of a Ludo-educational intervention program built and developed on the premises of CCI (Children Living Center) FCT / UNESP - Presidente Prudente / SP. For this purpose, takes over as theoretical and methodological reference the Historical and Dialectical Materialism to Historical and Cultural Theory, which provides a differentiated understanding of the human development process. Held with a group of fifteen (15) children in preschool, where 10 (ten) of these children were considered research participants subject since they were the most frequent and more participatory, interventions they conducted up from 16 (sixteen ) meetings, and the activities are structured considering the genre samba as the main content to be transmitted to the research subjects with a view to understanding the development process of psychological function greater imagination. The subjects of the research participants were able to experience social and learning situations, times when it was possible to identify the passage of most basic thoughts to more complex ways of thinking that engendered the construction of imaginative processes more elaborate of the subjects. Certainly this research contributed to the improvement of teachers' work, as well as in the scientific understanding of children's imagination development process in the School of Early Childhood Education |
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