Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Nabeiro, Marli [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/sobama/article/view/3611
http://hdl.handle.net/11449/135106
Resumo: It was aimed to identify how the physical education teachers worked to include a student with visual impairment; intervene with the teacher from the identified necessities and assess the intervention. Data were collected in three stages: 1) Weekly monitoring and filming the classes, 2) intervention by the reflection of videos coming from the previous step and suggesting new actions, 3) development of filming for evaluating the intervention. Before the intervention, it was identified that the explanation of the activities happened collectively. It was held the physical help as the first form of instruction, the student with visual impairment participation occurred depending on the company of a classmate who held hands and did the activities together. Along the intervention it was reflected about the structure of the classes, the ways of explanation of the activities and the strategies and the resources to assure an enjoyable participation of students with visual impairments. The training of peer tutors was a strategy used. After the intervention it was identified in the classroom the assistance of the trained peer tutors; the maintenance of oral explanation and demonstration, though, the first way to explanation for the student with visual impairment started to be the oral tip.
id UNSP_2bea6bea6f416e770799bc9f9e05252b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135106
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visualA study of the intervention with the physical education teacher for inclusion of students with visual impairmentPhysical educationSpecial educationTraining of teachersEducação físicaEducação especialFormação de professoresIt was aimed to identify how the physical education teachers worked to include a student with visual impairment; intervene with the teacher from the identified necessities and assess the intervention. Data were collected in three stages: 1) Weekly monitoring and filming the classes, 2) intervention by the reflection of videos coming from the previous step and suggesting new actions, 3) development of filming for evaluating the intervention. Before the intervention, it was identified that the explanation of the activities happened collectively. It was held the physical help as the first form of instruction, the student with visual impairment participation occurred depending on the company of a classmate who held hands and did the activities together. Along the intervention it was reflected about the structure of the classes, the ways of explanation of the activities and the strategies and the resources to assure an enjoyable participation of students with visual impairments. The training of peer tutors was a strategy used. After the intervention it was identified in the classroom the assistance of the trained peer tutors; the maintenance of oral explanation and demonstration, though, the first way to explanation for the student with visual impairment started to be the oral tip.Objetivou-se identificar como o professor de Educação Física atuava para incluir um aluno com deficiência visual; intervir junto ao professor a partir das necessidades identificadas e, avaliar a intervenção. Os dados foram coletados em três etapas: 1) acompanhamento semanal e filmagem das aulas; 2)intervenção por meio da reflexão dos vídeos advindos da etapa anterior e sugestão de novas ações; 3) realização de filmagens para avaliar a intervenção. Antes da intervenção identificou-se que a explicação das atividades era coletiva, com instrução e demonstração, entretanto, para o aluno com deficiência visual, era realizada a ajuda física como primeira forma de instrução; a participação do aluno com deficiência visual ocorria em função da companhia de um colega da turma que, de mãos dadas, executavam conjuntamente as atividades. Na intervenção refletiu-se sobre estrutura da aula, formas de explicação das atividades e, estratégias e recursos para garantir uma participação prazerosa do aluno com deficiência visual. O treinamento de colegas tutores foi uma das estratégias. Após a intervenção foi identificado, nas aulas, o auxílio dos colegas tutores treinados; manutenção da explicação verbal e da demonstração, porém, a primeira forma de explicação, para o aluno com deficiência visual passou a ser a dica verbal.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Departamento de Educação Especial, Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação Física, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Departamento de Educação Especial, Marília, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação Física, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]Nabeiro, Marli [UNESP]2016-03-02T12:59:46Z2016-03-02T12:59:46Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article21-26application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/sobama/article/view/3611Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 14, n. 2, p. 21-26, 2013.1413-9006http://hdl.handle.net/11449/135106ISSN1413-9006-2013-14-02-21-26.pdf3970905716128417Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:29:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135106Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:29:07Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visual
A study of the intervention with the physical education teacher for inclusion of students with visual impairment
title Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visual
spellingShingle Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visual
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Physical education
Special education
Training of teachers
Educação física
Educação especial
Formação de professores
title_short Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visual
title_full Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visual
title_fullStr Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visual
title_full_unstemmed Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visual
title_sort Um estudo sobre a intervenção com o professor de educação física para a inclusão educacional do aluno com deficiência visual
author Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
author_facet Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Nabeiro, Marli [UNESP]
author_role author
author2 Nabeiro, Marli [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Nabeiro, Marli [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Physical education
Special education
Training of teachers
Educação física
Educação especial
Formação de professores
topic Physical education
Special education
Training of teachers
Educação física
Educação especial
Formação de professores
description It was aimed to identify how the physical education teachers worked to include a student with visual impairment; intervene with the teacher from the identified necessities and assess the intervention. Data were collected in three stages: 1) Weekly monitoring and filming the classes, 2) intervention by the reflection of videos coming from the previous step and suggesting new actions, 3) development of filming for evaluating the intervention. Before the intervention, it was identified that the explanation of the activities happened collectively. It was held the physical help as the first form of instruction, the student with visual impairment participation occurred depending on the company of a classmate who held hands and did the activities together. Along the intervention it was reflected about the structure of the classes, the ways of explanation of the activities and the strategies and the resources to assure an enjoyable participation of students with visual impairments. The training of peer tutors was a strategy used. After the intervention it was identified in the classroom the assistance of the trained peer tutors; the maintenance of oral explanation and demonstration, though, the first way to explanation for the student with visual impairment started to be the oral tip.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-03-02T12:59:46Z
2016-03-02T12:59:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/sobama/article/view/3611
Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 14, n. 2, p. 21-26, 2013.
1413-9006
http://hdl.handle.net/11449/135106
ISSN1413-9006-2013-14-02-21-26.pdf
3970905716128417
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/sobama/article/view/3611
http://hdl.handle.net/11449/135106
identifier_str_mv Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 14, n. 2, p. 21-26, 2013.
1413-9006
ISSN1413-9006-2013-14-02-21-26.pdf
3970905716128417
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 21-26
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128196187521024