Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/31209 http://hdl.handle.net/11449/114719 |
Resumo: | The paper aims to describe the steps undertaken in the development of a training program to prepare the physical education teacher to meet the demand of inclusion of students with disabilities. Seventeen physical education teachers who worked in public schools, from 1st to 5th grade, participated in the first step. The Data were collected through focus group. The analysis was performed in categories. Two teachers participated in Stage 2, which consists of 28 classes that there was a student with disabilities enrolled. The reports focus group identified eight different subcategories of difficulties: 1 ) Training , 2) Administrative-school issue ; 3 ) Student ; 4 ) Diagnosis ; 5 ) Family ; 6 ) Teaching resource ; 7 ) Strategies ; 8 ) Physical Education. The filming analysis enabled to identify difficulties and success situations of each teacher. The identification of the difficulties pointed out ways to prepare Physical Education teachers, and based on such difficulties actionsand contents that include a training program may be stipulated. |
id |
UNSP_b7a16b1644421231e933a69fc34da1b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114719 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiênciaFormación del profesorado de educación física para la inclusión de estudiantes con discapacidadPhysical education teacher training for inclusion of students with disabilitiesEducacao EspecialFormação de Professoreseducação especialThe paper aims to describe the steps undertaken in the development of a training program to prepare the physical education teacher to meet the demand of inclusion of students with disabilities. Seventeen physical education teachers who worked in public schools, from 1st to 5th grade, participated in the first step. The Data were collected through focus group. The analysis was performed in categories. Two teachers participated in Stage 2, which consists of 28 classes that there was a student with disabilities enrolled. The reports focus group identified eight different subcategories of difficulties: 1 ) Training , 2) Administrative-school issue ; 3 ) Student ; 4 ) Diagnosis ; 5 ) Family ; 6 ) Teaching resource ; 7 ) Strategies ; 8 ) Physical Education. The filming analysis enabled to identify difficulties and success situations of each teacher. The identification of the difficulties pointed out ways to prepare Physical Education teachers, and based on such difficulties actionsand contents that include a training program may be stipulated.O texto objetiva descrever as etapas desenvolvidas na elaboração de um programa de formação para prover o professor de Educação Física para atender a demanda da inclusão de alunos com deficiência. Dezessete professores de Educação Física que atuavam em escolas municipais, do 1° ao 5° ano, participaram da primeira etapa. As informações foram coletadas por meio de Grupo Focal. A análise foi realizada em forma de categorias. Dois professores participaram da etapa 2, que consistiu na filmagem de 28 aulas em que havia um aluno com deficiência matriculado. Os relatos do grupo focal identificaram oito diferentes subcategorias de dificuldades: 1) Formação; 2) Questão Administrativo-escolar; 3) Aluno; 4) Diagnóstico; 5) Família; 6) Recurso pedagógico; 7) Estratégia; 8) Educação Física. A análise das filmagens possibilitou identificar dificuldades e situações de sucesso para cada um dos professores. A identificação das dificuldades indicou caminhos para prover os professores de Educação Física, na medida em que, a partir delas, poderão ser estipuladas ações e conteúdos que contemplem um programa de formação.El artículo tiene por objetivo describir las etapas desarrolladas en la elaboración de un programa de capacitación para proporcionar soluciones al maestro de educación física para satisfacer la demanda de inclusión de los estudiantes con discapacidades. Diecisiete profesores de educación física que trabajan en escuelas públicas, de 1 º a 5 º grado, participaron en la primera etapa. Los datos fueron colectados por medio de grupo focal. El análisis se llevó a cabo en forma de categorías. Dos profesores participaron de la etapa 2, que consistió de la filmación de 28 lecciones en que había un estudiante con discapacidades matriculado. Los relatos del grupo focal identificó ocho diferentes subcategorías de dificultades: 1) la formación; 2 ) cuestiones administrativas de la escuela; 3) los estudiantes; 4) Diagnóstico; 5) Familia; 6) recursos pedagógicos; 7) Estrategia; y 8) Educación Física. El análisis de las filmaciones permitió la identificación de las dificultades y de las situaciones de éxito para cada profesor. La identificación de las dificultades señaló formas de proporcionar soluciones a los profesores de Educación Física, en la medida que, a partir de ellas, las acciones y los contenidos que contemplen un programa de formación podrán definirse.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]Manzini, Eduardo José [UNESP]2015-02-24T13:57:24Z2015-02-24T13:57:24Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article94-109application/pdfhttp://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/31209Poiesis Pedagogica, v. 12, n. 2, p. 94-109, 2014.2178-4442http://hdl.handle.net/11449/114719ISSN21784442-2014-12-02-94-109.pdf61473817205997879155295594995876Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPoiesis Pedagogicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114719Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:35Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência Formación del profesorado de educación física para la inclusión de estudiantes con discapacidad Physical education teacher training for inclusion of students with disabilities |
title |
Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência |
spellingShingle |
Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] Educacao Especial Formação de Professores educação especial |
title_short |
Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência |
title_full |
Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência |
title_fullStr |
Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência |
title_full_unstemmed |
Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência |
title_sort |
Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência |
author |
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] |
author_facet |
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] Manzini, Eduardo José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacao Especial Formação de Professores educação especial |
topic |
Educacao Especial Formação de Professores educação especial |
description |
The paper aims to describe the steps undertaken in the development of a training program to prepare the physical education teacher to meet the demand of inclusion of students with disabilities. Seventeen physical education teachers who worked in public schools, from 1st to 5th grade, participated in the first step. The Data were collected through focus group. The analysis was performed in categories. Two teachers participated in Stage 2, which consists of 28 classes that there was a student with disabilities enrolled. The reports focus group identified eight different subcategories of difficulties: 1 ) Training , 2) Administrative-school issue ; 3 ) Student ; 4 ) Diagnosis ; 5 ) Family ; 6 ) Teaching resource ; 7 ) Strategies ; 8 ) Physical Education. The filming analysis enabled to identify difficulties and success situations of each teacher. The identification of the difficulties pointed out ways to prepare Physical Education teachers, and based on such difficulties actionsand contents that include a training program may be stipulated. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:57:24Z 2015-02-24T13:57:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/31209 Poiesis Pedagogica, v. 12, n. 2, p. 94-109, 2014. 2178-4442 http://hdl.handle.net/11449/114719 ISSN21784442-2014-12-02-94-109.pdf 6147381720599787 9155295594995876 |
url |
http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/31209 http://hdl.handle.net/11449/114719 |
identifier_str_mv |
Poiesis Pedagogica, v. 12, n. 2, p. 94-109, 2014. 2178-4442 ISSN21784442-2014-12-02-94-109.pdf 6147381720599787 9155295594995876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Poiesis Pedagogica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
94-109 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128124155592704 |