Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Manzini, Eduardo José [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/31209
http://hdl.handle.net/11449/114719
Resumo: The paper aims to describe the steps undertaken in the development of a training program to prepare the physical education teacher to meet the demand of inclusion of students with disabilities. Seventeen physical education teachers who worked in public schools, from 1st to 5th grade, participated in the first step. The Data were collected through focus group. The analysis was performed in categories. Two teachers participated in Stage 2, which consists of 28 classes that there was a student with disabilities enrolled. The reports focus group identified eight different subcategories of difficulties: 1 ) Training , 2) Administrative-school issue ; 3 ) Student ; 4 ) Diagnosis ; 5 ) Family ; 6 ) Teaching resource ; 7 ) Strategies ; 8 ) Physical Education. The filming analysis enabled to identify difficulties and success situations of each teacher. The identification of the difficulties pointed out ways to prepare Physical Education teachers, and based on such difficulties actionsand contents that include a training program may be stipulated.
id UNSP_b7a16b1644421231e933a69fc34da1b5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114719
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiênciaFormación del profesorado de educación física para la inclusión de estudiantes con discapacidadPhysical education teacher training for inclusion of students with disabilitiesEducacao EspecialFormação de Professoreseducação especialThe paper aims to describe the steps undertaken in the development of a training program to prepare the physical education teacher to meet the demand of inclusion of students with disabilities. Seventeen physical education teachers who worked in public schools, from 1st to 5th grade, participated in the first step. The Data were collected through focus group. The analysis was performed in categories. Two teachers participated in Stage 2, which consists of 28 classes that there was a student with disabilities enrolled. The reports focus group identified eight different subcategories of difficulties: 1 ) Training , 2) Administrative-school issue ; 3 ) Student ; 4 ) Diagnosis ; 5 ) Family ; 6 ) Teaching resource ; 7 ) Strategies ; 8 ) Physical Education. The filming analysis enabled to identify difficulties and success situations of each teacher. The identification of the difficulties pointed out ways to prepare Physical Education teachers, and based on such difficulties actionsand contents that include a training program may be stipulated.O texto objetiva descrever as etapas desenvolvidas na elaboração de um programa de formação para prover o professor de Educação Física para atender a demanda da inclusão de alunos com deficiência. Dezessete professores de Educação Física que atuavam em escolas municipais, do 1° ao 5° ano, participaram da primeira etapa. As informações foram coletadas por meio de Grupo Focal. A análise foi realizada em forma de categorias. Dois professores participaram da etapa 2, que consistiu na filmagem de 28 aulas em que havia um aluno com deficiência matriculado. Os relatos do grupo focal identificaram oito diferentes subcategorias de dificuldades: 1) Formação; 2) Questão Administrativo-escolar; 3) Aluno; 4) Diagnóstico; 5) Família; 6) Recurso pedagógico; 7) Estratégia; 8) Educação Física. A análise das filmagens possibilitou identificar dificuldades e situações de sucesso para cada um dos professores. A identificação das dificuldades indicou caminhos para prover os professores de Educação Física, na medida em que, a partir delas, poderão ser estipuladas ações e conteúdos que contemplem um programa de formação.El artículo tiene por objetivo describir las etapas desarrolladas en la elaboración de un programa de capacitación para proporcionar soluciones al maestro de educación física para satisfacer la demanda de inclusión de los estudiantes con discapacidades. Diecisiete profesores de educación física que trabajan en escuelas públicas, de 1 º a 5 º grado, participaron en la primera etapa. Los datos fueron colectados por medio de grupo focal. El análisis se llevó a cabo en forma de categorías. Dos profesores participaron de la etapa 2, que consistió de la filmación de 28 lecciones en que había un estudiante con discapacidades matriculado. Los relatos del grupo focal identificó ocho diferentes subcategorías de dificultades: 1) la formación; 2 ) cuestiones administrativas de la escuela; 3) los estudiantes; 4) Diagnóstico; 5) Familia; 6) recursos pedagógicos; 7) Estrategia; y 8) Educación Física. El análisis de las filmaciones permitió la identificación de las dificultades y de las situaciones de éxito para cada profesor. La identificación de las dificultades señaló formas de proporcionar soluciones a los profesores de Educación Física, en la medida que, a partir de ellas, las acciones y los contenidos que contemplen un programa de formación podrán definirse.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]Manzini, Eduardo José [UNESP]2015-02-24T13:57:24Z2015-02-24T13:57:24Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article94-109application/pdfhttp://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/31209Poiesis Pedagogica, v. 12, n. 2, p. 94-109, 2014.2178-4442http://hdl.handle.net/11449/114719ISSN21784442-2014-12-02-94-109.pdf61473817205997879155295594995876Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPoiesis Pedagogicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114719Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:35Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência
Formación del profesorado de educación física para la inclusión de estudiantes con discapacidad
Physical education teacher training for inclusion of students with disabilities
title Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência
spellingShingle Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Educacao Especial
Formação de Professores
educação especial
title_short Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência
title_full Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência
title_fullStr Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência
title_full_unstemmed Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência
title_sort Formação do professor de educação física para inclusão de alunos com deficiência
author Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
author_facet Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Manzini, Eduardo José [UNESP]
author_role author
author2 Manzini, Eduardo José [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Manzini, Eduardo José [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educacao Especial
Formação de Professores
educação especial
topic Educacao Especial
Formação de Professores
educação especial
description The paper aims to describe the steps undertaken in the development of a training program to prepare the physical education teacher to meet the demand of inclusion of students with disabilities. Seventeen physical education teachers who worked in public schools, from 1st to 5th grade, participated in the first step. The Data were collected through focus group. The analysis was performed in categories. Two teachers participated in Stage 2, which consists of 28 classes that there was a student with disabilities enrolled. The reports focus group identified eight different subcategories of difficulties: 1 ) Training , 2) Administrative-school issue ; 3 ) Student ; 4 ) Diagnosis ; 5 ) Family ; 6 ) Teaching resource ; 7 ) Strategies ; 8 ) Physical Education. The filming analysis enabled to identify difficulties and success situations of each teacher. The identification of the difficulties pointed out ways to prepare Physical Education teachers, and based on such difficulties actionsand contents that include a training program may be stipulated.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:24Z
2015-02-24T13:57:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/31209
Poiesis Pedagogica, v. 12, n. 2, p. 94-109, 2014.
2178-4442
http://hdl.handle.net/11449/114719
ISSN21784442-2014-12-02-94-109.pdf
6147381720599787
9155295594995876
url http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/31209
http://hdl.handle.net/11449/114719
identifier_str_mv Poiesis Pedagogica, v. 12, n. 2, p. 94-109, 2014.
2178-4442
ISSN21784442-2014-12-02-94-109.pdf
6147381720599787
9155295594995876
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Poiesis Pedagogica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 94-109
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128124155592704