Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yoshimoto, Elton Mitio
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Yoshimoto, Graziele Maria Freire, Santos, Givan José Ferreira Dos, Oliveira, Marilu Martens [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/288136311
http://hdl.handle.net/11449/212182
Resumo: We present here an experience report on a retextualization practice of didactic texts on History based on production of conceptual maps. This research was carried out with students of the 6th grade of the elementary school II, at the state school located in the city of Cambé (Paraná state). In the study, we investigated whether new knowledge was built by students as from the production of such conceptual maps. We supported our study on the Theory of Meaningful Learning, the Theory of Text Genre and the procedural approach to text production. Results indicate that by retextualizing didactic texts, students established new relationships and gave a new meaning to the contents studied, compared to their previous knowledge about the subject. We also observed that the collaborative and dialogical practice was essential to the construction of new knowledge for the relationship they established in the diagrams produced. We expect to contribute to the debates involving the production of conceptual map as a possibility of retextualization and as an important academic genre to develop a meaningful learning.
id UNSP_2d4145f4d96441f42440137f60942f3f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212182
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de históriaConceptual map, an academic textual genre: a proposal for retextualization of didactic texts on Historyconceptual maptextual genreretextualizationmeaningful learningHistory teachingmapa conceitualgênero textualretextualizaçãoaprendizagem significativaensino de históriaWe present here an experience report on a retextualization practice of didactic texts on History based on production of conceptual maps. This research was carried out with students of the 6th grade of the elementary school II, at the state school located in the city of Cambé (Paraná state). In the study, we investigated whether new knowledge was built by students as from the production of such conceptual maps. We supported our study on the Theory of Meaningful Learning, the Theory of Text Genre and the procedural approach to text production. Results indicate that by retextualizing didactic texts, students established new relationships and gave a new meaning to the contents studied, compared to their previous knowledge about the subject. We also observed that the collaborative and dialogical practice was essential to the construction of new knowledge for the relationship they established in the diagrams produced. We expect to contribute to the debates involving the production of conceptual map as a possibility of retextualization and as an important academic genre to develop a meaningful learning.Apresenta-se um relato de experiência de uma prática de retextualização de textos didáticos de história mediante a produção de mapas conceituais. O estudo é desenvolvido com alunos do 6º ano do ensino fundamental II, em escola estadual localizada no município de Cambé-Paraná, e investiga se novos conhecimentos foram construídos por eles em virtude da produção desses mapas. Os resultados indicam que os alunos, ao retextualizarem textos, estabeleceram novas relações e ressignificaram os conteúdos estudados, se comparados aos seus conhecimentos prévios sobre o tema. Observa-se que a prática colaborativa e dialógica foi fundamental para a construção de novos conhecimentos com base na relação que estabeleceram nos diagramas produzidos. Espera-se com esse relato contribuir para os debates que envolvem a produção do mapa conceitual enquanto uma possibilidade de retextualização e como um gênero textual escolar produtivo no desenvolvimento de uma aprendizagem significativa.Secretaria de Educação do Estado do ParanáUniversidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Escola Profissional e Social do Menor de LondrinaUniversidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraSecretaria de Educação do Estado do ParanáUniversidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Escola Profissional e Social do Menor de LondrinaUniversidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Yoshimoto, Elton MitioYoshimoto, Graziele Maria FreireSantos, Givan José Ferreira DosOliveira, Marilu Martens [UNESP]2021-07-14T10:35:54Z2021-07-14T10:35:54Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article619-636application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/288136311Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 619-636, 2016.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21218210.1590/S2176-6681/288136311S2176-66812016000300619S2176-66812016000300619.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-25T06:15:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212182Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:40:57.427102Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história
Conceptual map, an academic textual genre: a proposal for retextualization of didactic texts on History
title Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história
spellingShingle Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história
Yoshimoto, Elton Mitio
conceptual map
textual genre
retextualization
meaningful learning
History teaching
mapa conceitual
gênero textual
retextualização
aprendizagem significativa
ensino de história
title_short Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história
title_full Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história
title_fullStr Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história
title_full_unstemmed Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história
title_sort Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história
author Yoshimoto, Elton Mitio
author_facet Yoshimoto, Elton Mitio
Yoshimoto, Graziele Maria Freire
Santos, Givan José Ferreira Dos
Oliveira, Marilu Martens [UNESP]
author_role author
author2 Yoshimoto, Graziele Maria Freire
Santos, Givan José Ferreira Dos
Oliveira, Marilu Martens [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Secretaria de Educação do Estado do Paraná
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
Escola Profissional e Social do Menor de Londrina
Universidade Estadual de Londrina (UEL)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Yoshimoto, Elton Mitio
Yoshimoto, Graziele Maria Freire
Santos, Givan José Ferreira Dos
Oliveira, Marilu Martens [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv conceptual map
textual genre
retextualization
meaningful learning
History teaching
mapa conceitual
gênero textual
retextualização
aprendizagem significativa
ensino de história
topic conceptual map
textual genre
retextualization
meaningful learning
History teaching
mapa conceitual
gênero textual
retextualização
aprendizagem significativa
ensino de história
description We present here an experience report on a retextualization practice of didactic texts on History based on production of conceptual maps. This research was carried out with students of the 6th grade of the elementary school II, at the state school located in the city of Cambé (Paraná state). In the study, we investigated whether new knowledge was built by students as from the production of such conceptual maps. We supported our study on the Theory of Meaningful Learning, the Theory of Text Genre and the procedural approach to text production. Results indicate that by retextualizing didactic texts, students established new relationships and gave a new meaning to the contents studied, compared to their previous knowledge about the subject. We also observed that the collaborative and dialogical practice was essential to the construction of new knowledge for the relationship they established in the diagrams produced. We expect to contribute to the debates involving the production of conceptual map as a possibility of retextualization and as an important academic genre to develop a meaningful learning.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2021-07-14T10:35:54Z
2021-07-14T10:35:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/288136311
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 619-636, 2016.
0034-7183
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/212182
10.1590/S2176-6681/288136311
S2176-66812016000300619
S2176-66812016000300619.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/288136311
http://hdl.handle.net/11449/212182
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 619-636, 2016.
0034-7183
2176-6681
10.1590/S2176-6681/288136311
S2176-66812016000300619
S2176-66812016000300619.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 619-636
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128966818529280