Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/288136311 http://hdl.handle.net/11449/212182 |
Resumo: | We present here an experience report on a retextualization practice of didactic texts on History based on production of conceptual maps. This research was carried out with students of the 6th grade of the elementary school II, at the state school located in the city of Cambé (Paraná state). In the study, we investigated whether new knowledge was built by students as from the production of such conceptual maps. We supported our study on the Theory of Meaningful Learning, the Theory of Text Genre and the procedural approach to text production. Results indicate that by retextualizing didactic texts, students established new relationships and gave a new meaning to the contents studied, compared to their previous knowledge about the subject. We also observed that the collaborative and dialogical practice was essential to the construction of new knowledge for the relationship they established in the diagrams produced. We expect to contribute to the debates involving the production of conceptual map as a possibility of retextualization and as an important academic genre to develop a meaningful learning. |
id |
UNSP_2d4145f4d96441f42440137f60942f3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212182 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de históriaConceptual map, an academic textual genre: a proposal for retextualization of didactic texts on Historyconceptual maptextual genreretextualizationmeaningful learningHistory teachingmapa conceitualgênero textualretextualizaçãoaprendizagem significativaensino de históriaWe present here an experience report on a retextualization practice of didactic texts on History based on production of conceptual maps. This research was carried out with students of the 6th grade of the elementary school II, at the state school located in the city of Cambé (Paraná state). In the study, we investigated whether new knowledge was built by students as from the production of such conceptual maps. We supported our study on the Theory of Meaningful Learning, the Theory of Text Genre and the procedural approach to text production. Results indicate that by retextualizing didactic texts, students established new relationships and gave a new meaning to the contents studied, compared to their previous knowledge about the subject. We also observed that the collaborative and dialogical practice was essential to the construction of new knowledge for the relationship they established in the diagrams produced. We expect to contribute to the debates involving the production of conceptual map as a possibility of retextualization and as an important academic genre to develop a meaningful learning.Apresenta-se um relato de experiência de uma prática de retextualização de textos didáticos de história mediante a produção de mapas conceituais. O estudo é desenvolvido com alunos do 6º ano do ensino fundamental II, em escola estadual localizada no município de Cambé-Paraná, e investiga se novos conhecimentos foram construídos por eles em virtude da produção desses mapas. Os resultados indicam que os alunos, ao retextualizarem textos, estabeleceram novas relações e ressignificaram os conteúdos estudados, se comparados aos seus conhecimentos prévios sobre o tema. Observa-se que a prática colaborativa e dialógica foi fundamental para a construção de novos conhecimentos com base na relação que estabeleceram nos diagramas produzidos. Espera-se com esse relato contribuir para os debates que envolvem a produção do mapa conceitual enquanto uma possibilidade de retextualização e como um gênero textual escolar produtivo no desenvolvimento de uma aprendizagem significativa.Secretaria de Educação do Estado do ParanáUniversidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Escola Profissional e Social do Menor de LondrinaUniversidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraSecretaria de Educação do Estado do ParanáUniversidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Escola Profissional e Social do Menor de LondrinaUniversidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Yoshimoto, Elton MitioYoshimoto, Graziele Maria FreireSantos, Givan José Ferreira DosOliveira, Marilu Martens [UNESP]2021-07-14T10:35:54Z2021-07-14T10:35:54Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article619-636application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/288136311Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 619-636, 2016.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21218210.1590/S2176-6681/288136311S2176-66812016000300619S2176-66812016000300619.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-25T06:15:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212182Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:40:57.427102Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história Conceptual map, an academic textual genre: a proposal for retextualization of didactic texts on History |
title |
Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história |
spellingShingle |
Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história Yoshimoto, Elton Mitio conceptual map textual genre retextualization meaningful learning History teaching mapa conceitual gênero textual retextualização aprendizagem significativa ensino de história |
title_short |
Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história |
title_full |
Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história |
title_fullStr |
Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história |
title_full_unstemmed |
Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história |
title_sort |
Mapa conceitual, um gênero textual escolar: uma proposta de retextualização de textos didáticos de história |
author |
Yoshimoto, Elton Mitio |
author_facet |
Yoshimoto, Elton Mitio Yoshimoto, Graziele Maria Freire Santos, Givan José Ferreira Dos Oliveira, Marilu Martens [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Yoshimoto, Graziele Maria Freire Santos, Givan José Ferreira Dos Oliveira, Marilu Martens [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Secretaria de Educação do Estado do Paraná Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) Escola Profissional e Social do Menor de Londrina Universidade Estadual de Londrina (UEL) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Yoshimoto, Elton Mitio Yoshimoto, Graziele Maria Freire Santos, Givan José Ferreira Dos Oliveira, Marilu Martens [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
conceptual map textual genre retextualization meaningful learning History teaching mapa conceitual gênero textual retextualização aprendizagem significativa ensino de história |
topic |
conceptual map textual genre retextualization meaningful learning History teaching mapa conceitual gênero textual retextualização aprendizagem significativa ensino de história |
description |
We present here an experience report on a retextualization practice of didactic texts on History based on production of conceptual maps. This research was carried out with students of the 6th grade of the elementary school II, at the state school located in the city of Cambé (Paraná state). In the study, we investigated whether new knowledge was built by students as from the production of such conceptual maps. We supported our study on the Theory of Meaningful Learning, the Theory of Text Genre and the procedural approach to text production. Results indicate that by retextualizing didactic texts, students established new relationships and gave a new meaning to the contents studied, compared to their previous knowledge about the subject. We also observed that the collaborative and dialogical practice was essential to the construction of new knowledge for the relationship they established in the diagrams produced. We expect to contribute to the debates involving the production of conceptual map as a possibility of retextualization and as an important academic genre to develop a meaningful learning. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2021-07-14T10:35:54Z 2021-07-14T10:35:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/288136311 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 619-636, 2016. 0034-7183 2176-6681 http://hdl.handle.net/11449/212182 10.1590/S2176-6681/288136311 S2176-66812016000300619 S2176-66812016000300619.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/288136311 http://hdl.handle.net/11449/212182 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 97, n. 247, p. 619-636, 2016. 0034-7183 2176-6681 10.1590/S2176-6681/288136311 S2176-66812016000300619 S2176-66812016000300619.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
619-636 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128966818529280 |