Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://sites.google.com/site/cadernoscimeac/arquivos/edicoes-anteriores/volume-4-numero-1-2014
http://hdl.handle.net/11449/124557
Resumo: This article presents and analyzes the configuration of a project of university extension, developed in partnership with public schools, which has as themes sexuality and gender issues. We seek to understand to which extent sexuality and gender issues contributes to the continuity of the trio teaching / research / extension, while acting as promoter of knowledge of emancipation of those envolved (under graduates, faculty and the community). We based our presuppositions on action research, with document analysis and questionnaires responded to by participants in the project during the period 2005 to 2011 as the instrument of data collection. We constituted that formative processes that disrupt the predominant perspectives in the educational processes of a stereotypical, biologizing and heteronormative nature of sexuality and gender issues were favoured. Moreover, the experience of inseparability of teaching/research/extension was favoured, based on the understanding of knowledge as something constructed in and through social relations.
id UNSP_2db51b1ddb22c46d7ba76de1728a4af0
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124557
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidadeSexualityGender IssuesUniversity ExtensionProcesses of EmancipationSexualidadeGêneroExtensão UniversitáriaProcessos emancipatóriosThis article presents and analyzes the configuration of a project of university extension, developed in partnership with public schools, which has as themes sexuality and gender issues. We seek to understand to which extent sexuality and gender issues contributes to the continuity of the trio teaching / research / extension, while acting as promoter of knowledge of emancipation of those envolved (under graduates, faculty and the community). We based our presuppositions on action research, with document analysis and questionnaires responded to by participants in the project during the period 2005 to 2011 as the instrument of data collection. We constituted that formative processes that disrupt the predominant perspectives in the educational processes of a stereotypical, biologizing and heteronormative nature of sexuality and gender issues were favoured. Moreover, the experience of inseparability of teaching/research/extension was favoured, based on the understanding of knowledge as something constructed in and through social relations.O presente artigo apresenta e analisa a configuração de um projeto de Extensão Universitária, desenvolvido com Escolas Públicas, que tem por temas sexualidade e gênero. Busca-se compreender em que medida a mesmo favorece a manutenção do tripé ensino/pesquisa/extensão, enquanto promotor de aprendizados para a emancipação dos sujeitos envolvidos (graduandos, docentes e comunidade). Pautou-se nos pressupostos da pesquisa-ação, tendo como instrumentos de coleta de dados a análise documental e questionários respondidos por componentes do projeto do período de 2005 a 2011. Constatou-se que foram favorecidos processos formativos que rompem com visões estereotipadas, biologizantes e heteronormativas da sexualidade e do gênero, que predomina nos processos educacionais escolares. Além disso, favoreceu-se a vivência da indissociabilidade ensino/pesquisa/extensão, pautando-se na compreensão do conhecimento como algo construído nas e através das relações sociais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]2015-07-15T18:27:07Z2015-07-15T18:27:07Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article22-40https://sites.google.com/site/cadernoscimeac/arquivos/edicoes-anteriores/volume-4-numero-1-2014Revista Eletrônica Cadernos CIMEAC, v. 4, n. 1, p. 22-40, 2014.2178-9770http://hdl.handle.net/11449/124557590965970066870505603755398235340000-0002-1349-659XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Eletrônica Cadernos CIMEACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124557Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:23:33.823391Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade
title Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade
spellingShingle Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Sexuality
Gender Issues
University Extension
Processes of Emancipation
Sexualidade
Gênero
Extensão Universitária
Processos emancipatórios
title_short Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade
title_full Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade
title_fullStr Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade
title_full_unstemmed Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade
title_sort Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade
author Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
author_facet Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
author_role author
author2 Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Sexuality
Gender Issues
University Extension
Processes of Emancipation
Sexualidade
Gênero
Extensão Universitária
Processos emancipatórios
topic Sexuality
Gender Issues
University Extension
Processes of Emancipation
Sexualidade
Gênero
Extensão Universitária
Processos emancipatórios
description This article presents and analyzes the configuration of a project of university extension, developed in partnership with public schools, which has as themes sexuality and gender issues. We seek to understand to which extent sexuality and gender issues contributes to the continuity of the trio teaching / research / extension, while acting as promoter of knowledge of emancipation of those envolved (under graduates, faculty and the community). We based our presuppositions on action research, with document analysis and questionnaires responded to by participants in the project during the period 2005 to 2011 as the instrument of data collection. We constituted that formative processes that disrupt the predominant perspectives in the educational processes of a stereotypical, biologizing and heteronormative nature of sexuality and gender issues were favoured. Moreover, the experience of inseparability of teaching/research/extension was favoured, based on the understanding of knowledge as something constructed in and through social relations.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:07Z
2015-07-15T18:27:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sites.google.com/site/cadernoscimeac/arquivos/edicoes-anteriores/volume-4-numero-1-2014
Revista Eletrônica Cadernos CIMEAC, v. 4, n. 1, p. 22-40, 2014.
2178-9770
http://hdl.handle.net/11449/124557
5909659700668705
0560375539823534
0000-0002-1349-659X
url https://sites.google.com/site/cadernoscimeac/arquivos/edicoes-anteriores/volume-4-numero-1-2014
http://hdl.handle.net/11449/124557
identifier_str_mv Revista Eletrônica Cadernos CIMEAC, v. 4, n. 1, p. 22-40, 2014.
2178-9770
5909659700668705
0560375539823534
0000-0002-1349-659X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Cadernos CIMEAC
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 22-40
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128507411169280