Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://sites.google.com/site/cadernoscimeac/arquivos/edicoes-anteriores/volume-4-numero-1-2014 http://hdl.handle.net/11449/124557 |
Resumo: | This article presents and analyzes the configuration of a project of university extension, developed in partnership with public schools, which has as themes sexuality and gender issues. We seek to understand to which extent sexuality and gender issues contributes to the continuity of the trio teaching / research / extension, while acting as promoter of knowledge of emancipation of those envolved (under graduates, faculty and the community). We based our presuppositions on action research, with document analysis and questionnaires responded to by participants in the project during the period 2005 to 2011 as the instrument of data collection. We constituted that formative processes that disrupt the predominant perspectives in the educational processes of a stereotypical, biologizing and heteronormative nature of sexuality and gender issues were favoured. Moreover, the experience of inseparability of teaching/research/extension was favoured, based on the understanding of knowledge as something constructed in and through social relations. |
id |
UNSP_2db51b1ddb22c46d7ba76de1728a4af0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124557 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidadeSexualityGender IssuesUniversity ExtensionProcesses of EmancipationSexualidadeGêneroExtensão UniversitáriaProcessos emancipatóriosThis article presents and analyzes the configuration of a project of university extension, developed in partnership with public schools, which has as themes sexuality and gender issues. We seek to understand to which extent sexuality and gender issues contributes to the continuity of the trio teaching / research / extension, while acting as promoter of knowledge of emancipation of those envolved (under graduates, faculty and the community). We based our presuppositions on action research, with document analysis and questionnaires responded to by participants in the project during the period 2005 to 2011 as the instrument of data collection. We constituted that formative processes that disrupt the predominant perspectives in the educational processes of a stereotypical, biologizing and heteronormative nature of sexuality and gender issues were favoured. Moreover, the experience of inseparability of teaching/research/extension was favoured, based on the understanding of knowledge as something constructed in and through social relations.O presente artigo apresenta e analisa a configuração de um projeto de Extensão Universitária, desenvolvido com Escolas Públicas, que tem por temas sexualidade e gênero. Busca-se compreender em que medida a mesmo favorece a manutenção do tripé ensino/pesquisa/extensão, enquanto promotor de aprendizados para a emancipação dos sujeitos envolvidos (graduandos, docentes e comunidade). Pautou-se nos pressupostos da pesquisa-ação, tendo como instrumentos de coleta de dados a análise documental e questionários respondidos por componentes do projeto do período de 2005 a 2011. Constatou-se que foram favorecidos processos formativos que rompem com visões estereotipadas, biologizantes e heteronormativas da sexualidade e do gênero, que predomina nos processos educacionais escolares. Além disso, favoreceu-se a vivência da indissociabilidade ensino/pesquisa/extensão, pautando-se na compreensão do conhecimento como algo construído nas e através das relações sociais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]2015-07-15T18:27:07Z2015-07-15T18:27:07Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article22-40https://sites.google.com/site/cadernoscimeac/arquivos/edicoes-anteriores/volume-4-numero-1-2014Revista Eletrônica Cadernos CIMEAC, v. 4, n. 1, p. 22-40, 2014.2178-9770http://hdl.handle.net/11449/124557590965970066870505603755398235340000-0002-1349-659XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Eletrônica Cadernos CIMEACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124557Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:23:33.823391Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade |
title |
Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade |
spellingShingle |
Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Sexuality Gender Issues University Extension Processes of Emancipation Sexualidade Gênero Extensão Universitária Processos emancipatórios |
title_short |
Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade |
title_full |
Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade |
title_fullStr |
Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade |
title_full_unstemmed |
Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade |
title_sort |
Sexualidade e gênero: processos emancipatórios na relação entre universidade e comunidade |
author |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] |
author_facet |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sexuality Gender Issues University Extension Processes of Emancipation Sexualidade Gênero Extensão Universitária Processos emancipatórios |
topic |
Sexuality Gender Issues University Extension Processes of Emancipation Sexualidade Gênero Extensão Universitária Processos emancipatórios |
description |
This article presents and analyzes the configuration of a project of university extension, developed in partnership with public schools, which has as themes sexuality and gender issues. We seek to understand to which extent sexuality and gender issues contributes to the continuity of the trio teaching / research / extension, while acting as promoter of knowledge of emancipation of those envolved (under graduates, faculty and the community). We based our presuppositions on action research, with document analysis and questionnaires responded to by participants in the project during the period 2005 to 2011 as the instrument of data collection. We constituted that formative processes that disrupt the predominant perspectives in the educational processes of a stereotypical, biologizing and heteronormative nature of sexuality and gender issues were favoured. Moreover, the experience of inseparability of teaching/research/extension was favoured, based on the understanding of knowledge as something constructed in and through social relations. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:27:07Z 2015-07-15T18:27:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sites.google.com/site/cadernoscimeac/arquivos/edicoes-anteriores/volume-4-numero-1-2014 Revista Eletrônica Cadernos CIMEAC, v. 4, n. 1, p. 22-40, 2014. 2178-9770 http://hdl.handle.net/11449/124557 5909659700668705 0560375539823534 0000-0002-1349-659X |
url |
https://sites.google.com/site/cadernoscimeac/arquivos/edicoes-anteriores/volume-4-numero-1-2014 http://hdl.handle.net/11449/124557 |
identifier_str_mv |
Revista Eletrônica Cadernos CIMEAC, v. 4, n. 1, p. 22-40, 2014. 2178-9770 5909659700668705 0560375539823534 0000-0002-1349-659X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Cadernos CIMEAC |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
22-40 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128507411169280 |